Er dette rett tidspunkt å investere i en Banksy på?

GBP har svekket seg sterkt mot NOK, og falt fra ~13 til 11,13 i løpet av det siste halvåret. Er dette rett tidspunkt å investere i et banksy trykk på, eller forventer dere at GBP vil synke ytterligere?

http://www.xe.com/currencycharts/?from=GBP&to=NOK&view=1Y

1 Like

Hvis man går lengre tilbake i tid så ser man at Storbritannia følger klare konjunkturer. Historien viser at i nedgangskonjunkturer så blir pundet ytterligere svekket. Med tanke på Brexit og at storbankene nå vurderer å flytte sine hovedkontor ut av landet som vil føre til tap av 1000 vis av arbeidsplasser, så vil jeg tro at pundet skal ned 1-2 kr enda.

Dette er bare min teori da :slight_smile:

2 Likes

Banksy trykkene har steget veldig mye i pris den siste tiden, over 20% på et år på populære usignerte trykk. Feks Granny som er et av de mindre populære fikk for ca 3k for et år siden. Nå må du ut med over 4k for dette (galleripriser), bombhugger har gått fra 4k til ca 5,5k, laugh NOV har gått fra 5,5k til 7-8k. Slik det ser ut nå så stiger de usignerte mer enn de signerte og noen trykk (feks cyw) har stått nesten stille i pris over lengre tid.

Om nå er den rette tiden vet jeg ikke, men er selv på jakt etter en bh pga kursfallet. Har ikke troen på at prisen på de populære trykkene faller med det første så for meg er det rett tid iallfall. Så hvis noen har en bh til salgs send meg gjerne en pm:)

Hadde en liten samtale med en annen kunst interessert i går. Kan verdi på Banksy og andre litt mindre kjente kunstnere gå ned etter hvert som markedet blir mettet? Synes det lages mye for tiden og det er ikke like overraskende når en kommer hjem til noen å finner dolk, pøbel eller noe av de andre på veggen. :slight_smile:

Det lages ikke så mye Banksy for tiden akkurat. Ikke som “vanlige” folk kan få tak på i alle fall. Du trenger veeeldig mange flere Bansky prints før det markedet er mettet.

1 Like

Street-/urban art fyller et tomrom mellom IKEA og klassisk gallerikunst og appellerer til et segment som ikke nødvendigvis definerer seg som kunstinteresserte. Dette er et stort segment, kall det gjerne folk flest. Ting går alltid litt opp og ned i trender, men det er ikke nytt at folk vil ha bilder på veggen. Jeg tror at det fortsatt vil være stor interesse for de beste verkene/kunstnerne og de som klarer å skille seg ut eller er først ute med et uttrykk blir stående.

1 Like

Det der synes jeg var et bra svar azid. Jeg skal innrømme at jeg faller litt inn i den gruppen. Var Street-/urban som fikk meg til å vurdere kunst. Det positive er jo at en kanskje åpner øynene for annen kunst etter hvert :slight_smile:

1 Like

Enig med @Heim.

Per d.d. gir ikke Banksy ut trykk lenger, bortsett fra noen få V.I.P. trykk ifm. med events, som eks. “Better Out Than In” i New York i 2013. Han lager også løpende noen verk som doneres eller gis bort ifm. veldedighet.

Sammenlignet med andre kunstnere som har blitt ikoniske, eks. Andy Warhol er fortsatt Banksy sin produksjon meget liten. Andy Warhol laget over 100.000 verk i løpet av sitt liv, og det markedet er absolutt ikke mettet (noe prisene viser).

Det er umulig å spå fremtiden, men hvis Banksy fortsetter å stige i kunstverden er det godt mulig at prisene på trykkene per d.d. (uansett kursen på £) vil være å anse som ekstremt billige om 10 år :wink:

Ingen peiling jeg heller, men som kjøper ville jeg bekymret meg mer over at dollaren står på sitt sterkeste mot pundet siden Brann rykket opp og ned hver jævla høst. Midten av 80-tallet for folk som husker den elendigheten.

3 Likes

Noe formening om hva prisen på Choose Your Weapon ligger på? Ser det er haugevis av gallerier man kan sende inquiry til :slight_smile:

Det er en veldig stor variasjon i prisene på Choose Your Weapon, fra den rimeligste grå (ed.100) til de mest ettertraktede fargene som f.eks rød og rosa hvor du nok må opp på tyve tallet.

til opprinnelig spørsmål:

Det viktigste er å bestemme seg for hva du vil ha og ha en mer langsiktig tankegang. Finn det trykket/verket du liker best og se om du får det til en pris du kan leve med. Sørg for at du ikke kommer i en situasjon der du absolutt må selge pga pengene. Få det i ramme og ha glede av det. Om det viser seg å være en god investering så er det en bonus. At pundet er lavt akkurat nå kan jo kanskje hjelpe til at trykket du vil ha er innenfor rekkevidde. Om pundet går ned 1 kr til ila et år, så spørs det jo om det spiller noe som helst rolle om det er noe du skal eie det i 10-20 år uansett.

Dessuten vet man ikke om et lavt pund gjør at flere fra USA eller andre steder kjøper opp mer som igjen presser prisene opp. Det er mange i verden som ønsker seg verk av Banksy og opplaget er ikke så voldsomt økende da det ikke ser ut til å bli utgitt trykk til almennheten. Og mtp posisjonen Banksy har innenfor kunstverden, så er det lite som tyder på at Banksy blir uvesentlig med tiden.

Så oppsummert er min personlige mening: Finn det du ønsker og det du har råd til. Klink til og du kommer ikke til å sitte om 10 år å angre på det. :slight_smile:

3 Likes

Den beste tiden å investere i en Banksy var alltid forrige uke.

13 Likes

Ja. Eller i fjor :blush:

2 Likes

For de som er på utkikk kan jeg tipse om at det er en på UAA som er temmelig hissig på å selge en usignert “trolleys” tror jeg. Han har forsøkt flere annonser og lagt ut på ebay flere ganger, så kan fort være mulig å kapre den til med et godt tilbud som ikke innebærer ebay-fees:)

http://www.ebay.co.uk/itm/Banksy-Trolleys-print-unsigned-in-mint-condition-with-COA-like-Stik-D-Face-/272324157425?hash=item3f67c8dff1:g:NIMAAOSw-YVXmLbm

Fulgt med på han, hva er riktig pris for dette? Er med bud på 3400 gbp på ebay atm.

Vanskelig å si, på expressobeans har en grei oversikt (http://expressobeans.com/members/detail.php/67512/history), men har inntrykk av at de selger for mye høyere på auksjon enn hva en kan forvente via et privat salg.

Personlig ville jeg ventet og sett hva det nærmer seg for på ebay, og så evt tilbudt ham et privatsalg for 2-300$ lavere, siden han fort må ut med 4-600 $ ebay fees:P

Expressobeans er totalt ubrukelig om man ønsker å finne riktige priser på verk av Banksy.

Akkurat det kan vel diskuteres, jeg synes det er litt for svart/hvitt å tenke at en ikke kan bruke expressobeans. Det er ikke noe enten eller. Jeg har brukt det i flere sammenhenger og er godt fornøyd både med kjøp og salg der, og til å argumentere for pris i kjøp og salg her og på finn. Det er på ingen måte en komplett og sanntidig oversikt, men det er faktisk en av veldig få gode oversikter over kjøp og salg i annenhåndsmarkedet. Jeg tenker det kommer vel litt an på hva en skal bruke det til, for en “riktig” pris er jo ofte vanskelig å finne.
Er sist solgte pris uansett salgssted riktig pris? Er siste pris utenom auksjon riktig? Er sist solgte med auksjoner riktig? Er prissetting i gallerier eller vurdering av auksjonarius riktig pris? Skal en ta med solgte liknende trykk i beregningen?

Min personlige mening er hvert fall at det kan være veldig nyttig å bruke en av de få oversiktene en har over kjøp og salg i annenhåndsmarkedet til å gi en indikasjon på hva noe kan være verdt. Som i nevnte sak hvor det blir spurt om hva riktig pris er på et usignert trolleys trykk, og at han er med i et bud på 3400 pund, så tenker jeg det kan være veldig nyttig å kunne gå inn der og se at det er gjort salg av tilsvarende trykk siste år for mellom 3750 og opp mot 5000 pund. Slik kan en få en bekreftelse på at det kjøpet en er i ferd med å gjøre står i stil prismessig med salg av tilsvarende trykk den siste tiden.

Men for all jeg er helt enig i at en ikke skal følge expressobeanspriser blindt på noen som helst måte når en er interessert i å kjøpe eller selge, men kanskje sammen med egen intuisjon, diskusjoner her og på UAA (selv om jeg der føler at mange bare stikker en finger i lufta og tenker “sist kjente salg”+noen hunder pund i stigning).

4 Likes

Nå var utsagnet mitt ment å være litt svart/hvitt. Når du først tar deg tid til å skrive et meget velformulert og fornuftig tilsvar får jeg nesten utbrodere min i overkant bastante formulering.

EB fungerer ganske greit om man ønsker å orientere seg på priser, men statistikken hentes nesten utelukkende fra ebay. Det av Banksy som blir solgt på ebay ligger vel primært i kategorien 3-5K GBP, men når det blir dyrere enn dette kjøper den store majoriteten gjennom forum eller via galleri/nettgalleri. Du har nok dermed rett i at EB kan være fornuftig hjelpemiddel til å finne pris på Trolleysen i og med at trykket ligger i det prisleiet.

Når det gjelder litt dyrere og signerte trykk av Banksy blir EB fort ganske ubrukelig. Skal man handle for 100-300K eller mer for den del er det svært få som bruker ebay og statistikken/prisingen lite relevant. Vel - det er jo alltid en eller annen fyr som glatt sender avgårde 150K til en ukjent selger, men det er ikke mange. Årsaken til at jeg skrev som jeg skrev var litt basert på det jeg liker å kalle espressobeans-statisktikkere.
Etter å ha fulgt Bansky noen år skulle jeg ønske at det var mulig å handle signert Banksy til EB priser.

Som du sier og som er viktig; expressobeans kan man bruke som et supplement til til all annen informasjon man kan få tak i. Det er ikke noe kilde til sannhet og har sine begrensninger som all annen informasjon.

7 Likes