Et bilde sier mer enn tusen ord?

Dette er en gammel graffiti produksjon jeg lagde med Asker-folk i Asker sentrum for over 20 år siden nå. Det var jeg som lagde DNK-en som var et crew jeg var med i som egentlig var fra Bærum Øst, som spant ut av Østerås-området, og det er faktisk en som fortsatt skriver det.

Han som lagde Lovy-graffitien han har en helt utrolig historie, for han gikk fra å aldri ha prøvd narkotika til å bli heroin-narkoman på under tre måneder etter han ble venn med den største tægger-legenden i Norge som var tung narkoman i “alle år” - Vilon, fra Rykkinn, mellom Hønefoss og Oslo - som ligger i Bærum kommune. Det skal faktisk godt gjøres at det er noen som har tægga mer enn Vilon - han gav fullstendig faen - han var sånn som kunne tægge selv om det var mange som så på og gi helt faen. Det var synd det som skjedde med Louie for han var et supertalent innen graffiti som ble rågod veldig fort.

Mens det gikk veldig bra med en av de andre som var med der. Men også - du tror det bare er hip-hop-folk som lager graffiti? Han ene som malte der er en helsvart type som er dypt eller i hvert fall var dypt inni metall - men det skal godt gjøres så helsvart han var at han ikke er det fortsatt.

Jeg hadde også en toy til å lage bakgrunner på den tiden som ikke engang klarte å lage det ordentlig selv om det var det eneste ansvaret jeg gav han.

Men så - jeg er den ekte greia - jeg har gått fra å lage ekte graffiti og være med i Bærum-crews som DNK, THS og VIE. Andre crews jeg har vært med i er LØ (kødd med lø, ikke ser), ELG og RE.

Elg var det første jeg lagde selv - en graffiti-piece mellom Billingstad og Slependen stasjon i sølv. Etter den første graffitien jeg lagde noen gang som var en stor character (figur) i en undergang mot Franzefoss nedenfor Hamangskogen og Emma Hjorth i Bærum.

End-to-end Spikkestad - jeg var med å fylle sammen med flere andre og tidligere bekjent malte panelen:

Gamle redda bilder:

DNK ved grusbanen på Nesbru videregående skole, samt meg i marihuana-plantasje - og snuten fant faktisk det bildet på en razzia en gang mens jeg satt på cella, og så begynte de å spørre om hvor det var og så sa jeg at jeg skulle si det om jeg fikk gå ut og ta en røyk (er ikke-røyker uten noen nikotin-erstatning eller tobakksprodukter nå i mange år), og så sa jeg siden de begynte å si sånn “du var i militæret og sånt, og du gikk denne veien” og så sa jeg at det var der oppe i Nord-Norge på Andøya, og de så rett igjennom det (som var blank løgn) - og skjønte til slutt at jeg ikke hadde tenkt til å si det siden jeg var vinningskriminell på den tiden som hang i gjengmiljøet i Bærum ville bli stor-gangster og holdt det nede for g-kodeksen - men det er veldig lenge siden, så ikke prøv å krymp tiden og lat som om det fortsatt definerer min karakter og at jeg trenger fiksing for jeg er en ærlig mann nå og er ikke akkurat soft-on-crime nå om dagen, selv om det selvsagt kan diskuteres hva som bør være ulovlig. Og så var det en snut som akka seg over det som jeg så fra celle-døra, han bare sa for seg selv “LURTE seg til en RØYK”.

![0f4cede5c141be8f97eba6f8237c9e41|750x500]
(upload://yXVjiLY7Q0RGjLGFTjiRfRIsL5U.jpeg)
Graffitien min var på TV “Heal”-forkortelse på siden, som igjen var forkortelse for Healer, som var kødde-signatur siden håndspåleggere er svindlere og jeg synes det derfor var en morsom graffiti-signatur siden de er en type kriminell.

Div: Malte bane Østerås, THS på Kalvøya, begge i Bærum. DNK på rekkverk langs motorveien på Hagaløkka i Asker.

Serien som dreide seg om mental helse filma min graffiti i en liten scene der de skulle få det til å virke som “storby-livet på Majorstua” - graffitien var mellom der og indre by.

Og til dere som deres første tanke er å løpe på fanget til Onko Blå og si dette så er alt dette foreldet med veldig god margin - ellers hadde jeg ikke sagt det i utgangspunktet. Og jeg vil fortsatt ikke si noen navn på noen, siden selv om jeg er ute av kriminelle miljøer og rusmiljøer nå, så gidder jeg ikke si det… Og det har man heller ikke plikt til når det kan medføre fare faktisk, noe det mildt sagt gjør.

Apropos det sistnevnte der - graffiti-miljøet i Oslo-området har historisk vært et av Norges desidert verste og farligste miljøer. Det er helt latterlig ille miljø, selv om mange av verstingene er døde av både det ene og det andre…

De mest notoriske verstingene der som også er døde nå er Kner som er død av overdose og nesten ingen kom i begravelsen hans - Norges mest dømte ungdomsforbryter i sin tid - hadde 2-siders VG-sak om seg, og han hang med folk fra THS og jeg lurer på om han var med også, men er ikke sikker. Det var han som gjorde at Urmaker Bjerke på Karl Johan fikk sikkerhetsdør etter han forsøkte å rane dem midt på lyse dagen til fots, og det var bare Timmy som han het som kunne finne på noe så dumt når det åpenbart vil frigi heavy politi-ressurser som dekker hele området på kort tid. Men det verste er at selv om de hadde hatt den døra hadde de mest sannsynligvis ikke klart å stoppe han, siden han så ut som en metroseksuell by-fyr mer enn som noen skurk. Som om han prøvde å være playboy.

Andre også som Kles hadde visstnok hatt med seg avsagd hagle da han malte graffiti på stasjonen etter Jar, og concept - tægger-vekterne på den tiden det var sykt mye tægging hadde visstnok hørt han si “hvis concept kommer nå as - jeg har avsagd hagle på meg - og skal faenmeg skyte dem”, og så hadde de sniki seg tilbake etter å ha hørt det etter å ha sniki seg innpå han. Og det var nesten garantert sant for han var så gærn, jeg var selv på Blackout-butikken nedenfor Deichmanske bibliotek når han prøvde å rane dem - og det var helt utrolig, for “ingen” i sin rette forstand ville ha prøvd å rane dem, og han endte med å bli slått ned og da så jeg mitt snitt til å stikke ut derfra. Det var skummelt for de bygde om og de lå en øks på benken som han plukka opp. Han var faktisk pakkistaner, utrolig nok, men så mer ut som en meksikaner med langt hår - det er sykt, men det er noen ganger de folkeslaga der ligner på hverandre. En av få pakkistanere i Oslo som tægga.

En annen nevneverdig en er Enøk fra THS - han endte med å bli mellommann mellom det høye nivået av narkohandel og det lave nivået, og endte med å prøve å skyte og drepe en annen velkjent graffiti-artist på Youngstorget, mest sannsynligvis bare for å statuere et eksempel siden han dreiv og snakka om det. Han prøvde å skyte han med UZI maskinpistol og han var fra Bærum Øst og hadde ekte AG3 fra han var 16 år som han til og med hadde med seg da han solgte hasj på den tiden når han bygde seg opp til å selge kiloer - og de som er derfra ville nok aldri ha trodd noen derfra hadde det, og ikke bare dem for å si det mildt… Og det har jeg sett med egne øyne - UZI’en hans klikka, altså den avfyrte ikke, og det er ikke rart siden jeg hadde til og med tenkt på det sjøl at han kunne absolutt ikke å oppbevare våpen - han pleide å ha den liggende og slenge i leiligheten sin i Vika der han satt og pusha hardt, men jeg kunne ikke si noe til han siden han ville ikke ta noe fra noen og han var skikkelig farlig. Han endte med å gjøre mye rart med folk også, og han har en datter som lever fortsatt som hadde sagt til mora si etter noen hadde fortalt det til han en gang - “så, pappa tægga?”, og det er en liten hjerteknuser for en som elsker graffiti som meg og også var bestevenn med han en periode. Det at han døde har påvirka meg mye, mer enn jeg egentlig liker, siden det gikk rykter om at han ble drept også, men det var selvmord.

Og honorable mention i syke historier - han som jeg fikk RE av han døde av selvmord også, og det var bare 2 år etter at broren hans døde i trafikkulykke mellom Oslo og Kongsvinger som en som ville bli stor advokat, og en advokat hadde sagt om han at han kunne fått en jobb i hvilket som helst advokatfirma siden han var så ressurssterk. Så de som sier vi fra Bærum ikke har stories - tenk igjen as. Apropos det igjen - så han broren til han som begikk selvmord han ble faktisk intervjua i avisa en gang også siden han ble kasta ut fra et event etter han hadde prøvd å få ungdom til å begynne med basket. Han var en god person for han sa sannheten også - “det er mye vold blant unge i bydelene i Bærum” og fortsatte “så det burde vært innafor å få folk vekk fra gata” typ greie. Og det er sannheten om Bærum - folk tror det er mykt sted, det er det ikke, Asker og Bærum er egentlig ikke noe bedre enn en engelsk by.

Det er mye rart der og om man er ung og henger rundt havner man fort i dårlige miljøer og i bråk. Så det er sykt med rykta om det, for Oslo Øst-folk for eksempel de har fått for seg at Bærumsfolk bare lever i en myk rosa boble ute i Bærum og aldri har vært i Oslo engang og at alle der er rike, og det forteller de også til resten av Norge, men det stemmer absolutt ikke.

Bærum har mange sider - som å ha produsert noen av Norges mest aktive tæggere på person. Det er nok fortsatt ALL crew som har størst kvantitet på crew, som ingen har overgått, men på enkeltperson så må det nesten bare være Vilon så sinnsykt mye han tægga, også en annen tægger fra Bærum som skrev “Moe” var helt sinnsyk - når han bomba banen tægga han ned absolutt alle vinduene og han ble tatt over 100 ganger av snuten for å tægga - en gang til og med TO ganger på ÉN dag.

Bærum har også global graffiti-stolthet med verdens største graffiti ble lagd i Bærum i gamle flygropa på Fornebu, noe som overgikk til den tids største MTA-crew-piecen i Los Angeles along Los Angeles river. Det som er funny også - er at amerikanske graff-fans ble så furtne over det i kommentarfelta at de begynte å snakke om hvordan “MTA hadde tatt FOS i gata hvilken som helst dag i uka”, men MTA har til og med sagt i intervju at de ikke har gangster-profil, og for å si det sånn - som en som veit hvem FOS-gutta er - så hadde mine penger mildt sagt vært på FOS i et gateslagsmål av dem som kom på intervju - så ha-ha - det var sykt driti ut.

FOS hadde jo til og med en av Bærums største graffiti-stoltheter - Xeqt som bygde seg opp igjennom HA, FKS og DMS til å bli initiert i FOS (Fuck Oslo Sporveier, From Outer Space), noe som henger sinnsykt høyt. DMS-natta som var den store takeover’n i Bærum bare knocka ut alt og alle - jeg så dem selv dagen etter de hadde malt utrolig mange piecer langs hele linja og svære også - som langs hele Gjettum-garasjene “Drunken Masters” som det sto for som er kung-fu-slåss-teknikken med å late som om man er full og vakler i gatene for å få for eksempel onde motstanderne som bare er ute etter noen å banke til å tro man er et lett mål før man viser dem det motsatte. Det er fortsatt den største eventen i Bærum med graffiti noensinne, og jeg så tilfeldigvis dem på t-banen da også dagen etter og de satt der med sølv-maling helt opp til skuldra siden de hadde lagd så mye…

Nivået på graffiti i Bærum har alltid vært sykt høyt og det var der jeg ble inspirert til å begynne selv også, siden det var flere underganger der hvor graffiti-artister fikk tillatelse til å male.

RE var forresten bare super-kortvarig for min del, og for å kaste et lite bein til dem som er nysgjerrig - en fun fact er at en av de som var med i ELG-crew som var Haslum-crew endte med å spille for Stabæk i tippeligaen. Så det er mye rart når det kommer til graffiti, og det var egentlig synd han la det bak seg for han var flink også.

En av de beste graffiti-artistene fra Bærum også “Cash” han endte med å få seg jobb som noe med bildesign angivelig. En annen fra graffiti-miljøet i Asker er billedkunstner nå…

Så det er mye rart rett og slett. Så om du liker det ekte så får du det ikke mer ekte enn med meg - en person som kom inn i dårlige miljøer igjennom graffiti - det er egentlig sykt til og med jeg fortsatt driver med det så mye ille det gjorde for livet mitt - men min lidenskap for graffiti ruler sterkere enn alt det har fått meg inn i.

Liten honorable mention også - Enøk (som bytta til Enoc) når vi gikk en runde for å tægge en gang i Vika - han gjorde noe helt utrolig - som jeg ikke står for engang og bare ble sjokkert av at han gjorde - han tok faenmeg og tægga THS over HELE panseret på en ny hvit Porsche…

Det står forresten trolig fortsatt en graffiti-piece av han ved undergangen fra Haslum-blokkene til Nadderud stadion… Like ved der står en av de eneste graffiti-signaturene fra den tiden fra meg også, “DNK” på en strømboks… Det er den eneste jeg har funnet som er av meg. Det sto sinnsykt lenge en DNK-piece i Sandvika på første bro ut av Sandvika på sideveien til motorveien og den måtte man se opp for, så det tok trolig veldig mange år før noen faktisk så den og at det var det som gjorde det.

Apropos - du tror det er graffiti-fjernerne som er de hederlige? En sinnsyk tilfeldighet en gang var at jeg jobba i en malingsbutikk og at en av sjefene eller kona til sjefen i et kjent graffitifjerningsfirma kom innom for å ha maling til hele huset sitt - og gjett hva de gjorde? Satte alt på firma-kontoen sin - med andre ord - de gjorde det for å unndra seg beskatning. Så der ser man - skal skinne som gode samaritanere i offentlighetens øye, men snyter på skatten sjøl.

Jeg sa ingenting på det, det er jo ikke ditt bord som selger, og det er jo en ultra-liten sannsynlighet for at de endret på det, men joda - det var akkurat det de gjorde - satte husmaling på firmakontoen for å få fratrekk på i hvert fall moms, men også skattbare inntekter - så det er rein økonomisk kriminalitet.

Som kan sies å ha mye større skadevirkninger enn tægging, for det som først og fremst blir skada av graffiti-kunst det er egoet til dem som vil ha total makt over andre, siden de ser at det er noen som ikke gjør akkurat som de sier. Så selv om noe går over en strek - som å tægge over trafikkskilt - det er samfunnssabotasje, og å tægge ned utsida av butikker og reklame - noe skal jo folk leve av også. Så det er helt klart umulig å rettferdiggjøre, men ei og anna graffiti-signatur på en helt blænd overflate som en strømboks - er det så farlig egentlig? Det som burde vært forbudt er å lage umalt betong. DET er det som burde vært forbudt, og også det er en teori om at forfall tiltrekker seg mer forfall - så det kan også tenkes det har noe med det å gjøre - ser man en marmoroverflate så får man ikke samme lysten til å tægge.

Så det er noe samfunnet og systemet må ta på sin egen kappe også for å lage så jævla stygge overflater - det er jo noe av det graffiti dreier seg om - hvordan systemet bare helt mekanisk vil frakte arbeidere til deres arbeidsplasser og tilbake så billig som mulig for eliten - uten å tenke noe på overflatene eller hvordan det ser ut på veien. En t-bane er egentlig som en litt avansert gruve-vogn for å frakte arbeidere til jobb - når man ser sånn på det så sier det mye om hvor kjipt det er.

De kjøper super-billige ting som er helt uinspirerende for arbeidere, det er derfor industrial interiør-stil egentlig er en fornærmelse mot fabrikk-arbeidere som faktisk må jobbe på sånne steder der det ikke er noen dekor i det hele tatt. For det er ikke for gøy de gjør det, og det er ikke for å være kul kapteina av industri ikke dekorerer en dritt. Noen firmaer har begynt å gjøre noe med det ved å faktisk la gatekunstnere dekorere fabrikken sin da, en kjent i ett eller annet med arbeidshansker eller noe sånt gjorde det, og arbeiderne var veldig fornøyd med det og.

Men som ekte græffer ser jeg med delt syn på sånn ren kommersialisering av graffiti. For jeg har hatt tilbud om sånt sjøl også, men takka nei.

Jeg foreslo for eksempel for parkour-festivalen i Brumunddal - som jeg sykt random fant ut av igjennom verdens beste overall parkour-utøver mens han var i Australia - Dom Tomato - det er sykt. Tenk det - jeg bor i Elverum og hadde faktisk ikke funnet ut av om festivalen i BRUMUNDDAL bare noen få mil herfra om jeg ikke så på en sykt underground YouTube-video med han som skravler fra sitt private liv, noe det er veldig liten interesse for i forhold til hans ekte greier, men det går også på kvaliteten da, siden han gjerne vil bli god i podcast, men det skranter noe på kvaliteten der.

Men uansett så endte jeg også med å være synlig på hans video fra derfra det året. 2022 eller 2023 eller noe. Samme faen - men, jeg foreslo for dem jeg kunne lage graffiti som bakgrunn til dem, og de endte med å bare ville ha deres egne logo og sa jeg kunne gjøre det, og jeg tenkte først å gjøre det, men gadd ikke allikavæl.

Det spørs om det er dumt, siden det kan gi ferdigheter som kan brukes til annet også - det er jo derfor nivået på graffiti ble så sinnsykt høyt i Norge - pga russebusser og at det kunne bli et eget levebrød man kunne leve godt av - det gjorde jo at ferdighetssettet til Askers graffiti-stolthet Kong Halvor eksploderte - og også Tes fra Asker, selv om jeg har ambivalent forhold til han så det ikke passer for meg å skulle kalle han en stolthet nå, men han tok også av helt supersinnsykt. Gikk fra å lage super-random tribal-tattovering inspirerte graffiti-piecer av alt det var mulig å lage til å lage mega-endevegger med meksikansk de dødes-dag kvinne-figurer som var helt naturalistiske osv. Det er faenmeg sykt.

Det er jo fortsatt de som ruler det gamet der, og det er andre også som Broslo som også bygde seg opp på det og gikk over til billedkunst. Men de er ikke akkurat veldig ålreite som ikke anerkjenner digital graffiti og mener at det er søppel. Når digital graffiti er like mye en kunstform som ikke-ekte. Sånn type syn kommer mest sannsynligvis fra den tiden det spillet som gjorde at “alle” skulle prøve graffiti - det var sånn dataspill der man kunne male bane (lage graffiti på t-bane), men de aller fleste lagde super-dårlige ting, men det er også fordi det er nesten umulig å lage noe bra med det med mus - en mus er altfor, altfor sensitiv til at det går, og man må også ha veldig utviklet fingerspitzgefühl for å klare å bruke digital tegnepenn på tablet.

Så at de skal komme ut med sånne holdninger når de helt klart sikkert har stor innflytelse i de miljøene av folk som kjøper sånne bilder er dumt. For digital graffiti krever like mye av deg om enn ikke mer enn vanlig. Sånn som han jeg kjøpte brusha mine av - Baker One fra Tyskland, han er sykt random en tyrkisk-tysk graffiti-writer som er virkelig flink - han klarer det. Så det blir for dumt å si noe er dårlig bare fordi man ikke er god nok sjøl eller har de digitale ferdighetene til å skjønne det.

Det er dumt for kanskje noen av de eneste som virkelig skjønner hvilke ferdigheter som ligger bak digital graffiti det er folk som har drevet med pikseldesign og programvare-utvikling, siden de innser hvor teknisk vanskelig det må ha vært å lage noe sånt.

Det er jo et problem som helhet at om man aldri har prøvd å lage graffiti så er det veldig vanskelig å skjønne hvor sinnsykt can control (kontroll over sprayboksen) de beste græfferne har. Sprayboks er jo i utgangspunktet et elendig verktøy å lage kunst med - en stor boks med et hull som spruter ut masse maling.

Jeg trodde også Kunstveggen var mer gate, men det virker som om det er mye kunst-snobber her også som sitter og ser ned på graffiti og tenker at “åh er det sånn tægge-sidøh nuh” - når det er et dumt syn.

Ræva mi ler av dem som kaller graffiti-signaturer “krusseduller” for da forteller du meg din eksakte forståelse av graffiti og dine lese-ferdigheter - ja, det er “krusseduller” for deg som er for dømmende og lite interessert i å skjønne alt annet enn hva som foregår i din egen navle, og enten er det eller for dum til å klare å se, men det har nok mest med bruken av hue å gjøre - for man trenger ikke være supersmart for å bare ta seg tid til å prøve å se hva en graffiti-artist har prøvd på. Det er ingen som lager krusseduller. Hvis de gjør det så er det i så fall en kunstnerisk effekt, eller som en svensk tægger - gjorde det bare for pur faen og lagde en svær krussedull først og så skrev signaturen sin. Men graffiti-artister prøver - det er det som er.

Men det er vanskelig - selv jeg med over 25 års erfaring som graffiti-artist og seriøs utøver klarer ofte ikke å tyde hva som står, derfor er det til og med kjipt mange græffere driter så mye i andre de ikke engang gidder å skrive signaturen sin der, og siden hele miljøet er så stort spøkelse så kan det hende man aldri finner ut av det også - siden det er ikke bare å få noe “kjapp hjelp” med det - så man ser noe, klarer ikke å tyde det og så mest sannsynlig finner man det aldri ut. Siden det kan godt hende de man kjenner også ikke vet hva som står, eller ikke har hørt om græfferen tidligere.

Så sånn er det - men det betyr ikke at det ikke er orden i kaoset.

Det var lørdagsmårran sin det, tusen takk for dette innlegget. Noe av det beste jeg har lest her inne på kunstveggen. Og jeg har lest masse

2 Likes

Enig, dessverre er brukeren satt på pause

Og forresten - jeg visste det var et crew jeg hadde glemt - PS fra Asker - det samme crewet som Kong Halvor som trolig er Norges mest kjente offentlige graffiti-artist - jeg kan fortsatt claime det siden jeg aldri har blitt kitta ut. Jeg ble med før back in the day når han og Louie var dem som runna crewet fremover - lenge før han tok av med å lage sinnsykt mange elleville russebusser og bare eksploderte skill-settet sitt helt. Men jeg ble aldri godt kjent med Halvor, han er mer bare en bekjent jeg kan snakke med hvis jeg møter eller kan ta kontakt med, med eller uten hell… Jeg møtte han faktisk i Brumunddal da han lagde den store graffitien der, helt tilfeldig, som til og med kom i avisa, og da var det til og med gamle folk på over 70 år som ble så revet med i entusiasme det bare måtte fortelle han hvor flott de synes det var - og det er vilt, for det var helt utenkelig for 20 år siden - så det har skjedd utrolig mye når det kommer til folks holdninger til graffiti - selv den eldre garde liker det om dagen.

Det er kult å høre noe satte pris på det - noe av det her trengtes å bli fortalt, så det er bra noen har fått det med seg i hvert fall. Honorable mention er at jeg gikk ut av det kriminelle miljøet Enoc og Kner var i og endte med å skrive bacheloroppgave om salg av luksusklokker hos Urmaker Bjerke - men de var så kjipe de avslutta samarbeidet fordi de ikke likte spørreundersøkelsen min. Når det var råttent når jeg allerede måtte skrive den på bachelorgraden i detaljhandelsledelse med fordypning i personlig salg og salgsledelse siden det ble kødd med han jeg egentlig skulle skrive med også.

Alt skar seg siste semester på BI - men jeg fikk fortsatt B på oppgaven og i snitt det siste året. Men tenk det - en fra mitt miljø gjorde det og det var også en annen fra det miljøet som var kriminell som solgte anabole steroider for over 1,2 millioner kroner i året som gjorde at jeg fikk interesse for luksusklokker til å begynne med. Så her prøver man å være ærlig, og de sier det lønner seg, men…

Jævla Urmaker Bjerke bare frika ut helt siden jeg hadde lagd spørreundersøkelsen om dem, men det var jo planen og samarbeidet, så det var vilt. Når også - i årene etter var jo til og med UB i media og fortalte om hvordan salget hadde tatt av helt. Så de brukte nok bare meg som syndebukk de planla å skylde på om salget gikk dårlig, når alle med en IQ-lapp oppi skolten skjønner jo at man bare er en dude som prøver å gjøre greia si, og hele spørreundersøkelsen skulle også være med å bevise hvordan aggressive salgsteknikker IKKE er bra for å selge luksusklokker, så det var nok noe av det de frika ut på også siden de fikk fnatt av å tro at deres potensielle kunder skulle tro det var UB som lurte på det, men hadde de bare spurt først istedenfor å ta av helt så var det jo greit da - fikk over 150 svar i en klokkegruppe i løpet av et par timer - så fra himmel til “helvete” - så ille var det ikke da - men allikavæl.

Bare hele greia - Timmy prøvde å rane dem, jeg prøvde å skrive oppgave om dem, men dem var ikke fornøyd med det heller… Det er bare sykt…

Spennende erfaring å høre om, med UB

Hvem er Timmy?

1 Like

Jeg svarer ikke på spørsmål man kan lese seg til om man ikke bare skumleser overskriften.

Det er egentlig ganske vilt å lese hvor mye du faktisk prøvde å komme deg videre og gjøre noe ordentlig ut av interessene dine, og så endte hele greia med å skli ut på den måten. Kontrasten i det du skriver er jo nesten absurd: én fyr fra miljøet prøver å rane dem, mens du sitter og skriver bacheloroppgave om luksusklokker og kundepsykologi hos dem.

Og det sykeste er jo at oppgaven din egentlig høres ganske relevant ut også. Aggressive salgsteknikker og luksus er jo et interessant tema, spesielt når hele bransjen lever på relasjoner, tillit og status. At de fikk helt panikk av en spørreundersøkelse virker ærlig talt litt spesielt når det faktisk var en del av samarbeidet.

Men kred for at du faktisk fullførte midt i alt kaoset og fortsatt dro inn B og bra snitt. Mange hadde bare gitt opp når hele siste semester begynte å rakne

1 Like

Leser ikke om Timmy ett eneste sted i teksten din. Er det ikke bare bra at man er nysgjerrig og interessert i karakterene du har skap i eventyret ditt?

2 Likes

Wow :astonished_face: Timmy var blond, men tøft bilde :+1:t2: Dramatisk feel - den går rett i nedlastnings-arkivet!

Eventyr? Det her ække noe eventyr, det er helt reelt, og det er folk som kunne ha voucha for at det er sant. Vanlige bråkmakere i byer er på den “hva er det du ser på”, mens Timmy tok det til andre høyder ved at han skulle slå til folk bare for å se på kebaben hans. Han var sånn “hva faen er det du ser på kebaben min for” og så klaska han til dem. Han var høyst reell og ingenting her er cap.

Det er hyggelig å høre, for ja - det var akkurat det - det var en stor prestasjon å fullføre, og det var enda mer kødd i tillegg, men jeg sto på. Alt gikk egentlig nokså greit til det siste semesteret og da skulle selvsagt alting skjære seg.

Jeg er tidligere narkoman også som vokste opp som dagligbrukende narkoman fra jeg var 13 til jeg var 23 år med ekstremt lite opphold og ble nykter og gikk tilbake til benken for å få meg en utdannelse etter noen år med nykter loking.

Men jeg klarte ikke å endre livet mitt, for det viser seg den utdannelsen er bare kødd som man ikke burde ta om ikke pappa’n din kan dra pappas mastercard på den, for BI er en diplommølle for vestside-sosser for å bli kjent med enda flere vestside-sosser som allerede er i deres utvida vestside-soss-vennekretser. Jeg som er fra vestsida burde ha sett det, men jeg hadde så utrolig ordentlig inntrykk av BI før jeg starta der, for det er en anti-utdannelse man faktisk ikke får jobb med i det hele tatt om man ikke har jobb mens man tar den, selv om det er så sykt yrkesretta, siden varehandelsbransjen driter i den og veit ikke og skjønner ikke hva den går ut på engang, så jævla BI sier de liksom “samarbeider med næringslivet”, men det er bare sprøyt.

For om man vil opp og frem i varehandel’n i Norge er det faktisk bedre å stryke hele den utdannelsen fra CV’en sin og få den sletta, for man blir vurdert sykt mye bedre med tre år heltidserfaring fra varehandel enn med den, det er utrolig schtøgt og dumt hele greia. Men de som jobber i kjedene på gølvet er jo gjerne de som er på den “jeg trengte aldri utdannelse” og “ser meg selv i han uten utdannelse” etc, så det er utrolig kødd, for å ta den utdannelsen er rett og slett å satse for høyt og den store majoriteten på BI er bare ute etter å få et papir siden de får jobb av pappa eller good ol’ boys klubben hans når de er ferdig uansett.

Så det var utrolig anti-klimaks hele driten - man kan ikke finne det opp å ha så uflaks. Bare kødd når jævla allerede da jeg tok den i 2014-2017 var det så å si ingen jobb man fikk uten super-eksakt utdannelse og opplæring, så å ha tatt en så stor kødde-utdannelse er faenmeg kødd. Om man faktisk vil ha jobb på hovedkontor også ligger man nok mye bedre an med økonomi og administrasjon, så det er rett og slett en utdannelse det er null reell etterspørsel og forståelse for hva er.

Bedre?

Du fiksa det og ja :smiley: Kult :+1:t2:

Var han ikke pakistaner forvekslende lik en mexikaner med langt hår?