Ekte? Usignert Banksy - Rosa Jack & Jill

Jeg er blitt tilbud en usignert Banksy - rosa utgave av Jack & Jill.

Den er merket “AP”, men er ikke signert eller med POW stempel.

På baksiden er det et rødt Banksy stempel.

Jeg har sett @Gulosten sin guide, og der fremkommer det at alle de 22 utgavene skal være signert og med POW-stempel… Men kan dette være et “ekte” AP-trykk fra samme utgaven?

Tilbudet kommer fra en engelsk person jeg har kjøpt mye kunst fra før, men ikke møtt i virkeligheten. Han har ellers gode referanser.

Om det er ekte burde han vel fått coa fra pest? Alt fra mr.banksy som ikke er autorisert av pest control blir alt for risky for min del. De største svindlerne av Banksy solgte vel en hel haug trykk også, før de ble tatt. Med mindre karen heter Lazarides til etternavn hadde jeg droppa det.

1 Like

Ja, det var egentlig største varsellampen: han sa han hadde kontaktet Pest Control, men de ville ikke gi COA fordi det var AP… Men såvidt meg bekjent gir vel Pest Control ut COA på AP også? Jeg fant i hvert fall flere trykk på nettet som selges som AP COA…

Bare syntes det er rart at han tørr/gidder; han selger en del kunst og det er merkelig at han plutselig skal begynne å selge fakes (hvis han ikke har gjort det hele tiden)…

Dette er åpenbart ikke et ekte trykk og hvis du har informasjon om en som selger forfalskinger og kanskje har gjort dette over lengre tid må du opplyse om hvem det er så ikke noen flere blir lurt!!

Trykket skal dessuten være nummerert… Får han ikke COA på det kan du tilby ham 50 pund som det koster for en ekte fake fra West Country Prince.

Hvorfor sier du “åpenbart”?

Jeg har mailet selgeren og bedt om flere detaljer om trykket nå. Skal poste hva han svarer.

West Country Prince - Jeg fant profilen hans på Ebay nå, det gjorde vondt å se.

Fordi personen sier at han ikke får COA siden det er en AP, noe som er sprøyt- og fordi, som Bergen sier: det skal være nummerert.

2 Likes

Nja. Litt vondt kanskje, men han selger det for det det er og utgir seg ikke for å være noe annet en selger av kopier. Det er betraktlig verre med en slik type du har truffet på…

2 Likes

Jeg har også blitt tilbudt et AP trykk av banksy tidligere, det hadde coa og navnet hans var registrert hos pest control…

So you’re telling me there’s a chance? :wink:

Fra spøk til revolver: så du sjekket opp dette og trykket var legit? Var det “utenom” guiden til @Gulosten, og hadde det ellers samme kjennetegn som dette trykket?

Jeg tror du må lese postene over - uten et eksisterende COA fra PC, eller et nytt COA er det ikke ekte, punktum finale.
Det finnes en hel haug med APer som ikke er registrert i Gulosten sin guide, men som har COA, og er ekte.

Som sagt, hvis denne personen driver å selger falske trykk (noe som er straffbart) må du oppgi dette. Og for din egen del, som har kjøpt trykk av denne personen tidligere, bør du forsikre deg om at disse er ekte før du eventuelt selger dem videre og i kraft av det-gjør noe ulovlig.

2 Likes

Det trykket jeg sjekket opp var en variant av napalm, og det hadde både coa og kunne bekreftes av pest control. Tror det er en av de som er i gulosten sin guide, men av napalm så tror jeg nesten alle var ulike (av AP`ene).

Jeg synes det er vanskelig å gi råd om trykket du snakker om, men jeg hadde sjekket med noen på bansyforum, sett at noen av de har den rosa jack and jill, og kan kanskje bekrefte om det finnes coa til dette eller ikke.

Nå må det vel snart synke inn…

1 Like

Takk, jeg er jurist, men fint med en oppfordring på handlingsmønster uansett :wink:

Jeg har for øvrig lest postene over og er nok samstemt om at dette er fake.

Ja, det tviler jeg ikke på, jurister liker jo å gå rundt grøten :grinning:

Det at den er fake var avgjort etter første post. Det at en person (eller galleri) selger falske trykk som ekte vare er ille. Hvorfor kan du ikke bare gi alle beskjed hvem det er slik at ingen går i fellen? Er du redd for at du har gått i baret selv med tidligere kjøp?

3 Likes

Ingenting er “bevist” basert på en løs dialog på nettet og jeg henger ikke ut folk på nettet. Alle får gjøre sine egne undersøkelser. Du må gjerne gjøre det hvis du vil, men jeg gjør det av prinsipp ikke.

Jurist med prinsipper, men moral har du ikke.

Dette er hva du sier: “Tilbudet kommer fra en engelsk person jeg har kjøpt mye kunst fra før, men ikke møtt i virkeligheten.”

Da må jeg bare komme med en generell advarsel til alle forumitter: ikke kjøp kunst fra Stormen, den kan være falsk.

2 Likes

Har dialog med selgeren, og har bedt ham gi provenance på det jeg har kjøpt (2 trykk) - samt utdype provenance for Banksy-trykket med usikker fortid. Det var vesentlige billigere ting, så klarer han ikke å skaffe det, så får jeg kaste trykkene eller bare gjøre fremtidige selgere oppmerksom på det. Samtidig kan jo han også ha blitt lurt.

Er enig med kommentarene over, virker å være en kopi (West Country Prince) med modifiseringer, evt. et backdoor print med modifiseringer. Med modifiseringer mener jeg at selger selv skriver på eks. A.P. for å få trykket til å virke mer “legit”. Mener også at de fleste AP’er er signerte.

AP’er får også COA som har blitt nevnt. Personlig ville jeg aldri kjøpt Banksy uten COA og gjerne sendt en mail til Pest Control for å sjekke at alt er OK, med mindre jeg stoler 100% på kjøper.

1 Like