Falske Pushwagner på Finn.no

Zoomer man inn mellom EA og DGA ser man en stripe med kopi-farge:(

Vil bare få slenge inn at EA og DGA ikke er betegnelse for det samme. EA står for épreuve d’artiste som er det samme som Artist Proof, altså kunstnerens eget opplag.

DGA står for Digital Grapich Artwork som betyr at hele eller deler av kunstverket er digitalt framstil.

#mansplaining

2 Likes

Handle eldre silketrykk som ingen har greid å forfalske enda (i allefall ikke på en god måte). “Enkelt” å se at malingen på trykket ligger lagvis opppå hverandre når du ser nærme på bildet. Dette er ikke tilfellet for DGA.

Evt. som Ulrik sier handle gjennom Blomqvist. Det har blitt med Push som med Rolex, smart å ta med klokken/verket til autentisering før kjøp :slight_smile:

3 Likes

Det er nok det beste! Som regel er det litt billigere på Finn enn hos gallerier, men skal man handle push føler jeg ett galleri da er en billig forsikring hvor man kan kjøpe med skuldrene senker å ikke være i tvil.

Har jo vært gallerier som også har solgt falskt trykk mener jeg ble nevnt tidligere her i tråden? Men hvilket galleri husker jeg ikke.

Men som du nevner, går du til Bjerke å kjøper en brukt Rolex vet man også den er ekte, ikke redd for at den skulle vært forfalsket.

Gallerier kommer i alle former, ikke alle er like nøye og seriøse.
Det tryggeste er de galleriene som selger kunst på vegne av Pushwagner-stiftelsen, de bør ha mer kontroll enn smågallerier i diverse norske byer som får inn mye forskjellig for videresalg.

1 Like

Vi er igjen tilbake til dette. Disse problemene kunne vært løst av apparatet som nå forvalter Pushwagner-arven, men det er stille fra de.

1 Like

Det jeg mente var at det vanligvis ikke er skrevet med så langt mellomrom.

Hvis det ble misforstått med at jeg angivelig mente dette var ett ord:)

Uansett, en god forklaring som sikkert ikke alle er klar over. Men bare den siste tiden nå antyder som mange tidligere her inne har sagt. EA er den som er «mest» forfalsket.

1 Like

Da misforstod jeg :sunglasses:

Selger sjekket opp med takstmann som kunne verifisere at dette var ekte. Rapporterte vi en annonse hvor alt var ekte? Eller har takstmannen gjort en feil?

Her er grunne til jeg blir skeptisk til push som nevnt over tidligere.

Det kan ikke stemme, her var det mange feil. Har snakket med Stefan Stray (bobestyrer for Pushwagner stiftelsen) som sier at trykkene ikke skal ha varierende kvalitet som denne.

Har takstmann tatt bildet ut av rammen for å inspisere kvaliteten på papiret?

Rart….

2 Likes

Current Value AS er et lite selskap som ble opprettet i 2022 - uten rennomè, uten omsetning, og med negativt resultat. Minner igrunn om hvitvasking.

Hvis selger mener det er ekte så kan han prøve å selge det gjennom Blomqvist - tipper det stopper der.

1 Like

Dette var så merkelig at jeg måtte finne ut hva dette var, og litt kjapp leting avdekket at dette var gutta bak: Verdisatt
Jeg aner ikke hvem dette er, men sjekk også «hvordan fungerer det». Tyder på at verdisertfikatet er basert på tilsendte foto(!)

2 Likes

Mere useriøst enn det får det vel ikke blitt?

1 Like

En verditakst er vel strengt talt ikke et ekthetsbevis heller. De har tatt stilling til tilstand og verdi i dagens marked, sånn jeg ser det. Kanskje mer myntet på for eksempel innboforsikring.

5 Likes

Hvordan fikk du kontakt med Stefan Stray? Jeg har mailet en rekke ganger over et år, alltid høflig og hyggelig ang å få et ekthetsbevis på et selvportrett jeg har. Men han svarer jo ikke… ikke Oliver heller?skjønner at folk kan være opptatt og har det ikke travelt men… hva er hemmeligheten?

Det er blitt meg fortalt at det er KUN Stefan som kan verifisere disse, og da hadde det jo vært greit å hatt med han å gjøre om dette.

Blitt tipset av flere å ta det med til Blomquist alternativt.

Stefan kan man bare glemme å kontakte, han svarer ikke på noe som helst. Eneste måten er å tilfeldigvis treffe han på t-banen.

Han sa sikkert 400 ganger at han var super opptatt og ikke hadde tid til «noe». De har visstnok ansatt en del eksperter for å ferdigstille en løsning for å få ekthetsbevis. Men dette er nok minst 2 år unna.

Nei å verifisere et Push er umulig, han mente også at både Blomqvist og Fine Art har solgt falske bilder da kompetanse nivået er mangelfullt, men jeg mener at de gjør det beste de kan med midlene de har.

Pushwagner-stiftelsen er per i dag ikke til å regne med.

Et par tips er:

  • Sjekk fargene på trykket, de skal være sterke (ikke falmet/blasse)
  • Sjekk signaturen, P , G, R er de tre bokstavene jeg ofte ser avvik på. Når det står med storebokstaver må man se på trykk kvalitet og papir.
  • Sjekk papiret, det skal være tykt kunstpapir, ta det ut av rammen.
  • Vær svært skeptisk til alle E.A trykk av Push. Alle forfalskede jeg har sett har hatt det. Men vet om nummererte også.

Håper det svarte på noe av det du lurte på:)

4 Likes

Det blir faktisk helt uaktuelt med push når det er så vanskelig å kunne verifisere om noe er ekte eller ei, ingen kan komme med en 100% fasit om det er ekte eller falskt virker det som når Blomqvist også har solgt falske push bilder

2 Likes

Ekthet er jo noe man må ta med i vurderingen når man skal gjøre verdivurdering, det har jo ALT å si for verdien til ett trykk.

1 Like

Så lenge man holder seg til nummererte versjoner med en av de kjente signaturene, og samtidig sjekker at målene er riktige så er det lite stress å kjøpe Push. Husk også at de verkene som er rammet inn med nummererte spesialrammer er omtrent umulige å forfalske (det gir ihvertfall ingen økonomisk mening å gjøre det).

Det er et par bilder som går igjen med røde varselflagg: WCTC og Rosa cabriolet. Er det avvik på de så bare hold seg unna - det meste annet er det safe å kjøpe så lenge man gjør litt research.

1 Like

Svært skuffende å se at Verdisatt gir ut et “verdisertifikat” for en åpenbar falsk Push (det motivet som er mest massekopiert og forfalsket). Hvis det stemmer at disse sendes ut kun basert på bilder er de heller ikke verdt papiret de er trykket på…

Deler din erfaring @Festningsbyen. Team Pushwagner er helt fraværende og kjører en strategi tilsvarende en struts. De har lovet å ta tak i dette i årevis uten at noe skjer… Fryktelig frustrerende og trist å se hvordan de håndterer Push sitt ettermæle, han fortjener så mye bedre :frowning:

3 Likes