Edvard Munch grafikk-tråden

Edvard Munch er Norges mest kjente billedkunstner. Han er også en av verdens mest berømte kunstnere. Munch var maler og grafiker, og kunsten hans regnes som Norges viktigste bidrag til verdenskunsten. Temaer som død, kjærlighet, seksualitet, sjalusi og angst stod sentralt i hans tidlige bilder. Han samlet disse bildene i det han kalte Livsfrisen.

I 1889 kom Munch med følgende programerklæring: «Der skal ikke længere males interieurer og folk som læser og kvinner som strikker. / Det skal være levende mennesker der puster og føler og lider og elsker – / Jeg skal male en række slike bilder / Folk skal forstå det hellige ved det og de skal ta hatten af som i en kirke.»

I 1892 ble Munch invitert til å stille ut i Berlin. Bildene vakte slik skandale at utstillingen måtte stenges, men alle snakket om ham.

Jeg har selv kun hovedsakelig samlet moderne kunst, men har nå begynt å se bakover i tid, og hva er vel mer spennende enn å sette seg inn i Munch sin grafikk?


Edvard Munch, Selvportrett (1895). Litografi. Foto © Munchmuseet

Den tyske kunstsamleren og kritikeren Gustav Schiefler beskriver sitt første møte med Edvard Munchs grafikk i boken “Meine Graphik Sammlung” fra 1927:

Aldri har jeg opplevd noe så sterkt. En rekke merkverdige og rystende bilder. Opplevelsen preget meg for alltid. Min lengsel ble fra nå av å lære denne magiker å kjenne.

Sannere ord har vel neppe blitt sagt!


Fargelitografiet “Madonna”

Fra Edvard Munch - grafikken og The Gundersen collection:
Munch hadde tidlig i karrieren utviklet en egen praksis og et eget visuelt språk, som i dag er kjent for mange. I grafikken kommer disse enda tydeligere frem, hvor materialenes motstand og krav tvinger ham inn i en disiplin som han ikke har opplevd på samme måte i maleriet. På den måten skaper han gjennom grafikken et enda klarere og mer presist uttrykk enn i oljemaleriene – og en enda større uttrykksfullhet. Gjennom hele sitt liv deltok Edvard Munch på et stort antall rene grafikkutstillinger. Fra den første i 1897 og frem til den siste i 1942 stilte han ut grafikk både i separatutstillinger og i større gruppeutstillinger. Ofte stilte han også ut et utvalg av grafikken sin sammen med malerier og tegninger. Det er liten tvil om at Munch selv betraktet grafikken som en stor og viktig del av sitt kunstneriske virke.


Brosjen. Eva Mudocci. Platen utført 1903; trykket 1915

Munch var en pioner innenfor grafikk og benyttet seg av ulike metoder som dyptrykk/raderinger, litografier og tresnitt. Fra Munchs hånd finnes det også en rekke håndkolorerte trykk.


Litografi og tresnitt: Vampyr II, 1895/1902

Må man ikke være miliardær for å kjøpe Munch?

Mange tenker nok at du trenger store summer for å kjøpe Munch, men den billigste grafikken starter på rundt 10 000 NOK og oppover, du får også mye fine grafiske verk under 100 000, og de mest ikoniske grafiske verkene er fortsatt ikke hinsides priset sammenlignet med mye annen samtidskunst.

Munch var delaktig i å produsere flere bøker om seg selv og sin kunst hvor flere av bøkene inneholdt raderinger. Både bøkene og disse trykkene er fine samlerobjekter og gode innstegskjøp.

Eks:

Mannshode (Woll 277 c) - Trykket som originalradering i Curt Glaser: Edvard Munch, i 2000 eks. i 1918.

Andreas Schwarz (Woll 280 II) - Trykket som originalradering i Curt Glaser: Die Graphik der Neuzeit, De første 150 nummererte eksemplar av boka inneholdt originalraderinger.

Norsk landskap (Woll 298). Originalraderingen til boken Hermann Struck: Die Kunst des Radierens , utgitt i 1908, 1912, 1919 og 1920.

Fra Åsgårdstrand, Woll 289 b) II. Raderingen er en bibliofilutgave brukt i Gustav Schiefler: “Verzeichnis des graphischen Werks Edvard Munchs bis 1906”, utgitt i 1907. Opplag 400

image

Kvinnehode, Woll 288. Raderingen er en bibliofilutgave brukt i Gustav Schiefler: “Verzeichnis des graphischen Werks Edvard Munchs bis 1906”, utgitt i 1907. Opplag 400

image

Melankoli (Woll, Appendix IV, no. 1). Fra diktsamlingen til Emanuel Goldstein med tittel “Alruner”. Opplag på 55 fra Japanpapir. Solgt hos Sothebys her og i samlingen til National Gallery of Art (Washington, D.C.).

Munch har laget mye grafikk, hvordan kan jeg sette meg inn i markedet?

Det flotte med Munch sin grafikk er at Gerd Woll har laget en fantastisk bok som jeg anbefaler alle å kjøpe enten du skal eie Munch selv eller ei. Boken viser en detaljert oversikt med bilder over alle produserte grafiske verk og gjør det enkelt å holde oversikten. Alle verk er nummererte ift. Woll, og det gis beskrivelser, opplag etc. En coffee table-bok i høyeste kvalitet! De mest ettertraktede trykkene er de mest ikoniske motivene + grafikk som har farge eller er håndkolorert.

image

Hvor kan jeg kjøpe Much?

Både Blomqvist og Grev Wedels Plass Auksjoner (GWPA) selger Munch, GWPA med egne dedikerte auksjoner. Verk selges også løpende hos de store auksjonshusene som Sothebys, Bonhams og Philips. Det kan også dukke opp verk hos mindre auksjonshus og selv på Finn.no.

Hvor jeg jeg se Munch “in real life”?

Vil du se Munch live så anbefaler jeg selvsagt Munchmuseet eller et visitt til Munch sitt atelier ved Ekely i Oslo. Ellers kan du se Munch hos Kode i Bergen, The Gundersen Collection som er stilt ut på hotellet Vestlia Resort i Geilo eller Petter Olsens Ramme gård, hvor man får et innblikk i store deler av hans private samling bestående av både Munch og andre kunstnere.

image
Angst, 1896. Litografi trykt i sort og rødt

Hva bør jeg tenke på før jeg kjøper mitt første Munchtrykk?

Som med all kunst er det smart å kjøpe gjennom trygge kilder, enten et velrenommert galleri eller auksjonshus. Kjøper du privat, så kjøp selgeren. Munch sine trykk er gamle og tilstanden på dem kan variere veldig, blant annet kan målene variere siden folk kuttet dem til å passe inn i ulike rammer. Tilstanden kan påvirke prisen i stor grad. Sett deg derfor inn i verket gjennom boken til Gerd Woll.

Jeg anbefaler også denne podcasten med Morten Zondag om å investere i Munch:


«Kvinnen»»Kvinne i tre stadier». «Sfinx», 1899. Litografi trykket i sort.

Hvem er de største samlerne av Munch?

Mesteparten av verkene til Munch er heldigvis plassert i museer til alles fornøyelse. Den største samling av hans arbeider eier Munch-museet i Oslo. Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet/Kode eier også en rekke hovedverker, og et fyldig utvalg av hans grafikk. Munch er også representert i de øvrige nordiske hovedmuseer og i mange tyske og sveitsiske samlinger, rikest i Kunsthaus Zürich.

Munch er også populær blant private samlere over hele verden som eks. The Epstein Family Collection (over 300 grafiske blad og litografier samt oljemalerier og regnes som en av de fineste Munch-samlingene i privat eie) nå donert til National Gallery of Art i Washington. Harvard Art Museums har også en fantastisk samling du kan se her.

Petter Olsen var antatt å ha den mest verdifulle Munch-samlingen i private hender, 38 bilder med en samlet verdi på godt over én milliard kroner. Hva som gjenstår etter salg kjenner jeg ikke til.

Pål Gundersen har satt sammen The Gundersen Collection ved hjelp av Morten Zondag over flere tiår. I 2008 ble 23 verk kjøpt fra et dødsbo i London. Bildene hadde da ligget urørt på lager i mer enn 30 år. En samlers drøm. I dag består samlingen av rundt 58 grafiske verk av Edvard Munch (1863-1944). Trykkene er konsentrert rundt perioden 1894-1902. Den inkluderer Skrik, Angst, fire varianter av Madonna, som hører til de høyeste vurderte kombinasjonstrykkene i moderne grafikk. Samlingen har seks varianter av Vampyr og fire varianter av Det syke barn.

Rekorden for et Munch-trykk ligger ifølge Artprice på 1,85 millioner pund pluss omkostninger. Det gikk til fargetrykket “Kvinne på stranden” (1896), hos Christie’s i London våren 2013. Kjøperen var Ole Andreas Halvorsen.


«På kjærlighetens bølger», 1896. Litografi trykt i sort og håndkolorert med blått og rødt.

Er det noen på KV som eier eller samler Munch? Del gjerne bilder, jeg er ingen ekspert, men tenkte å dele litt av det jeg har lest meg opp på :slight_smile:

51 Likes

For en fantastisk tråd. Interessant og informativ.

Jeg er selv blitt veldig interessert i Munch-grafikk. Som en venn av meg sa: Munchs kunst er et deilig “rabithole” som man kan fortape seg i. Men boken til Gerd Woll er helt sentral for å kunne forstå ham.

Jeg tror jeg ikke har fått like stor glede av noen kunster som Munch. Han krever litt, men når man blir dus med ham bare vokser verkene.

Noe av det jeg syntes er mest spennende er:

  1. Munch var helt sentral i ekspresjonismen, hvor målet ikke var realisme, men å formidle følelser, stemning og situasjoner. Her er Munch en mester. Man kan forsvinne inn i verkene hans, enten det er Skrik, Melankoli eller Aften på Karl Johan.
  2. Munch laget “serier” av motivene sine. Han besøkte de samme scenene igjen og igjen, og forsøkte å male og formidle de bedre enn sist. Du ser han forsøker å perfeksjonere “følelsen” bildet skal gi.
  3. Munch hadde en lang karriere og tegnet og malte mye rart. Noen ting ser man er gjort på bestilling for rike folk (f. eks. portretter) og har liten kunstnerisk verdi. Men så plutselig kommer det 3-4 ekspresjonistiske mesterverk på rappen etterpå. Munch er best når han forfølger sitt livsverk: å la kunsten hans speile og formidle selve livet.
  4. Munch er faktisk relativt billig for tiden. Prismessig har prisene gått nedover når man justerer for inflasjon de siste 10-15 årene. Det har nok sammenheng med at mange av de gamle samlerne dør ut, samtidig som Munch lenge ikke har vært “trendy” målt opp mot nyere kunstnere som Koons, Hirst, street art-bølgen (Banksy) og samtidskunsten. Men dette vil forandre seg. Bare Munch er Munch - og verkene hans er rett og slett elektriske (!) når man kommer inn i de.

Jeg gikk nettopp til innkjøp av et nytt grafisk blad av Munch, legger ved som referanse og for å forskjønne tråden :slight_smile:

24 Likes

Tusen takk for denne!

6 Likes

Kjempeflott innlegg, @Gulosten. Veldig interessant.

6 Likes

For et flott innlegg! Stor fan av Munch.

Kjøpte mitt første Munch noen år tilbake, “Marit og Harald Nørregaard”. Et prøvetrykk (Prøve 1) hvor Munch har lett bearbeidet trykket med blyant rundt kvinnens ansiktskontur. Legger ved et bildet av trykket og samt uttrekk fra Gerd Woll’s samlede grafiske verk hvor trykket merket “Prøve 1” er nevnt.



Som Stormen nevner over har prisene på Munch faktisk falt, så det er mulig å skaffe flotte litografier til en god pris, ihvertfall hvis man sammenligner dette opp mot prisene i markedet på mange unge og relativt ukjente kunstnerne.

Kudos for innlegget Gulosten!

9 Likes

Gikk for en tid tilbake til innkjøp av en liten usignert radering «Norsk Landskap».

Kostet ca det samme som et usignert whatson mini trykk.

13 Likes

Setter ting i perspektiv…

6 Likes

Fin piece, jeg liker personlig å blande både moderne og eldre kunst :slight_smile:

3 Likes

Det ligger en ute på Blomqvist nå:

5 Likes

Er som regel en med i alle auksjoner som omhandler Munch, er i utgangspunktet lett å få tak i. Ligger som regel minst et på Finn også. Grev Wedels Plass Auksjoner sin årlige Munch auksjon har de siste årene også hatt et eksemplar med.

3 Likes

«Papiret er misfarget og trolig surt.»… Hæ, ikke mint? :woozy_face:

1 Like

Det går an å rense papir. Galleri Tonne gjør det f.eks.

Ja, finnes papirkonservatorer i de fleste store byer. At 100 år gammelt papir ikke er mint må man nesten regne med :slight_smile:

Observerte at det ene trykket som ble solgt i 2014 har blitt solgt på nytt. Denne gangen gjennom Christies i 2021. Ser ut som prisene har stagnert. 7 år og ingen prisvekst. Gulltiden for hans grafiske verk tok liksom slutt etter 2007 når finanskrisen slo til. Men kunst følger trender - kanskje det blir mer fart i markedet senere?

4 Likes

Du har helt rett. Som @Stormen skrev tidligere så er Munch relativt sett «billig» priset om dagen sammenlignet med annen samtidskunst.

Kunstmarkedet er jo preget av trender, jeg tror personlig etterspørselen etter Munch vil øke fremover. Når man setter seg inn i kunstnerskapet er det helt fantastisk!

1 Like

Fikk endelig opp min lille Munch-vegg, bøkene i bokhyllen under. Fotoet er tatt litt skjevt, tro meg det har blitt målt og vatret :sweat_smile:

31 Likes

Ser bra ut:) Hva heter trykket oppe i midten

Melankoli «Alruner» (Woll, Appendix IV, no. 1).

Fra diktsamlingen til Emanuel Goldstein med tittel “Alruner”. Opplag på 55 fra Japanpapir. Solgt hos Sothebys her og i samlingen til National Gallery of Art (Washington, D.C.)

4 Likes

3 trykk til salgs på Blomqvist sin vinterauksjon 21. mars

5 Likes

Fikk denne ferdig innrammet i dag, veldig fornøyd. Valgt en litt art deco-inspirert ramme, som matcher godt til Munch.


31 Likes