Eksport av trykk til utland

Hei, jeg har et ferskis-spørsmål jeg håper noen sitter med svar på.

Vi har drevet litt med eksport av varer til utland på hobby-basis via enkeltpersonsforetak, og har nå begynt å få inn forespørsler om innkjøp av kunstverk som ligger ute for salg på Finn.no. (Ikke direkte via kunstneren, men videresalg altså)

Dette i seg selv er jo supert, og gir gode muligheter for inntekt for alle parter. Men det virker også som om selve eksporten av slike trykk ikke nødvendigvis er rett frem?

Skal man i dette tilfellet kreve vår kjøper for mva på varen, slik som det er hintet til her om man ikke formidler salget på vegne av original kunstner: Selge lerret på eBay/sende til utlandet - #2 by Phly ?

Jeg ser også at det antydes en del formaliteter ved deklarering av eksport av kunstverk ut av landet ved https://visp.no/visp/wp-content/uploads/2017/06/En-enkel-veileder-for-frakt.pdf

Er det tilfeldigvis noen som sitter med en liten smørbrødliste over hva som er viktig å ta høyde for i en slik prosess?

På forhånd, takk for all assistanse

Hei,

Det er ikke mva på eksport utover norges grenser
Dette er noe som kjøper eventuellt må forholde seg til i det landet kjøper faktisk holder til.
Altså, dere ska ikke ilegge kjøper i utlandet moms

1 Like

Du er ansvarlig for innbetaling av 5% kunstavgift.

Mellommenns provisjon ved formidling av kunstverk er ikke unntatt fra merverdiavgiftsplikt såfremt ikke formidlingstjenesten ytes direkte til kunstneren.

Det blir litt det samme som videresalg av brukte varer hvor du kan velge (ja faktisk velge) å legge til merverdiavgift kun på avansen, altså på gevinsten du tar på toppen av innkjøpsprisen.

Anbefaler at du som firma tar dette opp med din regnskapsfører/revisor slik at du får det rett.

1 Like

Takk for feedback :slight_smile:

Ref kunstavgift @Phly, her er vi også litt fersk, men mener du at vi som mellommenn står ansvarlig for innbetaling av avgift, og ikke selger? Jeg er litt forvirret av hvem som egentlig har ansvar basert på det jeg leser på Kunstavgiften og https://lovdata.no/lov/1948-11-04-1/§1

Vi er i denne saken hovedsaklig “tolk/shipping”, og står aldri registrert som eier, eller tipser aldri kjøper om hvilke selgere han burde kontakte, så det høres jo ut som en litt annen type mellommann enn en tradisjonell kunstformidler, eller forretning som selger kunst :confused:

Høres ut som vi burde ta en ekstra sjekk med noen offisielle instanser her, bare for sikkerhets skyld, men det er bra å høre at forståelsen vår i stor grad stemmer med det dere sier her @Phly og @johnj :+1: Takker

Sånn at jeg bidrar med noe tilbake, her er spørsmål og svar til kunstavgiften.no om hvordan de tolker hvem som har ansvar for innbetaling av avgiften i dette tilfellet:

Om oss:
Vi driver et selskap som skaffer produkter i Norge for utenlandske kjøpere, og sender varene dit etterpå. Problemene vi løser er stort sett tolking av [språk] til norsk, og muligheten for shipping ut av Norge.

Om problemstillingen:
Vi har nå fått forespørsler om innkjøp av kunst (via Finn) fra en utenlandsk kjøper, så siden verket har ligget annonsert offentlig forstår jeg det dithen at kunstavgift skal betales inn. Hvem som står ansvarlig for selve betalingen av denne?

Svar:

Det er […] selger […på Finn] som har ansvaret for å rapportere og betale kunstavgiften i dette tilfellet.

3 Likes