Dolk som investering?

Det er tid for å handle gode motiver av Dolk nuh!

1 Like

Er det noen av trykkene hans som har gått under kostpris enda? Om trykkene hans hadde fått en fullstendig priskollaps skulle jeg hamstra. Liker det han har gjort uavhengig av prisvekst, ny retning i karrieren osv. Virker nesten som folk er lei av Dolk fordi prisene ikke stiger som før? Det er ikke sånn jeg vurderer om motivene hans er gode eller ei.

3 Likes

Hei igjen du,

Et par kommentarer fra “Syden…”

Du introduserer begrepet boble. Ingen hadde hevdet i tråden at Dolk er en boble og jeg tror ingen heller vil hevde noe slikt. (?) Ikke jeg heller!

Du sier også:

“De som kom inn i Klondyke-epoken vil nok naturligvis føle at ting har roet seg og tolker dette som nedgang.”

Mine kommentarer er kun basert på harde og kjedelige fakta og ingen “følelser.” Jeg er veldig tydelig på at mine statistikker er entydige på at prisnivået er lavere i dag enn for 12 måneder siden. Jeg sier ikke noe om hvor stor nedgangen og kan også bekrefte at den på ingen måte er dramatisk… (men trenden i denne spesifikke perioden er svakt nedadgående.)

Du har også selvsagt helt rett i at et galleri i Bergen som selger Dolk er i en særstilling da folk i utlandet ikke vil kunne håndtere Finn.no særlig godt mens derimot Google og “Dolk Gallery Bergen” vil nok være første søket for de fleste som vil kjøpe Dolk som de ikke finner på eBay.

Min erfaring er også at TR til 35k, GWT til 20 og KR til 25k var mye verre å selge enn Vandal til 11, Toy til 12 og Winner til 11 så min erfaring er at folk flest er på jakt etter en rimeligere inngang til Dolk enn de mest “populære/dyreste” motivene. De fleste som sitter på disse har nok kommet inn på lave nivåer og ikke har ønsket å selge fordi de liker motivene så godt, dermed har tilbudssiden vært lav og dermed har dette ført de høye prisene - ikke nødvendigvis høy etterspørsel etter disse, vil jeg tro (?)

Mulig at de som er i “High end” markedet heller kjøper fra et galleri enn på Finn?

Jeg kan også nevne at ca 80% av salgene mine er gått til kjøpere i Bergensområdet så ingen tvil om at Dolk fremdeles er verdensberømt der mens f.eks. i UK er markedet tilnærmet dødt. (Ref galleri som har solgt veldig mye Dolk tidligere.) Jeg har derfor fått i oppdrag av dette galleriet og en samler der å selge deres Dolk her i Norge noe som har gått veldig greit siden prisene de satte i UK var meget gode her i Norge. Begge er kompiser og salg er gjort gratis som vennetjenester.

Selvsagt også enig i at det er mye enklere å spå om fortiden… enn fremtiden, men personlig ville jeg ikke satt penger på at avkastningen på Dolk de neste årene vil være høyere enn å ha pengene i banken…

Nå er mine uttalelser kun basert på kommersielle vurderinger og egne fakta og sier ingenting om kunsten og kunstnerisk verdi, siden tråden handler om Dolk som kommersiell investering.

Alle som har Dolk på veggen, meg inklusiv, må glede seg over å kunne se bildene hver dag uten å bekymre seg over hva det er verdt i kroner…

-Art beats money!! :grinning_face_with_smiling_eyes:

11 Likes

Igjen kjekt med dine erfaringer😊. Godt å se at meningene er inne er varierte. Er vel dette med uforutsigbarheten som gjør kunst som investering morsomt, og i alle fall spennende.

Tror nok du har rett i at Dolk har falt noe i pris siste året. Det er min erfaring også. Om dette er en trend, korrigering, kjøpekraft, ned-hyping, eller skyldes noe helt annet, blir ren spekulasjon fra oss alle, og varierer fra kjøper til kjøper og selger til selger.

Jeg tror at street art er kommet for å bli, og definitivt kvalitetsverkene til Dolk. Så at de nå er nede i en “dal”, er godt kjøpsargument for meg.

Men som så korrekt poengtert “art beats money”!

Kose deg i syden​:blush::+1:!

3 Likes

Da skjønner jeg at jeg gjorde gode kjøp da jeg kjøpte prison painter og boxer fra homemade posters da de kom ut :slight_smile:

Kjøpte du de her? :slight_smile:

www.homemadeposters.com

13 Likes

I så fall en dårlig deal😁

4 Likes

Skrev feil i farta, skulle selvsagt være handmade posters, ganske likt men alikevel veldig forskjellig :slight_smile:

2 Likes

Vurderer også og bestille print av noen fotografier jeg tok i Lofoten for noen år siden.

12 Likes

De var fine!

1 Like

Nå er det gått noen år og mine undersøkelser tilsier at dette sitatet har stått seg ganske bra. Eller tar jeg feil når jeg har inntrykk av at verdien på de fleste Dolk-verk har ligget stort sett flatt de siste årene?

5 Likes

Enig der. Tror og de gamle Dolk verkene har vært ganske stabile de siste årene.

4 Likes

Uten fasit ser det ut som en økning, samt mindre i markedet som Idea painter, toy f.eks. Vandal nikker nå på 20k. Mener den var lenge mulig å få til 10k flere år etter den var utgitt. Teddy og Kitty ligger vel stabilt høyt.

6 Likes

De populære har steget, de upopulære har stagnert/gått litt ned i pris.

1 Like

Vandal main fikk jeg tilbud om å kjøpe til 12k for et par mnd siden. Har sett en del som har lagt ute på Finn til 15k+ uten å bli solgt. Så 12-15k tror jeg er mer realistisk verdi. :slightly_smiling_face:

3 Likes

Istedenfor å synse - her er noen referanser for Vandal. Så kan hver og en konkludere ut ifra det :wink: Kan konstatere at dette får man tak i om man ønsker det :wink:

5 Likes

Vandal main selges for 12 til 14. Selv solgt en del av de. Unike farger et par lapper ekstra, 1/1 har vært omsatt for mellom 25-40. Merkeligst er fortsatt vandal AP som har vært omsatt for 20 til 26k (siste var innrammet). Helt identisk bilde med main. Ser at i ettertid har det kommet ut til rundt 20k uten omsetning.

1 Like

Det lå et flott lerret av Vandal ute på Finn for ikke lenge siden. Ser ut til å være solgt nå. Tror ikke det var oppgitt noen pris. Noen som vet hva en må ut med for noe sånt?

Var div. lerret på Blomqvist sin auksjon høsten 21 og, men usikker på hva de gikk for. Blir spennende å se hva som dukker opp på neste auksjon hos Blomqvist.

Det er ikke solgt, men pris rundt 100.000,- antar jeg det prises til.

1 Like

Er det selger Søreidgrend? Masse Dolk som merkes solgt og slettes og kommer en uke seinere noe dyrere?

5 Likes