Falske Pushwagner på Finn.no

Hvordan avviker størrelsen. Mitt er 63x94 i motivet.

@Hokern

Se vedlagt bilder. Korrekt motiv størrelse er det som er oppgitt på Finart sine sider ± noen millimeter.
Alle bildene er tatt med samme kamera dog under forskjellige lys settinger. Noe støy kan også sees i samtlige av bildene.

Du kan se pikslene på det falske kontra det ekte. Man ser også tydelige forskjell på linjene…

7 Likes

Hva er riktig fremgangsmåte egentlig? Bare la de ligge på finn, rapportere, varsle selger?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=203319677

Hvordan vet du at det er fake? Ingen nærbilder?

Målene er helt off +EA, det samme med pennen som er brukt.

Originalen skal ha

Ramme: 126 x 122 cm
Arkflate: 111,8 x 109,8 cm
Motiv: 101.5 x 101.5

1 Like

Fått tilbud om Rosa Cabriolet. Hva tror dere? Ble litt usikker…spurte om nummerering og fikk tilbake bildet under. Ser på de to D.G.A variantene over i posten, men synes den jeg har fått er ulik begge.

Ser E.A er postet tidligere også:

E.A i seg selv er ikke noe bevis på falskhet, da Push alltid ga ut mange av disse til venner, kjente og forbindelser. Men mange av de falske er gjerne E.A. Jeg ville som et minimum sjekket at alle målene stemmer. Du finner arkflatemål, motivmål og den litt mer usikre rammemål på pushwagner.no og fineart.no.

1 Like

Enig. Tar du trykket ut av rammen ser du også raskt om verket er ekte.

Falskt: Tynt “kopipapir”. Ekte: Tykt kvalitetspapir. Ute av rammen er det også enklere å se på selve trykk-kvaliteten om verket er legit, ikke så lett å se dette når verket er rammet inn…

1 Like

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=203318715

Samme selger som har ‘’RUNAWAY’’ denne er også fake.

Har konfrontert han med det.

1 Like

De er ihvertfall borte nå, så mulig han har skjønt det…

1 Like

Disse «nye» Pål Enger / Push variantene bør vel også nevnes…
De opprinnelige var disse signert med blyant på papir… ekteheten av den opprinnelige versjonen kan nok også diskuteres…
Men nå i det siste har det være mange til salgs på canvas som er signert med sprittusj. Antar dette er rene japanfoto kopier av papir varianten. Ville holdt meg langt unna begge versjonene.

3 Likes

Verdt og merke seg at Pushwagner sine EA bilder fra typ år: 2012 (omtrent) er merket med bokstav etter EA. EAa = nr 1 EAb = nr 2 osv og opp til 10% av main opplag (som regel 250 stk)

Dette har Pushwagner system/stålkontroll på, så er jo sykt når bilder fra år 2014 og 2015 ikke har bokstav etter EA og selges på det åpne markedet.

Tror det er mest fake av EA bilder: rød og rosa cab + selvportrett, så her må man være varsom. (Altså fra før bokstav systemet)

Typ: Kingscross, Runaway, LUL, Jazz m.fl finnes ikke i EA uten bokstav bak.

Se bilde av mitt Push Escalator verk fra år 2014

7 Likes
2 Likes

Drammens Tidende - Hadde 35 Pushwagner-forfalskninger hjemme.pdf (791,6 KB)

7 Likes

«…35-åringens forsvarer, Espen Wangberg, er kritisk til at politiet lager en straffesak av trykkene.

– Jeg synes det er rart at politiet bruker ressurser på dette, og lager en helerisak av noe de skal ha til eget bruk, sier 35-åringens forsvarer, advokat Espen Wangberg…»

Altså…

3 Likes

6 who controls the controller til eget bruk. Sammen med narkotika til eget bruk :sweat_smile:

2 Likes

Hadde hovedbildet vært litt klarere så kunne man kanskje sett hvilken rammemaker man IKKE skal bruke… ser ut til å være en kvittering som henger på rammen der

4 Likes

Det er viktig i et rettssystem at alle har rett til en forsvarer, men noen ganger uttaler de forsvarerne seg på en måte i media som bare er provoserende… Det er ingen som trenger 35 forfalskede Pushwagnertrykk til eget bruk.

Rammemakeren i dette tilfellet burde også tiltales av Politiet som medvirkende til svindel. Det er umulig å ikke se at disse trykkene er falske når en tar i selve papiret!

5 Likes

Jeg har selv Telly av Pushwagner. På finn ligger det en til salgs for 40k, men signaturen på det bildet er helt ulik det jeg har på mitt. Jeg kjøpte mitt direkte fra galleri. Det står det at nevnte bilde også er. Dette er jo veldig snålt. Greit å forandre signatur og sånn når det er år i mellom, men på samme bildet?

Signaturene til Push varierer veldig, noe som i seg selv ikke er spesialt rart - hans liv og levnad tatt i betraktning. Ved enkelte signeringer har han knapt visst hvem han selv var. Når det gjelder bildet - så er det enkelt å si at det er kjøpt av Galleri, men så gjenstår det for ham å bevise det via en kvittering - slik at man ser hvilket galleri det er snakk om. Så sjekker man bildestørrelsen, og tar det derfra…

3 Likes