Apropos det sistnevnte der - graffiti-miljøet i Oslo-området har historisk vært et av Norges desidert verste og farligste miljøer. Det er helt latterlig ille miljø, selv om mange av verstingene er døde av både det ene og det andre…
De mest notoriske verstingene der som også er døde nå er Kner som er død av overdose og nesten ingen kom i begravelsen hans - Norges mest dømte ungdomsforbryter i sin tid - hadde 2-siders VG-sak om seg, og han hang med folk fra THS og jeg lurer på om han var med også, men er ikke sikker. Det var han som gjorde at Urmaker Bjerke på Karl Johan fikk sikkerhetsdør etter han forsøkte å rane dem midt på lyse dagen til fots, og det var bare Timmy som han het som kunne finne på noe så dumt når det åpenbart vil frigi heavy politi-ressurser som dekker hele området på kort tid. Men det verste er at selv om de hadde hatt den døra hadde de mest sannsynligvis ikke klart å stoppe han, siden han så ut som en metroseksuell by-fyr mer enn som noen skurk. Som om han prøvde å være playboy.
Andre også som Kles hadde visstnok hatt med seg avsagd hagle da han malte graffiti på stasjonen etter Jar, og concept - tægger-vekterne på den tiden det var sykt mye tægging hadde visstnok hørt han si “hvis concept kommer nå as - jeg har avsagd hagle på meg - og skal faenmeg skyte dem”, og så hadde de sniki seg tilbake etter å ha hørt det etter å ha sniki seg innpå han. Og det var nesten garantert sant for han var så gærn, jeg var selv på Blackout-butikken nedenfor Deichmanske bibliotek når han prøvde å rane dem - og det var helt utrolig, for “ingen” i sin rette forstand ville ha prøvd å rane dem, og han endte med å bli slått ned og da så jeg mitt snitt til å stikke ut derfra. Det var skummelt for de bygde om og de lå en øks på benken som han plukka opp. Han var faktisk pakkistaner, utrolig nok, men så mer ut som en meksikaner med langt hår - det er sykt, men det er noen ganger de folkeslaga der ligner på hverandre. En av få pakkistanere i Oslo som tægga.
En annen nevneverdig en er Enøk fra THS - han endte med å bli mellommann mellom det høye nivået av narkohandel og det lave nivået, og endte med å prøve å skyte og drepe en annen velkjent graffiti-artist på Youngstorget, mest sannsynligvis bare for å statuere et eksempel siden han dreiv og snakka om det. Han prøvde å skyte han med UZI maskinpistol og han var fra Bærum Øst og hadde ekte AG3 fra han var 16 år som han til og med hadde med seg da han solgte hasj på den tiden når han bygde seg opp til å selge kiloer - og de som er derfra ville nok aldri ha trodd noen derfra hadde det, og ikke bare dem for å si det mildt… Og det har jeg sett med egne øyne - UZI’en hans klikka, altså den avfyrte ikke, og det er ikke rart siden jeg hadde til og med tenkt på det sjøl at han kunne absolutt ikke å oppbevare våpen - han pleide å ha den liggende og slenge i leiligheten sin i Vika der han satt og pusha hardt, men jeg kunne ikke si noe til han siden han ville ikke ta noe fra noen og han var skikkelig farlig. Han endte med å gjøre mye rart med folk også, og han har en datter som lever fortsatt som hadde sagt til mora si etter noen hadde fortalt det til han en gang - “så, pappa tægga?”, og det er en liten hjerteknuser for en som elsker graffiti som meg og også var bestevenn med han en periode. Det at han døde har påvirka meg mye, mer enn jeg egentlig liker, siden det gikk rykter om at han ble drept også, men det var selvmord.
Og honorable mention i syke historier - han som jeg fikk RE av han døde av selvmord også, og det var bare 2 år etter at broren hans døde i trafikkulykke mellom Oslo og Kongsvinger som en som ville bli stor advokat, og en advokat hadde sagt om han at han kunne fått en jobb i hvilket som helst advokatfirma siden han var så ressurssterk. Så de som sier vi fra Bærum ikke har stories - tenk igjen as. Apropos det igjen - så han broren til han som begikk selvmord han ble faktisk intervjua i avisa en gang også siden han ble kasta ut fra et event etter han hadde prøvd å få ungdom til å begynne med basket. Han var en god person for han sa sannheten også - “det er mye vold blant unge i bydelene i Bærum” og fortsatte “så det burde vært innafor å få folk vekk fra gata” typ greie. Og det er sannheten om Bærum - folk tror det er mykt sted, det er det ikke, Asker og Bærum er egentlig ikke noe bedre enn en engelsk by.
Det er mye rart der og om man er ung og henger rundt havner man fort i dårlige miljøer og i bråk. Så det er sykt med rykta om det, for Oslo Øst-folk for eksempel de har fått for seg at Bærumsfolk bare lever i en myk rosa boble ute i Bærum og aldri har vært i Oslo engang og at alle der er rike, og det forteller de også til resten av Norge, men det stemmer absolutt ikke.
Bærum har mange sider - som å ha produsert noen av Norges mest aktive tæggere på person. Det er nok fortsatt ALL crew som har størst kvantitet på crew, som ingen har overgått, men på enkeltperson så må det nesten bare være Vilon så sinnsykt mye han tægga, også en annen tægger fra Bærum som skrev “Moe” var helt sinnsyk - når han bomba banen tægga han ned absolutt alle vinduene og han ble tatt over 100 ganger av snuten for å tægga - en gang til og med TO ganger på ÉN dag.
Bærum har også global graffiti-stolthet med verdens største graffiti ble lagd i Bærum i gamle flygropa på Fornebu, noe som overgikk til den tids største MTA-crew-piecen i Los Angeles along Los Angeles river. Det som er funny også - er at amerikanske graff-fans ble så furtne over det i kommentarfelta at de begynte å snakke om hvordan “MTA hadde tatt FOS i gata hvilken som helst dag i uka”, men MTA har til og med sagt i intervju at de ikke har gangster-profil, og for å si det sånn - som en som veit hvem FOS-gutta er - så hadde mine penger mildt sagt vært på FOS i et gateslagsmål av dem som kom på intervju - så ha-ha - det var sykt driti ut.
FOS hadde jo til og med en av Bærums største graffiti-stoltheter - Xeqt som bygde seg opp igjennom HA, FKS og DMS til å bli initiert i FOS (Fuck Oslo Sporveier, From Outer Space), noe som henger sinnsykt høyt. DMS-natta som var den store takeover’n i Bærum bare knocka ut alt og alle - jeg så dem selv dagen etter de hadde malt utrolig mange piecer langs hele linja og svære også - som langs hele Gjettum-garasjene “Drunken Masters” som det sto for som er kung-fu-slåss-teknikken med å late som om man er full og vakler i gatene for å få for eksempel onde motstanderne som bare er ute etter noen å banke til å tro man er et lett mål før man viser dem det motsatte. Det er fortsatt den største eventen i Bærum med graffiti noensinne, og jeg så tilfeldigvis dem på t-banen da også dagen etter og de satt der med sølv-maling helt opp til skuldra siden de hadde lagd så mye…
Nivået på graffiti i Bærum har alltid vært sykt høyt og det var der jeg ble inspirert til å begynne selv også, siden det var flere underganger der hvor graffiti-artister fikk tillatelse til å male.
RE var forresten bare super-kortvarig for min del, og for å kaste et lite bein til dem som er nysgjerrig - en fun fact er at en av de som var med i ELG-crew som var Haslum-crew endte med å spille for Stabæk i tippeligaen. Så det er mye rart når det kommer til graffiti, og det var egentlig synd han la det bak seg for han var flink også.
En av de beste graffiti-artistene fra Bærum også “Cash” han endte med å få seg jobb som noe med bildesign angivelig. En annen fra graffiti-miljøet i Asker er billedkunstner nå…
Så det er mye rart rett og slett. Så om du liker det ekte så får du det ikke mer ekte enn med meg - en person som kom inn i dårlige miljøer igjennom graffiti - det er egentlig sykt til og med jeg fortsatt driver med det så mye ille det gjorde for livet mitt - men min lidenskap for graffiti ruler sterkere enn alt det har fått meg inn i.
Liten honorable mention også - Enøk (som bytta til Enoc) når vi gikk en runde for å tægge en gang i Vika - han gjorde noe helt utrolig - som jeg ikke står for engang og bare ble sjokkert av at han gjorde - han tok faenmeg og tægga THS over HELE panseret på en ny hvit Porsche…
Det står forresten trolig fortsatt en graffiti-piece av han ved undergangen fra Haslum-blokkene til Nadderud stadion… Like ved der står en av de eneste graffiti-signaturene fra den tiden fra meg også, “DNK” på en strømboks… Det er den eneste jeg har funnet som er av meg. Det sto sinnsykt lenge en DNK-piece i Sandvika på første bro ut av Sandvika på sideveien til motorveien og den måtte man se opp for, så det tok trolig veldig mange år før noen faktisk så den og at det var det som gjorde det.
Apropos - du tror det er graffiti-fjernerne som er de hederlige? En sinnsyk tilfeldighet en gang var at jeg jobba i en malingsbutikk og at en av sjefene eller kona til sjefen i et kjent graffitifjerningsfirma kom innom for å ha maling til hele huset sitt - og gjett hva de gjorde? Satte alt på firma-kontoen sin - med andre ord - de gjorde det for å unndra seg beskatning. Så der ser man - skal skinne som gode samaritanere i offentlighetens øye, men snyter på skatten sjøl.
Jeg sa ingenting på det, det er jo ikke ditt bord som selger, og det er jo en ultra-liten sannsynlighet for at de endret på det, men joda - det var akkurat det de gjorde - satte husmaling på firmakontoen for å få fratrekk på i hvert fall moms, men også skattbare inntekter - så det er rein økonomisk kriminalitet.