Falske Pushwagner på Finn.no

De forfalskede trykkene er laget med «tynt» papir og ikke tykt kunstpapir - svindlerne har rett og slett laget kopier av ekte trykk.

Er du i tvil kan du eller en rammemaker åpne rammen for å inspisere papiret og du får fasiten :blush:

2 Likes

Min står det D.G.A på men det varierer sikkert fra trykk til trykk

2 Likes

På min Cosmos så står det SERIGRAFI heilt likt det i annonsa, så det stemmer nok det.

1 Like

Pushwagners trykk er differensiert mellom DGA og Seriegrafi pga. trykkteknikken. Silketrykk vs digitaltrykk.

5 Likes

Digital Graphic Artwork

Advarsel: Falske Pushwagnertrykk i omløp (D.G.A.-trykk)

Det har over flere år blitt diskutert på Kunstveggen at det er falske Pushwagnertrykk i omløp. Dessverre har flere blitt lurt, og det omsettes falsk kunst gjennom blant annet Finn.no. Vi publiserer derfor her en oppsummering av det som har kommet frem gjennom media / forumet for å unngå at flere blir lurt.

Trykkene som har blitt identifiserte som falske / kopierte er følgende:

Pushwagner - Rødt selvportrett - E.A.
Pushwagner - Rosa cabriolet / Pink Cabriolet - E.A.
Pushwagner - Rød cabriolet / cabriolet, rød (58 / 250 er kopien / forfalskningen + E.A.)
Pushwagner - Runaway
Pushwagner - Who controls the controller (nummer 105 / 250 er kopien / forfalskningen)
Pushwagner - Jazz
Pushwagner - Cosmos (farger / rød)

Rød cabriolet ble solgt gjennom en kunstformidler på Finn.no med en falsk kvittering fra Galleri Fineart, vær obs på at falsk kvittering dermed kan gjelde for andre forfalskninger også.

Antall kopier som er omsatt i markedet vet vi ikke, men en kan anta at flere titalls om ikke mer har blitt solgt til uvitende personer. Det er laget flere falske kopier av hvert enkelt av verkene på listen. I denne nyhetsartikkelen hadde en person Politiet tok hele 35 falske trykk hjemme: Nyheter, Øvre Eiker | Hadde 35 Pushwagner-forfalskninger hjemme

Det har ligget mye falsk Pushwagner på Finn.no de siste årene. Kopiene selges vanligvis ferdig innrammet med sort ramme og enten hvit eller sort passepartout. Det kan være svært vanskelig å skille kopiene fra de ekte verkene selv for et trent øye. Noen av trykkene er profesjonelt kopiert (laget en proff kopi av et ekte trykk), hvor dette inkluderer signaturen, teksten D.G.A., samt opplaget. Andre av trykkene er teksten under og signaturen forfalsket med blyant.

Trykkene er “kopier” på tynt papir og ikke ekte tykt kunstpapir, men dette er nesten umulig å oppdage når trykkene selges ferdig innrammet. Personer har kjøpt fra ulike personer i ulike byer - ofte via Finn.no og fra ulike byer i Vestfold (Tønsberg, Skien, Fredrikstad) - men forfalskningene kan ha spredd seg over hele Norge.

Noen vet nok at de selger falske trykk, andre tror de eier ekte verk og selger videre uvitende. På denne måten spres raskt den falske kunsten.

Hvordan unngå å kjøpe falske Pushwagnertrykk:

  • Selgeren på Finn.no selger ofte gjennom anonyme profiler ( FINN-Bruker) uten anmeldelser (Obs! også blitt solgt fra en kunstforhandler med gode ratings)
  • Selgeren på Finn.no poster ikke egne bilder av verket, men har kun et generisk bilde i annonsen. Sender ekte bilder etter kontakt, men det er vanskelig / umulig å se at de er flaske gjennom bilder på pc/mobil. Ofte ikke bilde av signatur / nummerering
  • De fleste kopiene er ikke nummerert, men er E.A. Antakelig for å gjøre det vanskeligere for markedet å oppdage at flere verk har samme nummer. Noen er oppdaget med det samme nummeret, eks. Rød cabriolet / cabriolet, rød (58 / 250 er kopien / forfalskningen) og Who controls the controller (nummer 105 / 250 er kopien / forfalskningen)
  • Be selger om papirer / kvittering på kjøpet (merk at Rød cabriolet har blitt solgt med falsk kvittering fra Galleri Fineart, kan dermed gjelde for flere andre trykk)
  • Undersøk hvem selgeren er før kjøp
  • Noen av de falske trykkene har størrelser som avviker noen cm. fra det ekte trykket. Sjekk størrelsene her: Pushwagner | Galleri og mål før kjøp
  • Hvis du er usikker, ta trykket ut av rammen før kjøp. Du vil da kunne sjekke papirkvaliteten, og det er mulig å se om signatur er med blyant eller om det er en utskrift fra en profesjonell printer. Ekte trykk har ikke “tynt” utskriftspapir
  • Det er foreløpig D.G.A.-trykk som er identifiserte som falske, og ikke eldre silketrykk
  • Ta med verkene til eks. galleri Pushwagner, Fineart eller eks. Blomqvist for å sjekke at de er genuine
  • Er prisen for god til å være sann, så er det sannsynlig at det er en svindler som selger. Samtidig har forfalskninger også blitt solgt til markedspris på Finn.no
  • Ekte trykk solgt etter 2016 har en spesiell sikkerhetsramme for å unngå forfalskninger. Forfalskede trykk har ikke denne rammen.

Har du kjøpt falsk Pushwagner eller har informasjon om denne saken anbefaler vi deg om å anmelde til Politiet, samt sende all relevant informasjon til post@pushwagner.no

Samtidig er det viktig å ikke bli paranoid. 99% av alle trykk og selgere i markedet er OK, og det er trist at noen svindlere ødelegger for de mange som er glade i kunsten til Pushwagner. Merk at det kun er nyere D.G.A-trykk som er forfalsket, ingen av de eldre silketrykkene - å forfalske eldre silketrykk er mye mer krevende!

Nyhetssaker om falske Pushwagnertrykk:

21 Likes

Hei, veldig bra oppsummert og godt innlegg!

Jeg tenkte på å selge mitt ea selvportrett før jul her og møtte på store vanskeligheter i markedet fordi jeg ikke har kvittering eller coa/dokumentasjon på ekthet. Trakk derfor annonsen for å få tak i dette.
Mitt verk ble i sin tid gitt av Pushwagner til en kjøpmann venn som takk for diverse tjenester i form av øl og mat opp igjennom tiden. Derfor ingen doku.

Jeg tok kontakt med galleri Pushwagner for å få verifisert det, de kunne opplyse om at de tok ikke imot verk fysisk hos seg for å sjekke… men jeg kunne ta en del bilder av verket og sende mail til Stefan Stray som ifølge de var den eneste som kunne verifisere Pushwagner.

Så gjort, mail sendt 2 ganger uten å få svar, så hva gjør man da? Fortsetter man bare å sende mail uten svar eller er det andre som kan verifisere Pushwagner her i landet foruten galleri Pushwagner/Stefan Stray?

Blir litt Limbo land for meg uansett på en måte, ikke at jeg nødvendigvis selger det, men uansett vil jeg jo gjerne ha dokumentert skriftlig at det er ekte vare.

Gode råd tas imot med takk :blush:

1 Like

Kjedelig situasjon, teamet/stiftelsen rundt Pushwagner må opprette en autentisering av verk asap - se. eks. til Banksy hvor flinke de har vært: https://pestcontroloffice.com/

Tror du kan betale Blomqvist for dette, evt. selge det gjennom Blomqvist (de verifiserer alle verk før salg).

4 Likes

Aha! Takk for tipset :+1:t2::blush: Da tar jeg kontakt med Blomquist!

Du er jo «sertifisert» som GoodGuy på kunstveggen.no, kan vel ikke bli sikrere enn det :grin:

3 Likes

Det var flere kjøpere på verket som spurte og gravde om det ene og det andre, og tok meg tid til å svare i det vie og det bre’e til dem alle sammen… det begynte etterhvert å bli litt irriterende å gå gjennom avhør etter avhør og ikke bli trodd - til tross for at man briljerer med masse innsideinfo fra trykkeren til Push ang diverse mål på selvportrett som må være på mm riktig (som det er) osv

Til slutt ble det panneklask - dirrelepper - orka ikke mer - trakk annonsen inntil videre.

Så GG det er jeg - forståelig nok er folk skeptiske når man har idioter som han i Fredrikstad da som ødelegger for alle.

Forøvrig: Fikk tlf kontakt med galleri Pushwagner i sted, og de skulle prøve å få fortgang på det.

6 Likes

Han i Fredrikstad het ikke tilfeldigvis Roy?
Etternavn er ikke så farlig…

1 Like

Bra info :+1:t3:

1 Like

DinSide har også en sak om dette i dag:

1 Like

Jeg er kulturjournalist i Trøndelag, og vil veldig gjerne høre fra folk som evt har opplevd falske Pushwagner her i Trøndelag. Send meg i såfall en melding.

3 Likes

Samme saken som Fredriksstad Blad. Fint det får oppmerksomhet.

Har sett på Push på Finn noen ganger selv, men aldri turt kjøpe. Særlig ikke når selger er anonym «Finn Bruker».
Den skepsisen gjelder i grunn for all annen kunst også, ikke bare Push.

har lenge hatt lyst på en Push utover julekort, men med så mye svindel tror jeg at jeg heller fokuserer på andre mer troverdige kunstnere… Synd.

Ikke så fristende å handle de på Finn i hvertfall. Tryggeste er kanskje å handle av gallerier eller andre ”trygge” kanaler.

Er enn i tvil når en kjøper på finn så er galleri Pushwagner super behjelpelige med å ta en titt på bildet. Har fått god hjelp av dem !

1 Like

Handle silketrykk - produsert til litt utpå 2000-tallet. IMO de beste verkene hans, og kjempevanskelig å forfalske (ikke noen som har prøvd seg foreløpig) :slight_smile:

2 Likes