Flytende innramming - erfaringer?

Nei ikke si at det skjer da vær så snill :confused:

1 Like

Størrelsen er 95cm b x 65cm h + 2cm som følge av flytende, samt ramme eik 2x2cm. Det burde vel ikke være noe fare for at det skal dette ned sånn plutselig? :wink:

Wire er en uting. Rammen henger mye bedre på veggen med hjørnebeslag.

4 Likes

Beslag i hjørnene er også foretrukket av meg, og har gått over til det på alle mine nye innramminger. Henger tryggere og penere.

Hva tenker du på når du sier at det henger penere? At det kommer nærmere veggen i overkant?:blush:

2 Likes

Min erfaring er i alle fall at bilder med wire kan henge litt forskjellig ut fra veggen, avhengig av strekk i wire, hvor høyt wire er plassert på ramma osv. Med beslag i hjørnene og møbelknotter på hjørnene nede henger bildene helt loddrett på veggen, alltid.

3 Likes

det ene mitt var 60x60 trykk, tipper ca 75x75 ramme med vanlig tynn list.
Utfordringen ligger i små bevegelser/vibrasjoner gir “gnissing” mellom oppheng (spiker) og wire som til slutt kan gjøre at wire ryker.

2 Likes

Man må jo vurdere hva man henger wiren på. En tynn kantete spiker eller gjenget skrue kan jo potensielt skade wiren over tid. Isoler skarp kant og lag større diameter på skruen. Eventuelt monter små kroker i veggen istedet.

4 Likes

Jeg leverte inn et Chevrier-trykk og et Liu-trykk til innramming hos Mesterrammer i Hasleveien i dag tidlig. Ønsket flytende på begge, men fikk beskjed om at de vil bli for bølgete siden de er blitt pakket og sendt i tube. Rammemaker insisterte på at passepartout er den beste og eneste løsningen.
Argumentet er at arket kun festes i toppen, og derfor vil bli i hengende med for synlige bølger i arket. Jeg ønsker fortsatt flytende.

Noen tanker/innspill? Jeg skjønner det ikke.
En kompis fikk for flytende innramming (på tilsvarende trykk) hos Interart, med vellykka resultat.

Ta de med et annet sted og hør? Min erfaring fra Mester Rammer i Lillestrøm er at de har lavt kunnskapsnivå og utvalg, vet ikke om det er så mye bedre i Oslo.

1 Like

Ta det med til en rammemaker med mer kunnskap. Vi har også rabattert tilbud med rammemaker i Oslo for Kunstveggen sine medlemmer her på siden.

Når papiret kommer i rull pleier en rammemaker å flate ut arket over tid før innramming for å unngå nettopp dette problemet :blush:

3 Likes

Kan godt hende at det er litt spenn i papiret, men jeg har aldri hørt om en rammemaker som insisterer på at pasp er eneste løsning. Finn en rammemaker som er flinkere og er løsningsorientert spør du meg.

4 Likes

Jeg har levert inn et trykk for 1 uke siden som jeg skal ha flytende. Det var på 350gsm 100x70. Galleriet var bare tydelig på at det måtte ligge 2 uker før de rammer det inn.

Papir er et organisk materiale, og har trykket ligget i spenn over lengre vil arket bølge og bevege seg i rammen. Ved en flytende innramming fester man vanligvis kun de øverste hjørnene slik at arket skal kunne bevege på seg, sånn at arket ikke bøyer seg mellom fire festepunkter. Men om man lar trykket ligge i press et par uker før innramming skal det ikke være noen problem. Alternativt kan du klebe trykket, men da mister du verdien. Men en klebet plattform-innramming er kjempe fint!

2 Likes

Takk for innspill!
Jeg som trodde Mester Rammer var top notch. De heter jo tross alt Mester.

Tidligere har jeg brukt Dag på Fornebu (ved Flytårnet), Kollekt, Markant eller Interart (gjennom Fineart). Det har funka greit. Valgte Mester Rammer nå siden de holder til i nabogata mi. Men det er ikke alltid at location, location, location er viktigst - tydeligvis (selv om jeg må transportere bilder på sykkel eller trikk).

Henter trykkene i dag og leverer inn et annet sted. Jeg har tid til å vente mens arkene ligger i press.

Hjelper deg gjerne her på Fineart om du vil komme innom. Matcher alle priser. Bare spør etter Jesper

3 Likes

Jeg har gode erfaringer med Artifix på Sagene. Det er jo ikke så langt unna.

2 Likes

2 uker høres kanskje litt lite ut, men det er jo en mange faktorer som spiller inn. Hvor lenge har det lagt i rullen, dimensjon på rullen, papiret, trykke metoder og en del andre ting som kan gjøre at ting vil ta litt lengre tid. Stort sett får man det noenlunde flatt nok til å ramme det inn flytende, men ikkje alltid det går uten å levere det inn til papirkonservator. Men spørs jo å hvor pirkete man skal være også.

Har hatt dette liggene i 3uker no og fortsatt ikkje flatt. Er ett Somerset Satin color 300 gsm.

?

Artgate (mester rammer) i lillestrøm er veldig flinke