Finn.no- hvordan sikre at Pushwagnerbilde er ekte ved kjøp?

Hei
Jeg er ganske så ny på det å kjøpe kunst.
Skal kjøpe et Pushwagnerbilde i opplag til rundt 70.000 på Finn.no.
Synes det er vanskelig å vurdere om det er liten sjanse for at bildet er falskt. Her er situasjonen;

-Selger har kjøpt av en venn som har kjøpt av Fineart og har kvittering fra Fineart. Etter hva jeg vet ikke dokumentasjon på kjøp fra venn. Jeg får kvitteringen fra Fineart når jeg henter bildet (har fått se en sladdet kvittering).
-Selger oppretter kjøpskontrakt mellom selger og meg.
-Selger virker seriøs, har fullt navn og bilde på Finn.no og mange positive evalueringer
-Flere ting ved bildet tilsier at det er ekte, men det fins ikke noe håndskrevet rammenummer bakpå rammen. Selger forklarer dette med at det ikke er alle rammer som har det da det avhenger av hva slags galleri som har rammet det inn.

  • Har foreslått at vi får foretatt en ekthetssjekk på Blomqvist og at jeg tar kostnaden for det (selger må da reise inn til Oslo, ca 1 times biltur hver vei), men selger virker ikke å ønske det og viser til at all dokumentasjon er på plass. Viser også til at forfalskninger har ujevne linjer, annen farge i trykket og at størrelse på motivet ikke er i samsvar med original.

Takknemlig for deres vurderinger.

1 Like

Tør jeg spørre om tittelen på bildet ?
Har en del bilder jeg kanskje skal legge ut for salg.

3 Likes

De gamle bildene til pushwagner hadde ikke nummer på rammen.

1 Like

Takk for svar.
Rammenummer på kvittering skal ifølge selger være
identisk med ordre (tipper selger her mener ordrenummer som står på kvitteringen).
Har bedt selger om å få vite ordrenummer og personen selger kjøpte av slik at jeg kan sjekke med FineArt, men selger vil ikke oppgi dette av sikkerhetsgrunner og sier jeg får det når jeg henter bildet.
Å sjekke med FineArt i etterkant er jo en mulighet, men skulle det være uekte er det jo mye lettere å ta sånne ting i forkant, tenker jeg.

Det er Who controls the controller

2 Likes

Det er en DGA fra 2016. Ifølge denne artikkelen

skal alle Pushwagnerbilder etter 2016 ha en håndlaget ramme og alle håndlagde rammer skal ha et håndskrevet rammenummer på rammens bakside.

2 Likes

Hva i alle dager er de røde flaggene her? Det lurer jeg veldig på. Han har fullt navn og bilde. Han vil opprette skriftlig kontrakt. Han har kvittering på kjøpet. Hva mer kan man forvente?

6 Likes

Who controls the controller har ikke de håndlagde Push-rammene, det er kun på senere trykk. Følger det med kvittering fra Fineart som også oppgir nummereringen på trykket, så er det få rød flagg her, unntatt på prisen som er 10K over det de vanligvis går for.

1 Like

Ser heller ingen røde flagg her. Bortsett fra prisen…

2 Likes

Hvilke nr er trykket? Alle de falske trykkene av dette verket har det samme nummeret etter min erfaring…

De falske er også litt mindre enn de ekte (størrelsen til de ekte står oppgitt på Fineart sin nettside og Pushwagner.no).

Takk for info.

Ja, i den sladdete kvitteringen jeg har fått oversendt står hvilket nummer bildet er av det totale opplaget, feks 67/250 (skriver ikke det reelle nr her). Det stemmer overens med bildet på Finn.no og jeg sjekker det også selvfølgelig når jeg henter det.

Når det gjelder prisen så hadde jeg en mistanke om at det var dyrt, ja:)

2 Likes

Hadde ikke tenkt å skrive nr, men det er Nr 156/250.
Hvilket nr er det som går igjen i de falske trykkene?

Selger sier målene er like med de oppgitt der du nevner.

Er det nummer 105/250 er det falskt. Disse har det dessverre blitt spredt mange av.

Som regel er de falske solgt med sort ramme med hvit passepartour, ikke de spesielle Pushwagnerrammene.

1 Like

Jeg kjenner ikke til forfalskninger med dette nummeret :+1:

2 Likes

Er svart passepartour

1 Like