Dolk som investering?

Hei alle kunst - elskere og kjennere.

Har startet såvidt å kjøpe litt kunst. Mest fordi jeg liker det, men vil jo være spennende å se om det over tid kan gi noe avkastning også.

Har blant annet kjøpt to canvaser av Dolk.
Noen her inne som har formening om utviklingen fremover for Dolk som kunstner, og da i sær, streetart han har gitt ut på canvas?

2 Likes

Hei,

grattis med to tilsynelatende spennende kjøp :grinning:
Avkastningen din vil jo avhenge av hva du betalte for disse verkene. IMO er vel ikke prisene på Dolk - ei heller hans leretter - voldsomt stigende om dagen.
Godt du kjøpte de mest fordi du liker de.

1 Like

Jeg spår en lysende utvikling for Dolk som kunstner. Spesielt den nye retningen synes jeg er veldig spennende.
Sjekk masse kule bilder på dolk.no

1 Like

Hei, og takker for svar.
Joda elsker dolk sine verk, da særlig de tidlige.
Ingen hast med å selge, så mest for min egen del ja… Men vet jo at de er hos meg på “lån” og skal videre en gang, så kjekt å høre litt gode råd fra fagfolk og andre kjennere her inne.

1 Like

Har sett der ja😊. Meget spennende! Men er personlig mest glad i den yngre Dolk som gatekunstner👍

Dolk sine trykk, og kanskje i enda større grad lerret er veldig motivspesifikke. De mindre populære motivene på lerret blir fortsatt omsatt for rundt kostpris mens de mer populære motivene har hatt en sunn vekst. På grunn av prisnivået kontra trykk er det ofte en annen mye mindre gruppe kjøpere av lerretene, dette gjør at det er mindre grobunn for ekstremvekst på disse. Har du f.eks. et teddy på lerret tror jeg du kan vente en normal vekst, mens en GR igjen ikke har hatt noen vekst. Veksten på lerretet vil selvfølgelig ikke være i nærheten av den prosentvise veksten til trykkene.

2 Likes

Takk for tanker og vurdering👍

2 Likes

Med det sagt, var vel GR verket som avsluttet hans streetart epoke, og burde vel derfor på sikt ha et god avkastningspotensial… Da særlig med tanke på at det ikke er “overpriset” nå?

Det lerretet som kanskje setter punktum for hans sjablongkunst (foreløpig inntil han event går tom for cash… :wink: ) er Buffer.

https://nuartgallery.no/product/buffer/

Det ligger med en prisantydning til 80k og har ligget usolgt i 23 måneder. Det er muligens av stor kunsthistorisk verdi mens de færreste vil kanskje se den store visuelle verdien og også vegre seg for å ha dette på stueveggen (?) “Buffiti” som aldri ble til den boken som var planlagt med 50 vegger fra 50 byer ganske enkelt fordi det viste seg svært utfordrende å få tak i nok vegger fordi eierne ikke ønsket Buffiti på sine vegger. (Mens de mer enn gjerne ønsket seg “gamle” Dolks verk.)

Å si at noe som har steget minst i verdi er det som dermed har størst verdistigningspotensiale blir feil og legger til grunn at alt skal stige men i forskjellig rekkefølge. Jeg vil anslå at over 99% av all kunst som blir produsert synker i verdi over tid sammenlignet med førstehåndsprisen. For å lykkes med kunstinvesteringer skal man både være dyktig og ikke minst heldig.

Det er litt som med sola, er det sol i dag er det større sannsynlighet for at det blir sol i morgen også enn at det regner. Alle investeringer har en del med bjellesaueffekt og gjøre. Det “alle liker” har størst potensiale for å stige, ganske enkelt fordi det finnes flere kjøpere der enn for det som færre liker (forenklet…) Dette har vi sett med bl.a. Banksy og nå sist Stik og Invader. Løp og kjøp fordi alle gjør det…

Interessen for Dolk er dessverre dalende kanskje fordi han (foreløpig) har sluttet å gi ut trykk som mange ble tiltrukket av fordi det var så mange kjøpere at disse trykkene automatisk steg i verdi, og kanskje også fordi han har beveget seg inn i et High end marked hvor de færreste av hans tidligere samlere har råd til å investere i (og kanskje heller ikke liker den nye stilen, selv om de hadde hatt råd…) Disse samlerne har så beveget seg videre til andre kunstnere som kanskje gir de samme verdiskapingspotensialet som Dolk ga de for noen år siden.

Ganske enkelt, færre kjøpere og dermed lavere priser.

Om dette kan snu? Ja, men om det snur gjenstår og se og er også avhengig av mange variabler.

Lykke til med investeringene :+1:t2:

10 Likes

Hei, og takker for ærlige (dog noe skråsikre) synspunkter😄.

Mange fine poeng, men føler personlig at din vurdering av Dolk - som dalende i popularitet, i beste fall er en undervurdering… men dette kan vel bare tiden bevise.
Klart det finnes mange mekanismer i markedet for å hype opp enkelte kunstnere og verk, men at dolk vil ha en kunsthistorisk betydning i norsk sammenheng på sikt, er jeg nok langt mer positiv til enn deg.

Personlig håper jeg sterkt at han snart kommer over “galleri epoken”. Der han har byttet ut noe han (etter min mening) gjør bedre enn de aller fleste - vegg kunst med humoristisk skråblikk på samfunnet, med noe mange gjør like bra eller bedre - nonfigurativ eksperimentell kunst.

At han etterhvert har tjent nok penger til å gå tilbake til kilden, for å igjen berike gatebildet, hadde vært fantastisk. Men tror dessverre at mye vil ha mer gjelder for ham som for oss andre😔…

2 Likes

Jeg har bevisst brukt ord som “kanskje” og “muligens” nettopp for å understreke at ingenting er absolutt eller sort-hvitt.

Jeg har heller ikke ment noe som helst om Dolks kunsthistoriske verdi (kun sagt noe om et konkret lerret…) Selvsagt har Dolk en stor kunsthistorisk rolle og verdi, men det har ingen stor sammenheng med markedets kommersielle vurderinger av verdier og etterspørsel akkurat nå.

Det eneste jeg har uttalt meg bastant om er din vurdering eller spørsmål om at siden GR ikke har hatt noen verdistigning er det større sannsynlig at dette står nå i køen for verdistigning kontra de andre som har steget mye. Det er selvsagt en grunn til at TR har steget mer enn GR.

Ellers er mine kommentarer basert på harde fakta siden jeg har solgt ca 50 Dolk verk siste året og kjøpt ca 15 Dolk verk mest i utlandet og har gode data på prisutviklingen siste året.

2 Likes

Å jeg tror nok heller at dette galleriprosjektet blakker ham og at han må tilbake til gatekunsten og trykk for å få til smør på brødskiva igjen :slight_smile:

4 Likes

Tror ikke jeg heller😊. Hadde bare vært så flott å få ett unikt talent som hans, tilbake på streetart senen👍

2 Likes

Setter pris på din deling av kunnskap og erfaring🙏. Så får tiden vise. Spennende å følge det jeg mener (med all respekt til mange andre) er vår aller fremste kunstner for tiden.

1 Like

Interessant å høre hva andre tenker om Dolk-markedet. Selv har jeg fulgt med siden 2010 og har siden den gang kjøpt og solgt min andel av Dolk prints og lerret. Uten blygsel tør jeg påstå at jeg er en av dem i Norge som best kjenner til prisnivået på Dolk prints, ikke basert på ønsket salgspris på Finn og eBay, men fra egne salg (betydelig mengde) og kjennskap til salg gjort av folk i nettverket mitt. Denne påstanden kommer jeg sikkert til å få pepper for, men det spanderer jeg på.

Jeg kommer sikkert til å få kritikk for å ha egeninteresse både som samler og næringsdrivende, men skal man ha en slik diskusjon må også dem som har mye erfaring få lov til å ytre seg. Spanderer derfor på denne også så får leser selv velge hvor troverdig dette er.

Nå for tiden selger jeg en del til Japan, det går mest i de dyrere Dolkene. Ellers er det mye forespørsler i galleriet og på mail ang. Dolk, så jeg opplever at det er mye som skjer. Det kan godt hende at jeg sitter i en boble, men Dolk er en ettertraktet kunstner hos meg.

Privatmarkedet
Angående privatmarkedet så tror jeg det handler mer om forvetninger enn faktisk popularitet. Fra slutten av 2013 til begynnelsen av 2015 var det et sinnsykt trøkk på Dolk prints og prisene skjøt i været. Man kunne kjøpe trykk på release og 2-3 doble dagen etterpå. De som kom inn i den perioden kan ha fått litt forskrudde forventninger til hva som er realistisk, mens vi som var tidlig inne følte at markedet var på rett vei om prisene steg med 2000 kr på en halvt års periode. I denne perioden ble det også skrevet mye i avisene om hvor raskt Dolk solgte ut og for hver release økte antallet flippere (les: dem som overhodet ikke hadde intensjon om å eie kunst) dramatisk.

Flipping er en naturlig del av økosystemet for prisvekst, men etter min mening så var andelen flippere på de to siste slippene økt til et kritisk høyt nivå. Kombinert med høye prisforventninger ble mange print liggende ute i en lengre periode og prisene gikk også litt nedover etter hvert. Dette er etter min mening ikke en indikator på manglende interesse men en overoptimistisk prisforventning rett etter release kombinert med antall lykkejegere.

Mange av dem som kun var i gamet er i dag ute da det ikke lenger er mulig å gjøre et kjøp og doble prisen dagen derpå da Dolk ikke gir ut trykk. De har nå enten gitt seg mens noen hardføre har gått videre til andre kunstnere. Det har medført at antall transaksjoner har gått ned og det er stillere på Finn i dag enn før. De som kom inn i Klondyke-epoken vil nok naturligvis føle at ting har roet seg og tolker dette som nedgang. Personlig synes jeg det er bra å få tynnet ut i flipper-brigaden da disse ikke gjennspeiler reell interesse.

I dag
Noen storsamlere har også valgt å realisere verdier noe som gjør at selv om det er færre Dolk print til salgs så har man et større utvalg. Det jeg nå tror vi kommer til å se er et voksende skille mellom gode og dårlige printene. De gode printene har vokst i pris det siste året mens de mindre populære har stått på stedet hvil. Da det ikke har kommet nye print på en stund har det heller ikke vært en midlertidig økt interesse slik vi har sett rundt hvert slipp, noe som også kan forsterke følelsen av at ting står stille.

Jeg kan avkrefte at interessen for Dolk er død. Før sommeren hadde jeg en 3-dagers retrospektiv Dolk utstilling der jeg hadde en vernissage, finissage og en vanlig dag i mellom. Vanligvis er det mye folk den første timen på eventene og så dabber det kraftig av, men både på veni og fini var det høyt og gjevnt trøkk igjennom de 3 timene de varte. På mellomdagen hadde jeg åpent fra 12-18 på en fredag og i 6 timer var det mellom 4-10 personer innom hele tiden der det toppet seg etter kontortid da det var nesten like mye folk innom som på vernissagen. Det var 1900 mennesker som hadde vist interesse på Facebook-eventet mot normalt 2-400 (tendens) og 700 er nest beste. Utstillingen ble besøkt av politikere, TV-profiler, musikere, idrettsfolk, næringslivsledere, Dolk-menigheten og andre mennesker, kort sagt folk fra alle samfunnslag. Jeg gikk ikke hardt ut mot internasjonalt publikum, men det var folk fra hele Europa som ønsket salgsoversikt. Uten at jeg vil gå ut med salgstall så er det den med best omsetning i GGs historie selv om den var den korteste.

Det vil også være spennende å se hva Dolk gjør framover, men prisene på Dolks print er et resultat av 12 års prisvekst. , Få om noen norske kunstnere har hatt ett så gjennomsiktig og veldokumentert marked som Dolk har så om Dolk er en boble er det i alle fall en boble med det hardeste skallet.

45 Likes

Meget bra skrevet !

4 Likes

Flotte og veloverveide argumenter fra Azi, men han taler nå til sin egennevnte menighet. I alle andre markeder enn GG sine er prisene dalende og interessen avtagende - det ser vi jo tydelig, vi som vil se.

Selv har jeg aldri kalt dette en boble (tror jeg), det kan like godt være en korreksjon (som de aller fleste kunstnere opplever). Noen reiser seg fra slike fall i prisene, andre ikke.

4 Likes

Godt skrevet Azi, jeg er helt enig med oppsummeringen din.

Har ikke hatt noe problemer med å selge noen trykk i det siste selv, men det handler om prisforventning. “Riktig” pris selger alle prints raskt, og gode motive fortsetter å stige i verdi.

Litt off-topic, men jeg synes det er relevant, hvis en investerer i eks. aksjer er en fornøyd med 5-7% avkastning i året. Dolktrykk har historisk mangedoblet seg etter release, og tidligere prints fra typ 2008-2012 går vel fortsatt for 10-15 gangeren av releasepris…

2 Likes

Tusen takk for grundig og veloverveid refleksjon​:innocent::pray:

Alt det Azidops sier!!!

2 Likes