Falske Pushwagner på Finn.no

En verditakst er vel strengt talt ikke et ekthetsbevis heller. De har tatt stilling til tilstand og verdi i dagens marked, sånn jeg ser det. Kanskje mer myntet på for eksempel innboforsikring.

5 Likes

Hvordan fikk du kontakt med Stefan Stray? Jeg har mailet en rekke ganger over et år, alltid høflig og hyggelig ang å få et ekthetsbevis på et selvportrett jeg har. Men han svarer jo ikke… ikke Oliver heller?skjønner at folk kan være opptatt og har det ikke travelt men… hva er hemmeligheten?

Det er blitt meg fortalt at det er KUN Stefan som kan verifisere disse, og da hadde det jo vært greit å hatt med han å gjøre om dette.

Blitt tipset av flere å ta det med til Blomquist alternativt.

Stefan kan man bare glemme å kontakte, han svarer ikke på noe som helst. Eneste måten er å tilfeldigvis treffe han på t-banen.

Han sa sikkert 400 ganger at han var super opptatt og ikke hadde tid til «noe». De har visstnok ansatt en del eksperter for å ferdigstille en løsning for å få ekthetsbevis. Men dette er nok minst 2 år unna.

Nei å verifisere et Push er umulig, han mente også at både Blomqvist og Fine Art har solgt falske bilder da kompetanse nivået er mangelfullt, men jeg mener at de gjør det beste de kan med midlene de har.

Pushwagner-stiftelsen er per i dag ikke til å regne med.

Et par tips er:

  • Sjekk fargene på trykket, de skal være sterke (ikke falmet/blasse)
  • Sjekk signaturen, P , G, R er de tre bokstavene jeg ofte ser avvik på. Når det står med storebokstaver må man se på trykk kvalitet og papir.
  • Sjekk papiret, det skal være tykt kunstpapir, ta det ut av rammen.
  • Vær svært skeptisk til alle E.A trykk av Push. Alle forfalskede jeg har sett har hatt det. Men vet om nummererte også.

Håper det svarte på noe av det du lurte på:)

4 Likes

Det blir faktisk helt uaktuelt med push når det er så vanskelig å kunne verifisere om noe er ekte eller ei, ingen kan komme med en 100% fasit om det er ekte eller falskt virker det som når Blomqvist også har solgt falske push bilder

2 Likes

Ekthet er jo noe man må ta med i vurderingen når man skal gjøre verdivurdering, det har jo ALT å si for verdien til ett trykk.

1 Like

Så lenge man holder seg til nummererte versjoner med en av de kjente signaturene, og samtidig sjekker at målene er riktige så er det lite stress å kjøpe Push. Husk også at de verkene som er rammet inn med nummererte spesialrammer er omtrent umulige å forfalske (det gir ihvertfall ingen økonomisk mening å gjøre det).

Det er et par bilder som går igjen med røde varselflagg: WCTC og Rosa cabriolet. Er det avvik på de så bare hold seg unna - det meste annet er det safe å kjøpe så lenge man gjør litt research.

1 Like

Svært skuffende å se at Verdisatt gir ut et “verdisertifikat” for en åpenbar falsk Push (det motivet som er mest massekopiert og forfalsket). Hvis det stemmer at disse sendes ut kun basert på bilder er de heller ikke verdt papiret de er trykket på…

Deler din erfaring @Festningsbyen. Team Pushwagner er helt fraværende og kjører en strategi tilsvarende en struts. De har lovet å ta tak i dette i årevis uten at noe skjer… Fryktelig frustrerende og trist å se hvordan de håndterer Push sitt ettermæle, han fortjener så mye bedre :frowning:

3 Likes

Jeg er helt enig med deg selvfølgelig, men det virker som forretningsmodellen til “Verdisatt” er å lage verdipapirer for forsikringssaker. Det er selvfølgelig forsikringssvindel om du bruker det i en erstatningssak.
Når det er sagt, mener jeg at denne typen å drive forretning på virker useriøs.

2 Likes

I følge deres egen beskrivelse på hjemmesiden er det mer enn bare for forsikringssaker. Det virker jo som flinke folk med god CV, men metoden om at man bare skal sende inn bilder er jo veldig problematisk. De får ikke undersøkt gjenstandene og bla tilstand tilstrekkelig. Om gjenstandene er ekte eller ikke problematiserer de ikke selv engang, vil anta at de tar det for gitt dessverre så det faller på eiers ansvar. Summert et dårlig firma for verdivurdering, og har ingenting med autentisitet å gjøre.

4 Likes

Fikk dette på mail fra dem nå:

«Vi setter pris på at du gjorde oss oppmerksom på dette. Vi har bedt kunden som mottok Verdisertifikatet om å slette dette. På sluttbrukertjenesten på verdisatt.no baserer vi våre takster på bilder innsendt av kunden og vi har klare vilkår på at vi ikke kan garantere for ektheten, da vi ikke får sjekket og vurdert objektene fysisk. Vi vil fra nå av med Pushwagner trykk kreve skriftlig historikk/proveniens, slik at vi kan sjekke opp mot galleri e.l. at det er ekte.»

Mvh

Teamet i Verdisatt

3 Likes

@Gulosten bra du sjekket opp, de virker mer profesjonelle nå.

Her er det også noe muffins…… https://www.finn.no/316490034

  • Ser ut som kopi papir (kan ikke se tydelige merker av at det er grovt kunst papir)
  • Signaturen har stoppemerker. (Altså at noen har stanset under signaturen for å følge en mal)
  • avslutningen er den dårligste jeg har sett.

Bildet er også priset til 45k, det var litt vel billig for Honk City…







Fargene virker også litt off… eller er det bare meg?

Legger ved bilde av mitt for sammenlikning.

Ref tekst fra Finn annonsen.

Jeg lufter interessen for et av objektene i min samling. « Honk City» av Pushwagner trenger neppe noen introduksjon.
Kjøpt på Pushwagners siste utstilling på Sollibrug.

Oppdaterer annonsen utover kvelden med bilde nr, str etc.

Ta kontakt for mer info!

Spennende om han kan finne frem en ekte kvittering fra dem.

Generelt skeptisk til EA. Hvorfor skulle galleri Fineart selge EA? Det har jo også tidligere i denne tråden blitt avdekket at svindlere har forfalsket kvitteringer fra galleri FineArt…

1 Like

Man fikk jo med kvittering når man kjøpte trykk fra Pushwagners galleri i Tjuvholmen allé. Tydeligvis mange som ikke har tatt vare på disse.

Kvitteringene er merket med kjøpers navn øverst, hvilket verk og hvilket nr (xxx/250) trykket har. Den har også en artig liten detalj nederst på lappen :point_down:t2:

6 Likes

Hei,
Er dette fake? Det var lavt pris. Har sett den for 65 før…

Serigrafier produsert etter 2000
(Farger)
2014
Ramme: 133 x 96 cm
Arkflate: 119 x 84 cm

Bildet kommer med kvittering fra galleriet hvor bildet ble kjøpt. (Faktura på mail) Ytterligere informasjon kan leveres fra galleriet på forespørsel.

https://finn.no/320576675 signaturen ser helt annerledes ut vs den jeg sett tidligere…

Vs:

Hva tenker dere?

Er det ikke forskjell på fargene? Ser litt mer rosa ut på det ene.

1 Like

Absolutt ingen ekspert her og Push hadde mange “signaturer” men magefølelsen her reagerer litt på lengden mellom bokstavene, virker som om den som har signert nøler/tar seg lenger tid mellom bokstavene enn Push gjorde? “Timingen” i signaturen virker off :person_shrugging:

I tillegg fargenyansen på det rosa, kan være kameraet/lyssetting men virker også annerledes.

1 Like