Dolk på Finn.no

Mange vil jo påstå at 90.000 i forskjell ER stor forskjell… Man kan ikke se helt matematisk på det. Det handler om at kjøpegruppen er større rundt 30.000 enn 120k.

Synes fremdeles det er rart for en av norges mest populære samtidskunstnere.
Er det bare vi “bermen” som samler på Dolk?

Hva som gjør det så undervurdert? Ser folk skriver det iblandt, uten og helt skjønne hva som menes. Mener du gr er Dolk’s beste?

Om det bare er “bermen” som samler skal jeg ikke kommentere, men jeg kjenner store samlere har mye Dolk (og Banksy) i samlingen. Urban art appelerer til et annet publikumssegment enn den “klassiske” kunsten som gjerne ikke er så opptatt av at det skal være på lerret. Internett er også en annen viktig komponent i gatekunstens økende popularitet og der har prints vært den praktiske løsningen. Billig og enkel å transportere. Jeg har inntrykk av at prints er mer akseptert blant gatekunst-samlere enn hos tradisjonelle kunstsamlere.

For den kanskje mest kjente og dyreste gatekunstneren, Keith Haring, er det jo et enormt marked for lerret.
Det du sier gjelder ikke gatekunstnere generelt, men det gjleder kanskje for Dolk.

Tja tjo tjei., Dolk, Pøbel, …, MW osv ligger vel gjerne i/rundt den brøken der. Enig i at prisene på orginaler er lave vs trykk, eller trykkene er dyre vs originalene.

Mulig norsk fenomen

Kanskje denne differensieringen først skjer når gatekunstneren går over til å være en akseptert samtidskunstner som Haring og Banksy - og andre prøver å bli, som Conor Harrington.

Det er ikke hans beste, men jeg syns personlig dette er et bedre bilde enn mange andre av Dolks verk.

Det blir spennende å se hva som skjer med priser på Dolk nå hvis det er slik at det ikke kommer nye trykk fra han… Kommer sikkert til å ta litt tid, også vil prisene gå i taket! Hva tror dere?

1 Like

No more prints?

Jeg håper virkelig det kommer fler trykk! Men hvis det er slik at dolk legger sjablongene helt på hylla og starter med noe annet, så blir det vell helt andre uttrykk. Får jo håpe at det blir bra greier ! Hva tror dere andre? Noen som har hørt noe?

Da er “tenke- og grublefasen” over for min del, og det blir omsider og etterhvert en Dolk (eller to) på meg. Også.
Takk forresten for ditt tidligere svar, og fine redegjørelse @azidops. Det var ok å lese litt hvordan Dolks verk “rangeres”/vurderes ute i markedet.
For min del har jeg nok tenkt å kanskje gå noe “mot strømmen”, da jeg foreløpig peiler meg inn på “Angels” eller “Toy”.

Skal ikke fiske etter argumenter for det ene eller det andre. Konstaterer at begge er regelmessig i omløp der ute, og virker å være kurante å anskaffe. Men, om noen har sterk og klar mening i retning GO eller NO GO, så tar jeg gjerne i mot tips/råd.

1 Like

Det er jo helt absurd hvor mye møllers tran enkelte på finn har slukt før de legger ut Dolk-trykk på Finn.no (inkl medlemmer her inne) skulle ønske Finn-torget begynte å ta seg betalt igjen, så kunne man luke ut disse useriøse annonsene. F.eks når en Last Mona har vært usolgt i lengre tid til 23k er man rimelig … når man legger dette ut til 35k.

2 Likes