Dolk som investering?

Men er Punk plutselig blitt populært? Det er jo ikke mer enn et år eller to siden at main-trykkene såvitd ble omsatt for rundt 10-15K. Misforstå meg rett - det er bare fint hvis populariteten er stabilt høy, men for meg virker det som at de mest engasjerte samlerne prøver å presse prisene på lagerbeholdningen sin opp. Hver gang noen spør om estimater kommer jo de som har veggene fulle løpende med top-tier priser.

At selvportrettet som er et helt rått motiv såvidt går for 40K er vel også et tegn på at markedet kanskje ikke er så hett som det enkelte vil ha det til? Uansett - det er godt mulig jeg tar feil - jeg uttaler meg kun basert på jeg har sett og erfart, og har for øyeblikket ingen hest i dette racet (lenger). 60K for et dolk lerret som etter mitt skjønn er “mid-tier”, høres ut som en svært god pris, spesielt i disse dager…

3 Likes

Å sammenligne ett lerret med ett annet lerret blir feil. Man må se på hva dette motivet ble solgt for sist. Visst dette lerretet ble prøvd “gitt vekk” for 60K for noen år siden, så har vell ikke Dolk markedet steget så mye, kanskje tvert i mot. Ett salg/kjøp på ca 60K for ett Punk lerret kan virke som en ny All time high for dette motivet.
Takk for alle innspill

2 Likes

2 år siden var dolk en del lavere i pris. Så har selvfølgelig det også blitt påvirket av denne kunstboblen. Veldig mange motiver har ATH på priser siste 6 mnd. Om det er rett eller galt er vanskelig å bedømme uten å ha i bakhodet at jeg er biased pga egen beholdning. Enig der. Men kan vise til konkrete salg siste tiden. Du kan også spørre @Spray hva han hat betalt for de Dolk lerretene han har kjøpt siste tiden så kan vi se hvem som er nærmest.

8 Likes

Skal ikke krangle så mye mer. Dolk sine lerret er flotte og endel av norsk kunsthistorie, og selv de dårligste motivene er i mine øyne klassikere. De selges for det noen i markedet er villig til å betale. I et lite market kan dette selvsagt variere. Når Spray er ferdig med å kjøpe inn - så blir jo spørsmålet om det finnes noen andre som er villige til å gjøre det samme, eller om selgere må stramme beltet litt :slight_smile:

5 Likes