Erfaringer med Tessa Limspiker fra Clas Ohlson?

Etter å ha lest litt på trådene her på forumet om oppheng på gipsvegger - fant jeg ut at jeg skulle teste limspikere, noe som ble en kjedelig erfaring. Nå har bildet - som hang på veggen en stund før det falt - nettopp gått i gulvet; og har såklart fått og gjort skade. Av den grunn lurer jeg på:

Hvilke erfaringer har folk med limspiker og tilsvarende produkter? Er dette noe dere tørr å bruke til oppheng?
Finnes det måter å sikre bilder som henger på veggen fra fall?
Hvilke måter er det medlemmene av kunstveggen ser på som den tryggeste måten å henge opp kunst på?
Hvilket erstattningsansvar har selger/produsent for konsekvensene av produktfeil?

1 Like

Jeg har brukt de borrelås systemene fra 3M, kjørt 3 stk på hver side på større motiv og 2 stk på hver side på mindre motiver. Er det noe du er veldig redd for hadde jeg nok gått for en annen løsning med skrue i gipsanker. Viktig å være sikker på at vekten og størrelsen tåles av det systemet du velger å bruke.

2 Likes

Disse her er meget bra for oppheng på gipsvegg :slight_smile:

2 Likes

Bildet var lite og godt innenfor vekt og størrelsesanbefalingene til produsent. Montert etter anvisning - doblet også opp som en liten forsikring. Men alle garrantier fra produsent er dessverre mager trøst når bildet er på gulvet. :cry:

Takk for tips, blir utvilsomt en mekanisk løsning som dette fremover. Det står her at disse tåler opp til 25kg - men sikrer du dem ekstra på noen måte? Bruker 2 stk eksempelvis?

1 Like

Har ikke gjort det nei, når du trer dem inn i veggen (trenger ikke verktøy) merker du fort at de ikke kommer til å gå noen vei. I tillegg gir de så små hull at det er meget lett å fikse om du skulle ønske å fjerne det.

1 Like

Kjedelig. Vil anta at produsent fraskriver seg alt ansvar og skylder det på at limen ikke er festet ordentlig grunnet uren vegg eller noe tilsvarende. Men det skader sikkert ikke å ta kontakt å forhøre seg. Kan jo være du blir positivt overrasket og kompensert på en eller annen måte.

2 Likes

Flott, kommer til å teste ut disse fremover - så ut som en enkel løsning å montere samtidig som det blir minimalt med “spor” som du beskriver. Har du noen formening om det er mulig å bruke slike på annet oppheng enn metallwire? Vil de også fungere på bilder på beslag i hjørnene?

Redd for at du har helt rett mtp produsent og ansvarsfraskrivelse… Har ringt og sendt mail Clas Ohlson som er selger - og bør kanskje gjøre det rett til produsent som du foreslår :+1:
Hadde vært veldig allright av dem å tatt ansvar for produksjonsfeil eller hva enn som er tilfellet her.

Om ikke annet tenkte jeg det kunne være greit å få ut denne erfaringen til andre her på KV som ser på limspiker som en grei og praktisk løsning - slik jeg en gang gjorde…

1 Like

Jeg har bare wire på alle mine bilder, så har ikke fått prøvd denne løsningen med beslag. Eneste jeg tenker å se litt på er om jeg skal bruke noe borrelås eller lignende for å få rammen helt inntil veggen, men det skyldes jo wire`en og ikke veggopphenget.

1 Like

Hører gjerne fra deg når du får testet ut løsninger for å få bildene helt intill vegg. Tenker du da å bruke 3M borrelås + herkuless?

Skal plukke opp herkuless og se hva jeg får til med bildene jeg har med beslag som skal opp på veggen om ikke lenge - kommer tilbake med erfaring her når bildene er på vegg.

1 Like

Ja, tenkte kanskje noe sånt ja. Kanskje bare en liten borrelåsbit i hvert av hjørnene oppe.

1 Like

Tror ikke det er mulig a bruke begge systemene. Ut av erfaring så har jeg måtte skru av wire for å få borrelåsen mellom vegg/ramme til å feste seg. Hercules stikker også så pass langt ut fra vegg at borrelåsen trolig ikke vil feste seg mellom vegg og ramme. Har forsøkt disse selv, men kan desverre ikke bruke dem da jeg har skyvedører bak alle mine gipsvegger😂

2 Likes

Takk for innspill! Tror ikke jeg tørr å gå for noen limløsning med det helt første - så blir nok å holde meg til mekansike løsninger og må heller leve med at bildet henger litt ut fra veggen.

Tror om jeg skulle gått for noen limløsninger i fremtiden så måtte jeg nok også ha gått for borrelås som deg - og kjørt på med overkill i forhold til produsentens beskrivelser. Hadde nok gått innom regelmessig og presset bildet fast i veggen for sikkerhetsskyld. Brent barn og alt det der :joy:

1 Like

Ja, jeg sjekker dem regelmessig selv😂

1 Like

Det er heller ikke sånn at det er veldig sjenerende uten borrelås. Målte på et stort Mr. Jago bilde nå og der henger rammen i underkant av 1,5 cm ut fra veggen helt på topp.

1 Like

Jeg sverger til disse:

https://www.jernia.no/oppussing-og-vedlikehold/verktøy/festemidler/festemateriell/arvid-nilsson-castor-gips-hook-25-hvit-4stk/p/28490804?channable=02fcb6696400323834393038303425&gclid=EAIaIQobChMImpLw4u_W9QIVB4XVCh3VOA2_EAQYASABEgLyzPD_BwE

5 Likes

Enig med @Gulosten. Disse er overlegne og har aldri hatt problemer med de.

Samme her. De er veldig bra, og lager relativt små hull.

Takk for tips! Hva er det som gjør at dere går for disse ‘Castor Hooks’ over Herculess produktet, eller omvendt? Hvilke oppsider og nedsider ser dere fra deres perspektiv?

Og hvor godt fungerer disse med beslag versus wire?

1 Like