Finansdepartementet definerer kunst

Så på dette folkens. Kortversjon her: Fedex. Sak pågående med dem: Kjøp av Faile visions victorie.x/300. Pris 395dollar. Regning: 2300kr HAHA. Tok kontakt med dem.

“Hej xxx,
Hvor mange eksemplarer eksisterer det av plakaten som du kjøpte?” LOL.

“Hei xxx, reglene for originalitet er ved 30 eksemplarer, over dette anses det og være masseproduserte varer.
Du er velkommen til og ta dette videre opp med tollvesenet og eventuelt be om refusjon fra dem.”

Jeg viser til merverdiavgiftsloven par 1-3-2. Fyren skjønner ikke noe:

“Er kunstverket signert og numerert så er det maks 30 stk.
Er det snakk om grafiske arbeider, herunder stikk, trykk, litografi, mv., signert og nummerert i et antall begrenset oppad til 300 stk.”

Prøver å hjelp ham med å forstå at det ikke er et fotografi som skal def som kunst. Han gir seg ikke, og klarer jo åpenbart ikke lese teksten selv. Sier selvfølgelig er det signert og nummeret, ellers kan jo man ikke vite opplaget.

“Hei xxx, du skriver her at det er signert og nummerert, da kan det ikke overstige 30 stk. Over 30 stk så anses det ikke som unikt kunstverk.”

Nok dårlig markering fra avsender selvsagt. Venter nå på spesifikasjon fra dem, så jeg kan sende inn. Bad bla om å få snakke med vedkommendes overordnende. Lekse: alltid be avsender markere “kunstverk/artwork by…artist…navn på verk, edition xx/xx”.

“Jeg vil gjerne tillegge at min kollega kun informerer hva lovverket opplyser, det er ikke han eller vi på kundeservice som klassifiserer hvilken kategori kunstverket er.”

Det er så gale…

Grattis!
Men det er som forventet. Tolletaten må gi refusjon hvor man har krav på dette. Gjetter på at ingen har hatt noe trøbbel hos de. problemet er mer ansvarsfraskrivelsen hos leverandørene.
Ang behandlingsgebyrene er det nok bare å betale, alle varer som har verdi over 350 kan de sikkert si at må behandles manuelt og dermed rett til å kreve behandlingsgebyrer(?). Om noen har fått disse gebyrene refundert så oppdater gjerne :slight_smile:

Uten å spre om meg med konspirasjonsteorier tror jeg muligens det er her de bevisst gjør feil. De kan kreve dette gebyret for å momse inn og du som kunde må søke to steder for å få full refusjon. De fleste er nok fornøyd med å få igjen tollen og glemmer det andre.
Det er bra at dere får dem til å bruke masse tid på å behandle sakene, kun dette kan få dem til å forandre praksis.

2 Likes

Han du har kontakt med heter ikke Marcus tilfeldigvis hos Fedex?

Vist seg helt umulig å diskutere med han. Og han slenger om seg med gebyr.

"Hei,

Vi kommer ikke at förtolle om den, utan att vi får bekräftat att du vil betala 750 NOK."

Dette etter at pakken kom fra Paddle8 (et galleri) med en mengde utførlige dokumenter til pakken hvor det var bilde av trykket, all tenkelig informasjon om trykket, pris på trykket og jeg vet ikke hva.

Men en misforstått tolkning brukes og full moms. Så for å få den fortollet riktig er det gebyr på 750 kroner. Aldri opplevd noe lignende med UPS, DHL eller Posten (kanskje flaks), men det er helt galt når det er umulig å snakke med personen.

Gleder meg til neste sesong “TV2 hjelper deg” kjenner jeg

1 Like

Jeg har snakket med denne “Marcus” hos Fedex, om et Tracey Emin bilde.
Han var helt grusom, hørte ikke på noen av mine argumenter.
Tror dette var for ca 1 år siden.

Vet ikke om dette er frekt nok for TV2, da skal det vel helst være personlige tragedier og tårer involvert, men kanskje et velskrevet, saklig brev til forbrukerrådet ville være på sin plass??

1 Like

Fikk full mva på Hope Scotch som kom i posten og sendte inn en klage til posten med utklipp fra lovdata, faktura og link til printet på nett, fikk akkurat svar nå:
Hei.

Takk for din henvendelse den 15.06.2017.
Postens omfortolling har sett på saken, og her er svar:
De kan ikke fjerne momsen her, dessverre.
Du kan enten ta fortollingen direkte selv med Tolletaten (egenfortolling) og så sende oss dokumentasjon på det, eller hente og betale og søke Tolletaten om refusjon i etterkant.

Med vennlig hilsen

Margareth
Kunderådgiver
Posten og Bring Kundeservice
Tlf. 04004

1 Like

Du må spørre om du kan få et spesifisert svar. Hvilket krav til mva fritak er det du ikke innfrir. Såvidt jeg kan forstå dette,forutsatt at du har sendt inn dokumentasjon med infoen som trengs,så forholder ikke Posten Norge seg til loven her.
Ring å spør etter Margareth,så finner du fort ut om hun har bestemt dette på egenhånd,for det et er desverre slik med Posten,og flere av de andre transportørene,at saksbehandler ikke har anelse om hva jobben deres går ut på,og deretter synser rundt i lovverket.

Stå på!!

1 Like

Svarte tilbake at jeg ville ha en begrunnelse for avgjørelsen, så får vi se om de kommer med noe lurt. Er på jobb på sjøen i Canada så får ikke ringt de :frowning:

1 Like

Min forsendelse ble stoppet hos posten for tollbehandling. De ba om dokumentasjon for fortolling fra meg. Spent hva de svarer da jeg hadde begrenset mulighet til fyldig svar og måtte nøye meg med kvittering på kjøp, bilde av nettside og link til siden.

Fikk begrunnelse nå:
Hei. Grunnen vi har fått oppgitt, er hvorvidt Graffitiprints.com kan regnes som mellommann for kunstneren, eller om dette bare er et nettsted.
Men prøv gjerne saken overfor Tolletaten direkte og send oss evt deres avgjørelse.
(Ps. Du bør i så fall hente og betale først, siden dette kan ta noe tid)

Margareth
Kundeservice

Det kan jeg faktisk forstå. Er jo ikke lett for de å vite om GP er mellommann for alle kunstnerne de utgir prints for. Det ser jo ikke sånn ut. For en mening mann ser det ut til at dette er et nettsted som selger prints.

Kan GP i det hele tatt defineres som mellommann? Jeg er usikker, men kan jo hende jeg tar feil…

Det som er sikkert er vel at man bare skal betale 5% moms, ikke 25%.

Dersom kunstverket ikkje vert importert av kunstnaren eller mellommannen, men likevel reknast som kunst etter definisjonane i meirverdiavgiftsforskrifta § 1-3-2, settast utrekningsgrunnlaget til 20 % av verdet til kunstverket medrekna frakt og forsikring. Dette utrekningsgrunnlaget gjeld tilsvarande som for kunstverk av avdød kunstnar.

Hadde det vært en mulighet om “Kunstveggen-ledelsen” ( @Gulosten @torulv @Kunstveggen ) hadde prøvd å få til en diskusjon rundt dette temaet med Posten og andre transportører. Ikke sikkert det er mulig,men på et eller annet vis må det jo være mulig å komme i dialog.
Regner med andre kunstneriske forum,hvis det finnes,har samme problem.

Hvordan få dette belyst. TV eller radio?

Ihvertfall svært synd at uvitende mennesker på forskjellige tollavdelinger,sitter å ilegger oss kunder uriktige avgifter.

1 Like

Så lenge pakksedlene til GP eller andre er merket med "exclusive uk publisher for…( navn på kunstner) så skal GP regnes som mellom mann.
Er ikke pakkseddel merket dette,så skal de ikke regnes som mellom mann. For som nevnt,ikke alltid de operer som mellom mann, men kun selger.
Men at en kunstner / mellommann ikke kan ha nettbutikk slik som Posten blandt annet argumenterer ned,holder ikke.
Hvordan ellers skal det kunne selges.

Så viktig at merkingen er på plass.

Skjønner at det kan skape forvirring ja, men skal jo uansett ikke betale mva på hele beløpet som du også skriver her. Jeg la ved alt av paragrafer osv og allikevel klarer de ikke få det riktig.

Har du muligheten til å skrive et førsteutkast (1-2 sider i word) om situasjonen, så kan jeg ta på meg ansvaret for å ferdigstille dokumentet og sende det til Finansdepartementet, Posten og de største transportørene på vegne av Kunstveggen (og alle våre medlemmer), kan kanskje medføre at Finansdep gir Posten og de andre tydelig beskjed?

19 Likes

Jeg har også fått beskjed om at jeg må betale full mva. på H0PE SC0TCH. Har mailet litt frem og tilbake med posten, sendt dokumentasjon, paragrafer osv. Fikk først beskjed om at posten hadde vært i kontakt med tollvesenet tidligere i forbindelse med sendinger fra graffitiprints/classicnouveau, men at de ikke hadde fått noe endelig beskjed om hvordan de skulle behandle disse sendingene og dermed ikke kunne hjelpe meg.

Har nå fått beskjed om at hvis jeg kan få tak i en bekreftelse på at graffitiprints/classicnouveau er den offisielle mellommannen til Pez ved dette slippet, samt verkets framstillingsmetode kan de foreta en omberegning ifht. mva.

Veldig veldig tungvint altså, men er verdt et forsøk.

1 Like

Er ikke GP bare en helt vanlig salgsnettside da?

Det høres ihvertfall ut som om Posten er litt på gli. Bare å maile Graffitiprints umiddelbart og be om dokumentasjon, men vær nøye med hva du ber om,så han vet hva du trenger,og sender deg nå rett første gang. De svarer nå ganske kjapt også.
Hold oss gjerne oppdatert, da flere andre her sliter med det samme,med trykk fra Graffitiprints.

Jeg har selv fått mail fra Posten nylig, hvor det faktisk spør om jeg har fått svar på min klage til Tolletaten på trykk levert fra Graffitiprints,hvor jeg valgte å hente ut pakken fra posten,for så klage til Tolletaten. Men som sagt, mange måneders saksbehandling der,men svar vil bli lagt ut her på KV når den tid kommer

@Kebabdyret, du hadde en hipp hurra lenger oppe her. Det var ikke tilfeldigvis noe fra Graffitiprints vel?

1 Like