Er jeg på rett sted?

Hei!

Jeg er interessert i å lese om - og diskutere - kunst., og sånn sett er Kunstveggen glimrende.
Men så har jeg skjønt at hovedfokuset her er på urban kunst/street art og lignende - og det er egentlig ikke der interessen min ligger.

Jeg la f.eks ut et gammelt linotrykk med naturmotiv i “hva har du kjøpt nå”- tråden, og så sitter jeg med en følelse av at jeg er way off topic.

Er det OK å snakke om annet enn Whatson, Chevrier, Dolk og desslke her, eller burde jeg finne meg et forum med et annet fokus?

Og spørsmålet da er - hvor?
Dette er det største og beste kunstforumet jeg har funnet her i Norge sålangt :slight_smile:

Tips/tanker?

mvh

Espen

4 Likes

Du er på rett sted!
Ikke gi deg😊

8 Likes

Helt enig med @Gammel_Erik. Har selv også stor interesse for norsk tradisjonell kunst, så det er bare å starte opp @E.S.Andresen :+1:t2::+1:t2:

2 Likes

Enig, personlig er jeg begeistret av Theodor kittelsen, Erik Werenskiold, tideman & gud, liker også gamle tresnitt både norsk og japansk for den saks skyld :sweat_smile: kjør på! Diskuter hva du vil :+1:

1 Like

Helt enig, her er det rom for mer en gatekunst og noen ganger en frisk debatt (Les:Prisras for Dolk :smile:)
Kom hjem fra Dublin i går, skal du dit så må du få med deg Chester Beatty Library! Her er det bøker og skrifter som stolt kunne stått som midtpunkt i en hver kunstsamling.

2 Likes

Kunstveggen er nok barn av sin tid og det er mest internettgenerasjonen av kunstnere som diskuteres, men det er absolutt rom for flere sjangre. Nå er det nok slik med kunstnere som med fotballspillere. De fleste spiller i lavere divisjoner som man aldri hører om

2 Likes

Hvis du liker japansk bør du ta en titt på Blomqvist sin nettauksjon :wink: De har tydeligvis kjøpt opp en samling!

Jeg liker også mye annet enn det som ofte diskuteres her, feks Ludvig Eikaas (særlig kattebildene), Gullvåg, Nupen, Hanne Borchgrevink, og drømmer om et tresnitt av Munch…

5 Likes

Absolutt OK (og oppfordret) til å snakke om annen type kunst her. Forumet begynte nok hovedsakelig med streetart i fokus, men mitt inntrykk er at medlemmer og besøkende i større og større grad åpner øynene for annen kunst.

Kjenner også mange av brukerne her på forumet IRL, og opplever at flere og flere har mistet litt interessen for gatekunst og de kunstnerne som “alle har” og begynt å samle på andre ting :slight_smile:

Velkommen skal du være!

2 Likes

Takk for tips, Chester Beatty er notert!

  • Er du glad i bøker og kunst har du vel sett Anself Kiefer på Astrup-Fearnley? :slight_smile:

Eikaas er en favoritt! Her går jeg faktisk for det enkle, grafiske - “mannshode” og “hest i motvind” og lignende er det som treffer meg best av hans ting :slight_smile:

1 Like

Takk for hyggelige svar og oppmuntring, folkens!
Min hovedinteresse er ganske tradisjonell; olje- og akrylmalerier, gjerne abstrakt eller non-figurativt, gjerne nye norske kunstnere. Storfavoritten for tiden er allikevel danske Per Kirkeby. Egentlig er det mye fra impesjonismen og framover jeg liker :slight_smile:
Og så er jeg glad i tradisjonell norsk grafikk; lino, tresnitt, litografi osv osv. Og har begynt å snuse litt på dga, skjer mye spennende der for tiden :slight_smile:

Jeg jobber som grafisk designer (profilieringsdesign), og er kunststudent på deltid ved Nydalen Kunstskole. Maler, tegner, og skjærer lino.
Bor forøvrig i Oslo

(Ser at dette egentlig burde ligget under “introduksjoner”, men… :slight_smile:

  • Espen
9 Likes

Hvis man kunne få diskusjonen her over fra masseproduserte industrielt fremstilte reproduksjoner (f ek. Chevrier) til original kunst, ville mye vært gjort.

3 Likes