Fjerne brettekanter fra original filmplakat

Hei!

Jeg har nylig kjøpt en stor, original kinoplakat (120x160 cm) som jeg ønsker å ramme inn. Plakaten er slik den kommer levert fra trykkeriet og har aldri vært hengt opp. Problemet er at disse plakatene kommer brettet fra trykkeriet.

Jeg har selv prøvd å stryke ut brettekantene med strykejern på lav varme, i tillegg til å legge plakaten flatt under vekt, men jeg opplever at strykingen gjør mer skade enn gagn. Det blir blant annet veldig bølgete, sikkert pga. varmen fra jernet. Jeg forstår at brettekantene alltid vil være synlig, og det gjør meg heller ingenting. Det jeg ønsker er å flate ut plakaten uten å skade det, slik at den vil se bra ut i en ramme.

Jeg lurer derfor på om det er noen her som kunne gitt meg noe tips til hvor jeg kan ta med dette plakaten for å få den innrammingsklar? Jeg holder til i Oslo.

Jeg vet at det er flere anbefalinger på papirkonservatorer her på kunstveggen, men jeg går ut ifra at samtlige er ganske dyre. Plakaten er fra en nyere film, så det er ikke noe høy verdi på den og derfor ikke verdt å bruke flere tusen kroner på å få flat.

Tar med glede imot alle tips og innspill! :grinning:

Har selv brukt q-tips med sprit(vodka) på baksiden av bretter, lagt på silkepspir, noe flatt og så noe tungt. Latt det stå en god stund for å gjenta prosessen. Har såvidt kunnet skimte brettene/skadene etterpå hvis en hsr sett etter, men har blitt merkbart bedre.

2 Likes

Tusen takk for tips! Det er absolutt verdt et forsøk, hvis jeg ikke finner noen som kan flate den ut for meg.

2 Likes

Du kan høre med en rammemaker eller en større fotograf om de har vakumpresse og kan klebe det til en klebeplate.

2 Likes

Ja, det er ikke et dumt forslag! Takk! Jeg får høre med rammeverkstedene i nærområdet til uken!

1 Like