Et lite Pushwagner mysterium, kanskje? Pianisten 1992

Jeg har en variant av Musikk I/Boogie Woogie som har grønn bakgrunn, men har ikke klart å finne ut noe særlig om det.
Det er nummerert, signert og merket 92, så det er nok produsert i 1992. Selve bildet er 56 cm x 40 cm. Jeg kjøpte det på slutten av 90-tallet.

Jeg har vært innom både Pushwagner galleriet og Fineart, men ingen av dem har kunnet gi meg noe mer informasjon.
Om noen her inne vet noe om det hadde jeg satt stor pris på om du delte infoen (enten i tråden eller på PM).

Kan friste med et Push refleksbånd i finnerlønn til beste info eller tips!

Det kan se ut som det finnes (minst) tre varianter. Musikk I og mitt ser ut til å samme pianospiller med unntak av litt ulik fargelegging, mens på Boogie Woogie er ansiktet til pianospilleren helt annerledes.

Mitt bilde

Sammenligning

Tipspremie:

Setter pris på all info og tips.

3 Likes

Kan dessverre ikke hjelpe, men ville bare si at det var kul fargevariant. :blush:

Kul fargevariant! At Push galleriet ikke kan hjelpe deg høres rart ut…

1 Like

Hør med push galleriet igjen… Er det noen som kan gi deg svar på dette så er det pushwagner selv :slight_smile:

Hei @Ndizi,

først og fremst, utrolig kult trykk, alltid spennende med uvanlige motiver/versjoner. Har selv versjonen fra 2002 som jeg er veldig glad i. Hvor kom du over/fikk kjøpt dette trykket?

Trykket du har heter “Pianisten turkis” og er omtalt i første dommen mellom Push og Dreyer (merk at det ble inngått forlik senere, selve forliket ble holdt konfidensielt). Les dommen her.

Det står i dommen at Pushwagner ikke vedkjenner seg trykket og at Dreyer har forsøkt å selge det uten at Pushwagner ønsket dette. “Videre stoppet Dreyer salget av Pianisten så raskt han kunne etter at han ble klar over at Brofos ikke vedkjente seg trykket.”

For ytterligere oppklaringer hadde jeg tatt kontakt med:

  • Morten Dreyer (tidligere agenten til Push), han har god oversikt over produksjonen til Push og kan antakelig hjelpe deg.

  • Stefan Stray (nåværende agenten til Push), etter hva jeg vet er de igang med å katalogisere hele produksjonen til Push, de har sikkert en del kunnskap. Galleri Pushwagner kan videreformidle mailen din tror jeg post@pushwagner.no

  • Petter Mejlænder, han som fulgte Push i 7 år og lagde fotoboken om han. Har detaljkunnskap om mye av produksjonen til Push.

Gi meg gjerne en lyd dersom du finner ut mer!

Lykke til med jakten :smiley:

4 Likes

Spennende rettsdokument.
Merkelig at Push ikke vedkjenner seg trykket, men er signert… hmm…

Kan enten ha blitt trykket opp, signert og så blitt bestemt at det skulle destrueres, men allikevel havnet det på markedet. Evt. at Push hevder at han ikke har signert selv (en enkel signatur å forfalske). Vanskelig å vite “sannheten” da 90-tallet var en destruktiv og uoversiktlig periode i livet til Push.

@Ndizi må nok høre med en av de tre personene jeg oppgav for å komme til bunns i saken…

Spennende info @Gulosten . Synes mtp at det finnes en historie som er ganske så konkret ift det trykket at det er meget merkelig at pushwagner galleriet eller Fineart ikke kjenner til det. Sistnevnte er jo (ihvertfall i følge seg selv) Pushwagner eksperter. :smile:

De som står i “resepsjonen” og håndterer mailen på Fineart og Galleri Pushwagner har ikke peiling, du må gå til de rette personen. Ref. de jeg nevnte over :wink:

1 Like

Takk for tips @Gulosten, de er definitivt verdt et refleksbånd :smiley:

Jeg skal lese dommen og definitivt sjekke med de personene du nevner. Jeg poster tilbake på denne tråden om jeg finner ut noe mer.

Jeg husker ikke helt av hvem eller hvor jeg kjøpte det. Hadde jeg bare husket det eller hatt en kvittering så hadde det vært et fint startpunkt.
Husker bare at jeg hadde inntrykk av at han representerte Pushwagner og var/kalte seg et galleri, men jeg kjøpte/hentet det i leiligheten hans.Han hadde mange ulike trykk av Pushwagner.

Jeg må kanskje få hengt det opp på veggen igjen også :stuck_out_tongue:

Hvor mange versjoner finnes egentlig av dette bildet? Fargevarianter? Serigrafier? Screenprints? Er det noen som har oversikt?

Det står jo øverst i tråden til @Ndizi

I tillegg har jeg sett en original og en håndkolorert versjon (tror denne var edition på 6 eller 8) :slightly_smiling:

Dette har jeg også sett.

Men hva med versjonene der ansiktet er rødt? Og hvorfor er noen serigrafier, mens andre er screenprints?

1 Like

Skrevet på norsk/engelsk bare? Slik jeg forstår det er alle silketrykk

1 Like

Jeg har bare notert meg at versjonen de har til salgs på Fineart er en Serigrafi 169 eller 184 av 250. Mens en som selges på finn.no nå er nummerert over 200 og er en screenprint. På den ene står det Boogie Woogie, mens på den andre står det Boogie-Woogie.

Mulig dette ikke betyr noe, men jeg spør likevel i tilfelle noen har en forklaring.

Tror det ville være til stor fordel for alle om man brukte korrekte og gode norske ord i denne sammenhengen :slight_smile:

1 Like

Enig med Bergen, jeg tror det er mange som blander begreper her, ink. Fineart :wink:

1 Like

Men det er jo det som står på selve trykkene. På Fineart sitt står det “Serigrafi” og “BOOGIE WOOGIE”, mens på et annet jeg har sett står det “SCREENPRINT” og “BOOGIE-WOOGIE”. Kan det være at de siste femti er skrevet på engelsk?

Hei, denne linken kaster også litt lys over denne saken:

Thomas

2 Likes

I dag ble et screenprint av Boogie Woogie solgt for 9990 kroner på finn.no. Et annet serigrafi av bildet ligger ute for 45.000 kroner. Det MÅ jo være en drastisk forskjell?

5 Likes