Enda en ny gatekunstner fra Bergen

Kom over en artikkel om Richard Johansen fra Bergen som har sin første utstilling i Bergen denne uken. Her er artikkelen fra Bergens Tidende

Ikke imponert av det jeg ser, for mye plagiat av andre kunstnere! Når skal det ta slutt?!

Leser i artikkelen at han selger et bildet av Max Manus til 22 000…

FOTO: Elisabeth de Lange Gjesdal hentet fra Bonansa.no

Så mange av verkene hans da jeg gikk forbi galleriet hans(?) i Skostredet, Bergen.

Mener det samme som deg @torulv, ikke imponert i det hele tatt. Desverre

Kjenner at jeg er litt skeptisk til at mannen har 42 000 følgere på instagram.

Whatson har vel ca 22000 følgere.

Noe som ikke helt stemmer her.

1 Like

Antall følgere kan kjøpes @rik2vik og er derfor ikke representativt, men hvis du ser på likes pr. bilde som viser sannheten, så ser du at han har relativt mange følgere! Bruker vi Whatson til sammenligning (likes pr bilde i forhold til følgere) så stemmer tallene nokså godt overens.

Så du skal nok ikke se bort utifra at han 42000 unike følgere. Noe som er et imponerende tall :slight_smile:

Kan ikke likes også kjøpes? Ser at de aller fleste kommentarene er engelske og litt intetsigende. Type: Cool photo, wow Very good

Men jeg kan absolutt ta feil.

Aldri hørt om mannen, men var mye man har sett før her :smile: Banksy, Whatson Blek. osv.
@torulv Det tar nok aldri slutt…

Vel, han er ung, og forsøker å leve av kunsten. Han kan bare bli bedre.

5 Likes

Jeg liker godt bildet av frankenstein(b/w) og den lille jenten som røyker, (det som er brunt inne i hjørnet på bilde 2)

Ser for meg at begge kan henge på veggen min, men pris er jo veldig avgjørende.

I fht plagiat så kan jeg si meg enig i at mye er lik veldig mye annet. Eks. david mot MW david. Det jeg merker meg er at jeg synes det er høyere kvalitet over stensilene han har enn det er på mange andre stensilkunstnere. f.eks MW.

Likte touchen med avisoverskrift som bakfarge for ansiktet til Max Manus, ser jo for meg at dette er gjort før, men verket er fint nok for min vegg.

Ut over den lille jenten gir ikke verkene meg så mye ut over det estetiske, men av og til er det nok for meg.

Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt.

Dette er de verste plagiat og mest klisjefylte oppbrukte ideéne jeg har sett. Dette er så provoserende dårlig at man ikke har lyst å kommentere for å gi det oppmerksomhet engang, jeg ville heller hatt et hull i veggen enn å hatt noe av det der på veggen. 22 000 kr for Max Manus bildet er en vits og et hån mot andre kunstnere.

Ang. instagram følgere og likes så kan alt kjøpes, morsomt at en journalist fra BT ikke lukter lunten når hun bør være litt mediekjent. Hvis noen kjøper at han har flere følgere enn Martin Whatson og Sandra Chevrier så er det på tide å stikke fingeren i jorden.

Huffameg.

6 Likes

Det provoserer meg også at journalisten ikke har gjort mer reseach.
42 k følgere kan ikke stemmme.
Det blir i artikkelen gjort et poeng at han har mange følgere på instagram. Om dette er kjøpt så får fyren blest på noe som i mine øyne er litt juks.

Huff huff huff, når kunstneren kopierer så sinnsykt som det jeg ser ut i fra bildene tillater jeg meg å kalle dette jævli elendig kunst! Kunne like godt sendt dette i trykken 1. april

Artig at folk prøver seg, men dette ga meg lite.

Kjenner jeg blir litt provosert av han fyren der!

Dette har ingenting med kunst å gjøre, utelukkende gjort for å tjene penger. Evt er det et jævlig bra stunt av en kunstner for å bevise hvor idiotisk mesteparten av street art har blitt.

3 Likes

“Stop making stupid people famus!”

Har egentlig ikke hørt om han her før eller sett noe spess annet en de bildene som er postet her så skal ikke utale meg :smiley:
Men kan trekke assosiasjoner på noen av de ja :wink:

1 Like

Leste akkurat saken på BT. Aldri hørt om fyren før. Har aldri sett noen av verkene før heller. Dette må da være en performance eller noe?

Håper virkelig det. Alt annet er bare trist.

Får samle forumet å bombe instagramen hans med negative kommentarer😉 Dette blir for dumt! Folk blir jo lurt trill rundt…

Tviler på at dette er performance. Er nok heller et Milking the tits of Urban Art forsøk.

2 Likes

Her kan en gjøre et kupp!
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=54760276