Er Printers Proof (P/P) eller Artist Proof (A/P) verdt mer eller mindre enn opplaget?

Siden vi hadde en liten diskusjon om dette i en annen tråd, tenke jeg det kunne vært interessant å oppklart litt rundt begrepene og verdien som kommer med disse begrepene.

Artist Proof = kunstnerens eget opplag utenfor hovedopplaget

Printers Proof = trykkeriet sitt opplag utenfor hovedopplaget

Jeg har lest her ved et par anledninger at noen mener disse sideopplagene har en høyere verdi fordi de er mer eksklusive eller sjeldne.

Men jeg har også lest fra andre at disse sideopplagene er mindre verdt er hovedopplaget.

For å ta et eksempel på sistnevnte så solgte jeg et relativt populært print fra Graffiti Prints nylig. Ved en anledning så kommenterer den ene potensielle kjøperen at det trykket jeg forsøker å selge har mindre verdi fordi det er en P/P. Så klart noe man kan si for å påvirke prisen, men er det virkelig tilfelle?

Printene lages slik jeg forstår det på samme tid av de samme ansatte, med det samme papiret og den samme malingen/farge/blekk etc. forskjellen er når de signeres. Da har galleri og kunstner blitt enige om størrelsen på hovedopplaget og har noen P/P og AP til overs. Disse selges gjerne utenom eller blir brukt som kompensasjon til kjøpere av hovedopplaget som ender opp med skadet trykk. Har jeg feil her? Er det flere aspekter som kan luftes?

Det har vært påpekt her ved flere anledninger at særlig GP trykker mange ekstra print som de selger i sine Vaults et par ganger i året. De får kritikk for sin manglende bruk av nummerering på AP/PP, der noen mener PP/AP er verdt mindre på bakgrunn av det overnevnte. Vil ikke egentlig prisen på hele opplaget påvirkes når man ikke vet størrelsen på totalvolumet av trykk?

Trolig flere spørsmål her, kom gjerne med innspill. Ønsker å høre folk sine meninger rundt dette og kanskje oppklare noen myter rundt begrepene😊

2 Likes

Godt initiativ å ta opp det her.

AP er som du skriver kunstneres eget opplag noe som kanskje føles litt mere unikt? Som det også er ett maks opplag på 10%? ( jeg vet ikke, men det jeg har hørt, om noen vet dette så gjerne korriger meg ) så da vet man det maks er ett opplag.

Når vi snakker om PP så er det trykkeriet sitt opplag. Jeg har ingen aning om dem kan trykke så mye dem vil av dette eller om det er begrenset? Jeg syns GP alltid har PP liggende til vault sale eller om noen kontakter dem, igjen noe som vil påvirke verdien på ett PP trykk fra GP etter min mening.

Men så har jeg sett andre gallerier/trykkerier som nummererer sine P/P prints, dem vil jeg påstå har en bedre verdi enn for eksempel P/P trykk som er masseprodusert?

Også kan vi snakke om P/P trykk som er HF, dem er jo unike i seg selv uansett! Vil dem ha samme verdi som hovedoppslaget på HF eller hva tenker dere?

Vi kunne jo også kjørt en avstemning i tråden å se hva folk flest ville ha kjøpt om dem hadde valget

Main
P/P
P/P ( med nummerering )
AP

Min personlige mening er at AP og PP har null og niks betydning for verdien så lenge det er nummerert (eks. AP 1/10) og da oppgitt ved lansering, for eks. slik:

Opplag: 100 + 10 AP

I praksis er da totalopplaget 110. Trykket er jo nøyaktig det samme, så om det (ikke) står AP/PP i hjørnet vil ikke gjøre noe fra eller til for meg.

Det blir jo selvfølgelig en helt annen sak dersom AP/PP trykkes opp uten nummerering. Da kan jo i teorien et opplag på 100 egentlig være 200, og man vet ikke om det faktiske opplaget er 100, 110 eller 200, noe som åpenbart vil påvirke verdien av hvert trykk.

Igjen, min personlige mening.

1 Like

Når du skriver «hvert trykk» så sikter du til både opplaget på 100 og AP/PP? I så tilfelle er jeg helt enig med deg i det.

Skal ikke si noe om (mer) verdi, men personlig synes jeg A/P er litt stilig mtp at kunstneren selv har solgt det. Av og til kan det ha noen ekstra perks i signaturen etc om det er A/P også.

2 Likes

Jepp

Er enig i mye av det som allerede er sagt her. Så lenge PP eller AP er nummerert så har det liten betydning.

Synes det er veldig ryddig av galleri/utgiver å oppgi hvor mange PP og AP det finnes totalt ved release. Det påvirker naturlig nok prisen hvor mange som finnes totalt

Har forståelse for at det ikke alltid er så enkelt mtp. skade ved frakt etc og at enkelte erstattes med samme nummer. At normen da er at det finnes 10-15% AP og PP. Men kan heller ikke være så voldsomt vanskelig å ha kontroll på hele opplaget og dermed nummerere rubbel og bit? Når det da er solgt og fraktet til mottaker kan galleri/utgiver makulere resten som evetuelt måtte være igjen.

Hvis ikke man da spekulerer i å selge 20-25% ekstra? Ville være svært vanskelig å oppdage hvis markedet er hele verden og man ikke nummerer?

1 Like

Min mening. Hvis PP og AP ikke er nummerert, så har de en lavere verdi en main. Standarden er å nummerere i romertall (eks. VII/X). Hvis utgivere og kunstnere selger uten å nummerere, så blir det umulig å vite hvor stort opplaget er.

Er de nummerert, så er de like mye verdt som main. Det er først når trykkene er HF Hand Finished prisen blir høyere.

4 Likes

Jeg velger å se på det slik at hadde jeg kunnet velge mellom en main og en AP (som er nummerert) til samme pris, så ville jeg valgt AP. Da konkluderer jeg med at jeg synes AP som er nummerert er mer verdt enn main. Hvor mye mer verdt er en annen sak.

7 Likes

Det kommer helt ann fra kunstner til kunster og måten ting gjøres på (eks. med og uten nummerering).

I utgangspunktet mener jeg AP og PP har større verdi, spesielt hvis nummerert. Mange kunstnere, eks. Banksy har for flere trykk valgt å lage AP og PP med en annen hovedfarge enn hovedopplaget og i noen tilfeller inkludert en hilsen til mottakeren på papiret. Noen gjør disse opplagene hand finished eller lignende også.

Det gir en økt følelse av ekskusivitet og ift. auksjonspriser går disse skyhøyt over vanlig opplag…

2 Likes

Det jeg ikke helt klarer å forstå er hvordan man kan forsvare at det nummererte opplaget har en høyere verdi en PP uten nummerering? Om galleri/kunstner velger å ha unummererte PP så vil jeg umiddelbart tenke at det senker verdien til hele opplaget, fordi kredibiliteten til galleriet/kunstner blir svekket. De er på mange måter uærlig om hvor mange trykk som er i omløp. Og det gjelder jo både de nummererte og de unummererte PP trykkene slik jeg tolker det.

Angående HF-print så blir jo det akkurat det samme slik jeg ser det. Finnes det unummererte PP, vil det ikke da svekke prisen til hele opplaget?

Dette er ikke ment som kritikk mot din mening. Jeg ønsker bare å forstå hvordan man kan forsvare argumentet ditt.

Ja, jeg er enig i det. Hvis ikke alle utgivelser i en lansering er nummerert, så tenker jeg det burde forringe verdien på alle edisjonene. Men det er ikke det vi ser skjer hvis det er noe som er ettertraktet.

Er det noe som blir ettertraktet, så bryr ikke markedet seg om det finnes unummererte PP trykk, når de kjøper main og HF.

1 Like

Hvordan blir det da med AP som selges sammen med main? Blir jo argumentert at det er mer spesielt med verk som kunstneren selv eier/har eid, men ser flere og flere selge AP ved samme slipp.

Ryddig at de lister opp hvor mange AP det finnes slik som i dette eksempelet. Personlig ville jeg tenkt at begge er like mye verdt her.

En smaksak hva man foretrekker akkurat som enkelte ønsker det første eller siste tallet i serien?

Jeg har de siste årene begynt å nummerere alle AP og PP.
Ser mange av mine kunstnervenner også har begynt med dette, føles mer ryddig.
Da har man bedre kontroll selv også

2 Likes

Dette er hvordan Sverre Mallings vekter AP kontra main:

Sitatramme
AP er forkortelse for Artist Proof (på fransk epreuve d’artiste/ E.A.). Når man trykker grafikk, lages det obligatorisk også kunstnertrykk: Det er en liten andel trykk utenfor hovedopplaget som skal tilfalle kunstneren/opphavsperson. Det er ingen fastlagt norm, men A.P pleier å ligge på 10-20-30% antall eks av hovedopplag. I mitt tilfelle har jeg 10 stk hvorav noen er allerede reservert. Disse er forøvrig ikke mindre verdt enn hovedopplag, snarere tvert om ettersom de er sjeldnere.
Det er forøvrig ingen forskjell i trykk/kvalitet på kunstverket. Det medfølger signert sertifikat som bekrefter originalitet.


(Disclaimer: I forbindelse med kjøp av Mitt lille lam )

3 Likes