Erfaringer - PayPal dispute?

Hei,

Lang historie kort:

Solge et mint trykk, tok bilder før sending og under pakking og sendte dette avgårde til utlandet. Betalt av kjøper via PayPal.
Kjøper sender nå bilder av små “skader” på trykket som ikke var der når eg sendte det, og nå ønsker vedkommende å bruke PayPal dispute for å få pengene sine tilbake.
Eg vet 100% sikkert at skadene ikke var der når eg pakket trykket, ei heller forstår eg hvordan de kan ha oppstått under transport…

Noen som har opplevd lignende?
Har kjøper via PayPal all makt og eg som selger sitter igjen som en naiv idiot om at folk ønsker å handle i god-ånd?
Tar man ingen risiko som kjøper/betaler med PayPal?

Den korte historien er at du som selger er strippet for rettigheter…

Få iallefall vedkommende til å sende det i retur (skikkelig pakket inn) før noe penger tilbakeføres.

Mitt råd er å ikke bruke masse tid på dette, bare lær av det og “move on”

3 Likes

Hvordan ser disse skadene ut?

Jeg har mange ganger vært i samme situasjon, men da som kjøper. Det som går igjen er at selger ikke vet hvordan det skal pakkes og dermed har fått skader i kantene der rullen har dunket fram og tilbake.

Nå vet jeg ikke hvordan du har pakket men på generelt grunnlag så er det viktig at man legger silkepapir oppå trykket slik at det ikke kommer skraper i overflaten. Så er det viktig å bruke et tykt papir, for eks. gråpapir på rull til å rulle bildet inn i. Papiret må være bredere enn trykket slik at når bildet er rullet sammen så er det noen cm med gråpapir på begge sider. ALDRI rull bildet inn i silketrykkspapir, det gir ikke god nok beskyttelse. I hver ende av tuben bruker jeg litt bobleplast, evt sammenkrøllet silketrykkspapir som puter slik at man både har en buffer inn mot bildet med gråpapir og en pute i hver ende som tar av for slagskader. Til slutt er det viktig å ikke rulle for stramt. Jeg kjører konsekvent tuber med 10 cm i diameter for at trykket ikke skal rulles for stramt.

Ellers tror jeg rådet til Gammel_Erik er riktig. Få bildet tilbake igjen and move on.

1 Like

Om han ikke vil beholde bildet, be ham sende det i retur . Overfør pengene tilbake, kontakt fraktselskapet du sendt med å si at trykket ble skadet under frakt. Da kan du evt få penger igjen der, vet ikke hvilket selskap du sendte med, men jeg har gode erfaringer med å kontakt fraktselskapet.

1 Like

Takk for gode svar,

Trykket var pakket mer eller mindre akkurat slik @azidops beskriver. Silkepapair, Grå papir, Bobleplast i endene, vid og lang nok rull, tykk nok rull, sjekket for bevegelse før det ble sendt osv.
Slik som eg alltid gjør om noen kjøper av meg, og eg har aldri fått klager på noen trykk som er blitt sendt. Og de skadene som her har “oppstått” er ikke logiske skader mtp fraktskade.
Veldig mistenkelig, og nærmerest umulig å forestille seg hvordan disse skadene kan ha oppstått under transport, det er det som er kjipt her…
Hadde eg pakket dårlig eller noe så hadde dette vert helt greit - men det rimer ikke i mitt hode.

Saken er nå hos PayPal og så får vi se hvor det ender, kjipt er det uansett.

Som selger, godta aldri en paypalbetaling.
Bankoverføring, eventuelt friend gift hos paypal er eneste logiske som selger å benytte seg av. Dette sparer både penger og gjør at disse situasjonene ikke kan dukke opp. Trist å høre at det har skjedd deg, håper det ordner seg men jeg har mine tvil (i alle fall innen rimelig tid).

4 Likes

Har hørt ein historie der selgeren solgte Kaws på Ebay. Kjøperen klaga på skader og sendte pakken tilbake og fekk refund av Ebay og selgeren endte med ein bootleg Kaws i retur…

Mange gode råd her. Få trykket tilbake og be om skadeerstatning fra fraktselskapet om du sendte trykket forsikret. Om ikke - få trykket tilbake og move on.

Ang pakking - det viktige er at trykket rulles i samme størrelse / diameter som diameteren på tuben, slik at det ikke slår fram og tilbake på langs. Om dere har kjøpt trykk fra Graffitiprints så se og lær på den pakkingen - alltid top notch.

Og ta mange bilder av trykket like før du ruller det, når det er rullet inn i papir og av tuben like før du sender den. Da stiller du også godt i evt paypal / frakt disputes.

1 Like

En feil jeg ofte ser i galleriet er trykk som er rullet feil vei i tuben. Motivet skal alltid være utover. Hvis det blir rullet feil vei, så vil fibrene bli ødelagt og trykket vil over tid få skjolder.

Hva er tanken bak dette? jeg irriterer meg alltid grønn når jeg får print som er rullet den veien og synes det taler imot all fornuft

3 Likes

Det er fibrene i trykket som blir strekt feil, hvis det blir rullet med motivet inn. Da kan trykket få bølger. Trykket kan ligge lenge i en tube om det er rullet riktig vei. Dette er info jeg har fått fra rammeverkstedet.

Fibrene i trykket? Papiret er jo(som oftest) uniformt begge veier. Vanlige silketrykk er trykket med akryl, altså plast, som tåler like dårlig å bli bretta begge veier. Trykk med farger basert på vann osv kjenner jeg ikke like mye til, men da vil jo en rulling med motivet inn strekke selve trykksverten minst.

Hvis det blir rullet veldig stramt kan det kanskje oppstå bretter i selve trykksverten hvis man ruller med motivet inn, men det føler jeg er mer problem med stram rulling enn motivet inn/ut.

Jeg sjekket opp nå. Denne infoen kommer fra både en papirkonservator og en rammemaker med svært lang fartstid. De sier at rullemerkene/rynkene som vi dessverre ser på noen trykk, skyldes trykk rullet med motiv innover. Det kan da oppstå en fiberfeil i trykket. Dette oppstår også med for smale tuber. Jeg er selv ingen ekspert, så jeg skal ikke uttale meg noe mer om det. Jeg bare videreformidler info jeg har fått, fra personer som har holdt på med dette lenge😁

Jeg tror deg, ville bare prøve å forstå grunnen bak! Selv hater jeg når motivet er rullet utover, mye verre å få flatt synes jeg.

litt uenig angående pakkingen (om jeg forstår deg riktig) :slight_smile:
Jeg mener:

  • Alltid ha litt mindre diameter på printrullen (print + rullepapir + silkepapir) enn tubens diameter (som azid sier, ha en stor nok tube).
  • Alltid ha minst 4 cm klaring i endene (rullepapiret/brunpapiret). Altså større en printet
  • Alltid forsegl printrullen med en tapebit eller 3 slik at den ikke åpner seg opp under transporten.
  • Rull så printrullen inn i en omgang bobleplast. Om man ikke har luft mellom rullen og innsiden av tuben så er man mega eksponert for ytre slag skader. Jeg har selv mottatt flere print fra Graff Print hvor printet regelrett står i spenn på innsiden av tuben når jeg åpner tuben. ingen ting er verre enn folk som ikke forsegler print rullen og printet nesten står i spenn når det sendes og man skal ta det ut. Skadene kommer fra utsiden, ikke fra innsiden - kun mine tanker :slight_smile:
2 Likes

beklager Shagga, ikke meningen å spore helt av her :slight_smile: kan du kanskje legge ut noen bilder av skadene her på forumet slik at vi kan ta en titt ?

Om du bruker en tube som lett får ytre skader / bulker, bruker du feil tube. Om trykket er løst inni tuben ved å være rullet med mye mindre diameter enn tuben, vil det hele tiden slås fram og tilbake inni tuben og potensielt skades.

Var GP trykkene ‘som sto i spenn’ skadet? Ved å ‘stå i spenn’ rører ikke trykket på seg og sjansen for skade er mindre. GP sender en del trykk for å si det sånn…

Det er jo en grunn til at det er luft inne i Chips posen…:slight_smile:

Mulig vi snakker litt forbi hverandre, men vi er enige om en ting, man må begynne med en god tube. Mange gjør feil der ! Der vil jeg også mene at GP ikke er perfekt, men for all del. De sender en del så dem om det :slight_smile:

for å svare kort på det med skader, så har jeg mottatt trykk som står i spenn og har blitt skadet av ytre kakk på tuben fra dem ja (dog ikke bare dem)

Jeg sier ikke at de skal være MYE mindre enn diameteren på tuben. Men er tuben 10 cm, så vi l jeg mene 8-9 cm og så en runde med bobble plast. Skaden kommer fra utsiden, ikke innsiden (om man pakker riktig). For å gi et bilde av hva jeg mener så mener jeg at HMP i sin tid og ABC Printhouse er dem som pakker best.

Mulig vi er enige, men snakker litt forbi hverandre, men HMP og ABC er jeg for, GP ikke så for - mitt syn på saken :slight_smile:

1 Like

Oppdatering kl 06:55 idag:

Hei,

Vi har startet behandlingen av denne saken og har bedt om mer informasjon fra kjøperen. Vi gir deg beskjed hvis vi trenger mer informasjon.

Oppdatering kl 09:27 idag (2t 32min senere):

Vi har gjennomgått en sak som ble fremmet av kjøperen din mot deg, og har avgjort at den beste løsningen er at kjøperen returnerer varene. Så snart vi har fått bekreftet at varen er levert til deg, vil vi gi kjøperen en refusjon fra PayPal-kontoen din. Hvis refusjonen har resultert i minus på PayPal-kontoen din, kan du logge på og legge til penger på saldoen.

Vi har bedt om å få sporingsinformasjon fra kjøperen, og vil gi den til deg når den er mottatt. Logg på løsningssenteret og gi oss beskjed når du har mottatt varen. Hvis du ikke gjør dette, vil vi bruke sporingsinformasjonen vi fikk av kjøperen, og registrere varene som returnert til deg.

For å finne ut hvordan vi går gjennom og løser krav, kan du lese PayPals brukeravtale som du godtok da du opprettet PayPal-kontoen din. Bare klikk på Juridiske avtaler nederst på enhver PayPal-side.

Med vennlig hilsen

PayPal

Så her var det som dere nevnte lite å hente.
Kanskje eg får meg en hyggelig runde vårt kjære postvesen mtp mva og import når denne returneres :blush:

Uansett - vel talt @Ulrik

Som privat kjøper krev “PayPal betaling” så er du safe.

Som privat selger krev “Bank transfer/vennebetaling” så har du inget ansvar.

God søndag!

2 Likes

Har du da nå to stk ødelagte Transformer? :see_no_evil:
Eller var det et annet som ble ødelagt?

1 Like