Ekte? Usignert Banksy - Rosa Jack & Jill

Takk @Gulosten! Blir nok ikke noe kjøp dette.

“Jurist med prinsipper, men moral har du ikke” Hva er det du sier her nå @Gammel_Erik, finnes det jurister med moral?!

Det er vårt yrke å ikke la moral komme i veien for gode løsninger :slight_smile:

2 Likes

Bra svar :grinning:

Samma ulla som siviløkonomer med andre ord!

La meg vise deg hvordan det gjøres:

For mange år siden kjøpte jeg tre Dali litoer fra et velrenomert galleri i Stavanger. For ca. tre år siden sendte jeg dem til Blomqvist for å legge dem ut på auksjon. De ringte meg kjapt tilbake og kunne fortelle meg at alle tre var falske og burde destrueres, noe de også ble. Galleriet heter Galleri Amare.
Deres forsvar ville også vært at de selv ble lurt, men det er helt uten betydning.

Sånn…

Fikk du pengene tilbake fra galleriet?

Det ble litt komplisert, men det enkle svaret er nei.

2 Likes

Klassisk godtroekstinksjon… Dvs. jeg tipper galleriet hevdet at de solgte verket i god tro og hadde gjort de nødvendige undersøkelsene, og derfor ikke var ansvarlig for at det var falskt?

Tenkte det samme selv, men selv om galleriet har jussen på sin side stusser jeg over at de ikke ville “gjøre opp for seg” for å unngå å ødelegge sitt renome. At de i utgangspunktet ikke har sjekket at litoene var ekte er jo flaut…

1 Like

synd det var en fake da. Det er jo et fantastisk fint trykk. Har ikke mer å legge til enn å si at det er jo 100% fake. Dessuten er det vel også rimelig unormalt at et AP trykk er usignert? Det har jeg aldri hørt om.

1 Like