DOLK sin del to, Rip Off

Orginalt publisert på: DOLK del to, Rip Off | Kunstveggen.no

13493369_2144606862444580_1300619397_o

DOLK / Galleri s.e.

Rip Off 18.06- 15.07.2016

 

Tidligere i år kom DOLK med den første av sine to planlagte utstillinger i 2016, Rip On. I går avslørte han del to, Rip Off. Begge utstillingene består av kunstverk med et helt forskjellig uttrykk, på tross av at de forenes i å tjene samme sak: fokuset på lys og refleksjoner. Jeg kommer ikke til å skrive om hans overgang fra stensilkunsten (gatekunsten) og silketrykk til høykunsten. Dette er allerede diskutert i teksten jeg skrev om Rip On. Denne gangen er det heller mer interessant å se på hvordan utstillingene komplimenterer hverandre.

13493615_2144606892444577_662793415_o

DOLK sitt frieri til høykunsten er så stort at det er behov for to store separatutstillinger. Helt forskjellig fra hverandre, samtidig som de har mye til felles. Som med den første utstillingen, er Rip Off også bemerkelsesverdig i sin produksjon, hvor den avslører en kunstner som gjør en kontinuerlig innsats for å redefinere seg selv. De to seriene er derfor først og fremst annerledes i uttrykket: Rip On, med sine kostbare, skinnende, sensitive, minimalistiske og helsvarte glaserte flater, kontra de mer tidkrevende, grove og bearbeidede verkene vi ser i del to. Rip Off foksuerer heller mer på hvordan belysningen ’treffer’ lerretene og stiftene, og hvordan dette får verkene til å skinne mot oss. Dette skaper et variert og levende uttrykk.

Ved å stifte papir på lerret først, deretter for å rive det av og gjenta den samme øvelsen med ett hundre tusen stifter, demonstrerer DOLK igjen en sterk arbeidsmoral. Verkene fra Rip Off er fulle av liv, nesten som noe organisk, bevegelig og stadig skiftende, alt avhengig av belysningen. Enten det er innendørs eller utendørs, det spiller ingen rolle. Stiftingen er også utført på en måte som skaper dybde, kombinert med en farget grunning, enten grønn, rosa, rød, sort eller hvit (legg merke til hvordan fargene som er brukt i Rip Off-serien er de samme brukt i Rip On-serien). For en kunstner som er dedikert til eksperimentering, testing og timing, så avslører denne utstillingen DOLK sitt behov for å ikke overlate noe til tilfeldighetene. Dette ser vi spesielt i hvordan stiftene også er montert, enten fra bunnen eller toppen av det revne papiret, som igjen skaper en farge- og dybdevariasjon.

13499580_2144606885777911_1258791210_o

Med de tro utstillingene følger det også en bok. En standard versjon og en i begrenset opplag med et max på 75 kopier. Den begrensede er så strøken og stilig at den kan i seg selv oppleves som et kunstverk. Helsort i coveret med en mindre sort flis montert på forsiden. Denne flisen er deretter skrapt på overflaten, slik det fungerte i verkene fra Rip On. Innholdet består av nydelige fotografier tatt av begge utstillingene, men i stedet for å fotografere verkene hengende i galleri s.e. har DOLK og hans medarbeidere heller tatt verkene med utendørs. Enten det er for å bli fotografert i en elv, på en gresslette eller i bilveien som slynger seg mellom den vestlandske naturen – dette gjør bildene vakre å se på, og ikke minst får verkene utstrålt en herlig samarbeidsvilje med omgivelsene.

Naturen spiller en stor del av den norske identiteten, så det faktum at DOLK besluttet å plassere sine dyrbare verk utendørs på denne måten viser også til et ønske om å spille på lag med skjønnhet og estetikk. Alt dette gjør boken til en godt kjøp i seg selv. Men det stopper ikke med det. I boken finner du også en anmeldelse og analyse gjort av en av Norges mest anerkjente kunsthistorikere, selveste Gunnar Danbolt, i tillegg til et intervju gjort med kurator Bjørn Inge Follevaag. I dette intervjuet gjør DOLK det klart for Follevaag, og oss som lesere, hvor viktig kunsten er for han:

”Mitt liv er min kunst og uten kunst er jeg ingenting. Jeg angrer ikke noe på at jeg har valgt kunsten fremfor alt annet. Ingenting jeg har gjort har vært enkelt, og jeg har aldri gått tilskudd eller offentlig støtte, heller har jeg ikke søkt om slik støtte. Denne mentaliteten har vært en integrert del av min kunstneriske praksis.” – DOLK

[caption id="attachment_6897" align="aligncenter" width="1136"]13446120_2144606869111246_1353963257_o Gunnar Danbolt med sitt åpningsforedrag hos DOLK sin nyeste utstilling, Rip Off. Galleri s.e., Bergen.[/caption]

I likhet med andre store kunstnere gjennom historien så demonstrerer DOLK med Rip On / Rip Off at kunsten behøver ikke å være begrenset av ism’er. At den kan utvikle seg fritt, og i dette tilfellet, mye uventet. Han demonstrerer også et behov for å skape noe som ikke har vært gjort før, eller, i det minste noe som ikke er så vanlig og masseprodusert. Jeg tror vi alle kan enes om hvordan DOLK ikke lengre er gatekunstneren som vi en gang kjente ham. Det er derfor spennende å følge han videre i sin reise som ’bare’.... en kunstner. På spørsmålet hvor Follevaag konfronterer DOLK med sin reise fra det figurative til det abstrakte svarer han:

"Jeg følte ikke lenger et ønske om å jobbe med stensilkunsten. Den delen av livet mitt er på vent. Alle ville sjablonger, bortsett fra meg. Jeg hadde vokst fra dem. Jeg følte også at mine ideer ikke lenger var noe eget, mitt, og fant det stadig mer vanskelig å uttrykke i nye verk." - DOLK

I dette intervjuet snakker DOLK også om hvordan hans nyeste serier er mer skulpturelle: "Selv lerretet har på en måte blitt noe skulpturelt. Fysiske handlinger eller oppfinnelser – selve opptreden - er et naturlig element i min kunstneriske prosessen." For å være en mediesky kunstner, så er dette intervjuet grundig, hvor DOLK åpner seg opp for Follevaag. Jeg regner derfor med at enhver hard core fans vil eie denne boken, enten det er den i begrenset opplag eller i en standard versjon.

Silje Sigurdsen er utdannet kunsthistoriker og fast skribent for Kunstveggen.no. Du kan følge henne på Instagram og Facebook.

6 Likes

Trenger nok en bok til å bli overbevist med det greiene der, sett verkene i skogen med sollys - hører ikke hjemme under en spot. Ja her var det mye å glede seg til… :anger_right: :balloon: :pushpin:

1 Like

Har du vært å sett utstillingen?

1 Like

Dette likte jeg ordentlig godt. Skulle gjerne sett det live!

1 Like

Dette var helt fantastisk! Digget begge utstillingene til dolk! Kjempe bra! Nesten målløs av del to, absolutt verdt en tur til Bergen for dere som ikke bor her!

1 Like

Nei, men føler bildene av verkene snakker for seg selv. Om man går glipp av noe jævlig stort om man ikke får med seg utstilligen, så gjerne si at jeg tar feil.

Jeg har ikke sett utstillingen selv, jeg bare synes det virker litt uintelligent å slakte verker som åpenbart er ekstremt detaljrike og hvor samtlige jeg har lest kommentarer fra sier at må oppleves for å forstås. At Dolk har gått bort ifra den typen kunst som krever to sekunder mentalt arbeid for å forstås kan man jo like eller ikke like, og det er helt greit. Men når denne kunsten krever litt arbeid for å forstås synes jeg det er litt ignorant å gå så hardt ut uten at det virker som du har gjort en jobb for å forstå konseptet (ettersom du ikke kritiserer noe spesifikt, kun at du ikke forstår). Til eksempel var jeg og så på Erling Kagges utstilling på Astrup og jeg husker jeg stod i nesten førti minutter og så på et verk etter en omvisning med en ansatt der for å forsøke å forstå det. Jeg tror kanskje det er en del her (meg inkludert) som blir tatt med på en ferd hvor det kreves at man har litt kunnskap og faktisk engasjerer seg litt for å forstå hva som er konseptet. Jeg kan ikke en dritt om cricket, og synes det er gørrkjedelig å se på, men om jeg satt meg inn i reglene, oppsettet, lagene og historien hadde jeg antagelig hatt en annet syn på det. Da står jeg igjen som teit om jeg sier at “det er ikke noe for meg” før jeg faktisk har gitt det en reell sjanse. Jeg tror også jeg fikk sinnsykt mye mer ut av Dismaland enn de som bare så bilder av det!

2 Likes

Man går virkelig glipp av noe, mener jeg. Når man beveger seg rundt disse kunstverkene så blir det dynamikk og samspill mellom overflatene, refleksjoner fra lys, speiling av en selv og omgivelsene, og dette gir en helt egen opplevelse og stemning. En ser ikke hvordan det “lever” på bildene av verkene.

3 Likes

Ser verkene, forstår konseptet, tolker utførelsen og føler budskapet… Om man faktisk må være tilstedeværende for at det skal gi menig, synd for resten av verden som ikke var på utstillingen. Mitt førsteinntrykk er skuffelse…. uavhengig av intelligens, detaljer, kommentarer, høykunst, stensiler, kunnskap osv… Kanskje førsteinntrykket er feil og jeg blir overbevist at dette er bra ved å kjøpe en bok med en ekspertanalyse av Norges fremste og bilder av verkene i andre settinger når man ikke kan komme på utstillingen? Skeptisk; ja – overbevist; nei…

1 Like

Bare for å flåse litt; Hvor screen print vennlige er verkene i del to av utstillingen? Og kunne de blitt flippemateriale, eller ville etterspørselen bli for lav? Lurer på om Dolk er ferdig med trykk… Kanskje et samarbeid med Pace prints :slight_smile:

Hva er prisene på verkene i del 2

Samme som i del 1. 220k og oppover.

@Heim, dette er ikke spesielt trykkvennlig

Haha, ok. Tenkte meg det. Mange skuffa flippere nå.

Boken kostet bare 500,- men de er visst tom for den nå… Kommer vel snart på finn.no

Den til 500.- kommer med ISBN nr, så den vil det bli trykket flere av. Ble bare laget 240 stk i første runde.

Noen her som har kjøpt spesialutgaven? Kjenner jeg er veldig fristet, men har jo ikke penger til det. Hadde vært vannvittig kult på veggen.

Jeg har en :slight_smile:

1 Like
  • 1

Du har en. Ikke “kjøpt” en går jeg utifra☺. Neida, spøk til side.
Jeg liker godt del to. Så godt at jeg kunne tenkt meg det på veggen. Men avsindige priser på en debut. Mannen i gaten (eller Loddefjord om du vil) har ikke kjangs.
Håper Dolk gir den mannen muligheter igjen

Dolk skriver på IG at det vil ikke bli trykket flere? Kanskje du vet noe dolk ikke vet?