Finansdepartementet definerer kunst

Dale sitt trykk ja. Dette blir gøy kjenner jeg…:fist:

Oppdatering; FedEx har nå bedt Svea om å fryse faktura og sak er sendt til omprøving. FedEx ber meg være obs på lang behandlingstid.

Venter fortsatt på svar. Går ut i fra at samtlige får samme behandlingen😎

Tror ikke du skal forvente det… mye tilfeldigheter tror jeg… kjøpte to bilder nå,… en unik original fra Fintan Switzer, direkte fra Kunstner… 25% MVA, og en Dolk i 15 eksemplar… korrekt 5% MVA. Sendte all info (og samme info) til postfortolling i begge tilfeller.

Hvorfor blir noe levert av Fedex, noe av DHL og noe havner på posten? Er det galleriene som bestemmer det? Og hvordan vet jeg som mottaker hvem som leverer meg pakken?

Jeg synes det noe forbanna herk med både Fedex og DHL. De kommer ofte på tider da det ikke er noen hjemme, og førstnevnte er ikke veldig fleksibel med å lage en avtale som passer heller.

1 Like

Fikk Fedex til å levere på post i butikk siden de kommer i tide og utide😉 Når sant skal sies, så holder de på og ordne med faktura på toll/moms også. Alt ordner seg ser det ut som

Var det fedex selv som skal ordne opp? Eller Svea? Jeg sendte mail til fedex søndag kveld, men ikke hørt noe enda…

Har fått tilsendt print via UPS, DHL og postvesenet fra utlandet flere ganger. Har de vært i tvil har de kontaktet meg for å høre hva som er i pakken før de fortoller og det går raskt.

Så fikk jeg ett trykk via FedEx. Der slipper de det gjennom og sender full moms i etterkant. Jeg kontakter de og sier at dette er feil. Får da beskjed om at jeg enten får betale og prøve meg på å kreve penger igjen i etterkant, eller så kan de gjøre det for 750 kroner. Snakk om å bli holdt hostage.

Elendig kundebehandling er det også. Sørger nå for at ingen sender meg noe som helst via FedEx, den risikoen tar jeg ikke igjen.

Jeg gikk ellers med på å betale 750 kroner da jeg ikke ville betale over 5000 kroner som var feil på moms. Og nå har det gått vinter og vår uten at jeg har hørt noe. Hos andre går dette raskt, og har opplevd hos UPS at de har omfortollet relativt raskt når de har gjort en feil - gratis.

FedEx er grusomme, fikk også momsing på noen antikvariske bøker som var sendt med dem.Bøker er helt unntatt moms.
De momser alt de ser.

Har stort sett vært heldig selv, men enig i at de heller tar en moms for mye enn for lite og det er plagsomt.

Men hvis det er riktig, har de en økonimisk fordel av å opptre slik???

De søker kanskje i ettertid om mva reduksjon og putter pengene i egen lomme???

I min sak med fedex endte jeg tilslutt opp på chatten deres etter jeg ikke fikk svar via mail. Etter litt info fra meg endte det opp med at kundebehandleren frøs fakturaen, og sa jeg skulle betale ca 200,- i moms istedet. Når jeg nektet dette fikk jeg plutselig svar på mailen fra en på importavdelingen som beklaget det hele og ba meg sende all info på nytt til henne. Men måtte være oppmerksom på lang behandlingstid…

MVA ,eller utlagt MVA som det også kalles,tjener transportørene ingenting på. MEN man kan jo lure etterhvert om det spekuleres i å ilegge oss,kunden urettmessig mva og gebyr,som de VET vi ikke skal betale,for så foreslå å ta klagejobben for oss mot Tolletaten,mot et skyhøyt gebyr. Gebyrer på opp mot 750,- kroner er jo horribelt.
Dette gjøres jo gratis på Tolletatens egne sider.
Lengre behandlingstid,men allikevel.

1 Like

Blir aldri klok på dette greiene her…
UPS har frem til nå fungert greit… de har stoppet faktura og ryddet opp. Behandlingsgebyrene har de krevd innbetalt som for så vidt er greit nok…

Men nå kommer Nan på UPS fortolling med beskjed om at dette ikke går lengre. Jippi.
Sitat;
Tollvesenet har nylig sluttet å godta at Ups selv kan gjøre endringer av tolldeklarasjoner av denne type, det stemmer at dette var mulig tidligere.
Refusjon skal nå søkes via Altinn;

Jeg er temmelig glad det ikke er mine ansatte som arbeider med fortolling eller leder fortollingsavdelingene. Rutinene på dette disse kontorene er hårreisende.
Nå blir jo det meste merket temmelig bra fra alle kjente selskaper som sender til Norge, allikevel tar de full mva.
Blitt ganske overrasket over hvor godt det blir merket, og temmelig frustrerende å se at all informasjon jeg ettersender faktisk allerede står klistret på pakken eller tuben ved ankomst.

Bare vært positive opplevelser med Posten i det siste… de har informert via SMS om at “en pakke” har ankommet toll lageret med mangelfull dokumentasjon, jeg har ettersendt og vipps alt i orden… ingen faktura eller gebyr. men igjen - også her har all info stått merket med klister på tuben.

1 Like

Deler stort sett din opplevelse av Posten, men forrige uke fikk jeg en original direkte fra kunstner (nålevende), svært godt merket, med krav om full MVA, også etter at jeg ettersendte epost-korrespondanse med kunstner. I tillegg ca. 300 kr i fortollingsavgifts om går rett i lomma på Posten…

Hva slags dokumentasjon er det som mangler som gjør at Posten velger å ta seg tid til å sende em sms til deg?
Du skriver jo at all info har stått klistret på tuben,så da vet de vel ikke at noe mangler?

Når noe mangler på mine fordendelser,så blir jeg fortollet utifra info på pakken, ingen som etterlyser noe.

I mine øyne har det ikke manglet noe… dvs alt har stått klistret på tuben… det som kanskje ikke har vært riktig er teksten/informasjonen på selve pakkseddelen som følger tuben(?).
Derfor godt mulig at det er min ordrebekreftelse som har vært siste “finish” for posten så det har gått igjennom…
Meldingen tror jeg kommer som SMS via digipost hvor jeg har all kontaktinfo oppdatert.

1 Like

Hipp, hipp hurra!

Fikk et langt brev fra Tolletaten i dag, og fikk medhold på begge klagene mine. Kom ingen vei med Posten for noen måneder siden, betalte ut begge pakker, og sendte klage til Tolletaten. Resultat: Momsen blir tilbakebetalt til konto.

Videre står det at gebyret på 153,- pr. fortolling må tas opp direkte med Posten - og det akter jeg å gjøre. Spesielt Postens kundebehandler i sak 2 gleder jeg meg til å ta en ny diskusjon med. :grinning:

Så på under en uke har jeg fått medhold i både dette, og en parkeringsbot fra januar. Lottokupongen leveres i morgen!

7 Likes

Det er deilig å ha rett!!! Når sendte du klagen til Tolletaten da?? Har noe liggende der selv.

Ok. Nei det er bare helt utrolig hvor forskjellig samme firma kan håndtere gjeldene regelverk. Men jeg er selvsagt glad for alt som ordner seg👍