Fiks ferdig på finn.no

Er det noen som har kjennskap til fiks ferdig på finn.no?
Noen vil kjøpe et bilde av meg, men det må være fiks ferdig og ikke postoppkrav.

Hva er pros og cons med denne løsningen?
Kunstverket er et dyrere bildet og fiks ferdig som jeg skjønner forsikrer kun opp til 2500?

Det jeg liker med postoppkrav er at man får pengene når det blir hentet ut på postkontoret, men er tydeligvis ikke slik det funker med fiks ferdig?

Jeg ser mange som selger kunst har fiks ferdig som en løsning.

Fiks ferdig brukte PostNor den gangen jeg benyttet meg av dem. Den gang var forsikringen på 10.000 og bildet ble borte i postgang. Fikk heldigvis tilbake de 5.000 bilde var annonsert for, men vil nok ikke benytte meg av det igjen ved salg da de nå har gått ned til 2.500 i forsikring

1 Like

Jeg kan se for meg at som kjøper kan det føles tryggere å kunne se produktet før pengene blir sendt over til selger.
Men er fortsatt usikker over hele greien.
Som regel når jeg handler kunst er en telefonsamtale og en rask bakgrunnsjekk nok

Personlig liker jeg å ha pengene før salg. Prøver etter beste evne å pakke inn tilstrekkelig. Litt kjedelig å ha solgt noe som er tipp topp, og så opphever kjøper salget fordi at posten ikke har behandlet pakken godt nok.

1 Like

Det stemmer ikke :

Pakken og pakkens innhold er alltid forsikret. For liten pakke er erstatningssummen inntil 2500,-, og for medium, stor og ekstra stor pakke er erstatningssummen inntil 10.000,-.

Det er selgers ansvar på pakke varen forsvarlig inn, og den må pakkes slik at den tåler behandling som tilsvarer et fall på tre meter.

1 Like

Blir litt som Paypal og eBay.

Kun positivt for kjøper, pengene holdes igjen til kjøper er fornøyd, og eventuelle skader kjøper påfører selv vil selger kunne benytte som argument for at betaling ikke skal gjennomføres.

Jeg bruker det kun på ting som i utgangspunktet ikke kan bli ødelagt og som er lett å dokumentere tilstand på før sending eller av lav verdi.

2 Likes

Jeg har brukt Fiks ferdig for mange andre ting og er veldig fornøyd. Sikkerhet for begge parter og alltid kommet frem. Foretrekker å både kjøpe og senge via Fiks ferdig

2 Likes

Var også av den oppfatningen at man var forsikret oppad til kroner 10 000,-

Jeg har brukt det en del ganger for diverse print til rundt 4-8 tusen. Har sendt de i samme type tube som jeg har fått tilsendt i tidligere av f.eks Graffiti Print ol. Jeg dokumenterer alltid printenes tilstand nøye for min egen del. Noen ganger har jeg også filmet når jeg har rullet og lagt i tube. Dette for å kunne dokumentere dersom det skulle oppstå noen uenigheter senere. Har aldri måttet benytte meg av denne dokumentasjonen, men syns selv at det gir meg selv en bedre trygghet.

Når det gjelder selve oppgjøret så pleier jeg å få beskjed fra Finn at pengene er på vei i det kjøper henter ut pakken. Det tar dog noen dager før pengene er på konto så det er mulig at kjøper har mulighet å reklamere, og dermed stanse overførsel i løpet av denne perioden uten at jeg vet. Jeg har kun solgt og ikke kjøpt med fiks-ferdig.

1 Like

Godt med litt positive syn på fiks ferdig også, vi får prøve dette