Enda en ny gatekunstner fra Bergen

Hahaha, kansje jeg skal kjøpe meg en og høste likes på kv :smiley:

Dessverre er ikke dette dårligere enn mye annet dere hyller på dette forumet.

Har sagt det før og sier det igjen: street art er full av glade amatører som kun er ute etter å tjene penger. De har svært begrenset tekniske ferdigheter og mangler fullstendig kunstnerisk integritet.

Mange av dere har store samlinger med gode eksempler på dette. Men positivt at noen av dere endelig begynner å åpne øynene.

8 Likes

OhSNAP! Hahaha good 1 :slight_smile:

Endelig litt skepsis her folkens. Liker det. Begynner å bli rimelig mettet på norske overprisete kunstnere. Kan jo snart kalle det Norske-Talenter. Hyllet av Oladunk og pisset på utenfor landets grenser. Vurderer å lage en fet kombo med bandanaer, finlanshetter, litt kids med våpen, en ku, tagge litt og skrive vandal slik som Nick Walker gjør for det er jo litt tøft. Tipper jeg får 175£ på graffitiprints og satser på 300 opplag.

3 Likes

Dolk og ddd er nå virkelig ikke “pisset på” utenfor landets grenser? :stuck_out_tongue:

Det var da heller ikke de jeg siktet til. Dvs du kan jo lese hvordan Vandal King ble mottatt på Bf… Noen av de norske bla Dolk er helt super. Men syntes det er rart at folk er lei MW men liker dette. Det har det siste året dukket opp norske gatekunstnere som troll av eske. Og bildene koster mer enn de “etablerte”. Min mening er at det er for mye, for fort. Jeg har begrenset kunskap hva gjelder gatekunst. Men syntes mye av det som dukker opp er veldig kjedelig

2 Likes

Jeg er ikke av typen som går rundt og tror på konspirasjonsteorier, men vedkommende som gjorde et poeng av antall følgere av RJ på insta kontra Chevrier og MW har absolutt et poeng. Både MW og SC er velkjente i dette segmentet og har bare 20K+ følgere. RJ har 41K følgere. Jeg har aldri hørt om han, aldri har jeg hørt andre snakke om han og det virker som han heller ikke er kjent blant dere. Likevel har han så mange følgere, hvordan har denne personen gått under radaren til alle her inne? For meg lukter dette som en norsk Mr. Brainwash.

Kjøp gjerne hvis du liker dette, men med de prisene går man på en smell

4 Likes

Etter å ha lest ennå flere av kommentarene under bildene hans på instagram er jeg mer og mer sikker på at dette er kjøpte kommentarer.

1 Like

Her er instaen hans: http://instagram.com/richard.johansen

Monkie boy

I følge en kilde jeg kjenner så har ikke RJ gjort noe på gaten. Han har holdt på i 2 år og utstillingen er et produkt av det.

1 Like

Hvorfor omtales denne personen som en gatekunstner? Han har aldri malt noe på gaten…

Copycat hadde vært et bedre ord… Her er jo tilnærmet direkte kopier av Banksy, MW etc. etc.

22 000 for et bilde, noen folk eier ikke skam!

Jeg har hatt det slik lenge, denne Richard er bare påfyll. Veldig bra at jeg tydeligvis har noen å dele kvalmen min med:)

4 Likes

antageligvis fordi mange forbinder stensilkunst med gatekunst.

Dette var svake greier ja.
Enda en copycat som i utgangspunktet ikke tilfører kunstverden noe som helst.
For min del havner han i samme bås som 3Fountains, Stein og Tilie.
Det er nøyaktig 100% sikkert at han har kjøpt følgerne sine på Instagram.
Han kunne eventuelt kun ha kjøpt et par hundre likes som Tilie, så det ikke ble så åpenlyst, men, men…

Det er egentlig et veldig viktig poeng. Selv om stensilkunsten er litt oppbrukt og begynner å bli kjedelig, lever gatekunsten i beste velgående.

Absolutt, jeg har sett veldig mange fine bidrag i Bergen denne våren. Mye mer en tidligere år, gjør det rett og slett gøy å gå rundt i byen. Når det er sagt så kan man aldri stole helt på journalister. Har man lest en artikkel om eget fagområde er det sjokkerende hvor dårlig skrevet og feilinformerende det er. Ingen grunn til at det ikke skal være slikt for alt annet de skriver også.

Ikke fei alle journalister under en stol nå … :wink:

Skal heller være ærlig og si at det er litt ufint å gjøre, men bestanden som helhet er ikke helt imponerende. Pleier å sende epost for å be dem korrigere, men ikke alltid det er så populært.