Flytende innramming - erfaringer?

Heisann!

Fikk et bilde rammet inn for kort tid siden. Valgte flytende innramming.
Når jeg kikker på bildet ser det ut til at det kun er festet i hjørnene oppe. Og at det dermed henger nedover uten flere fester. Baserer det på at bildet henger litt ut fra bakgrunnen, så man kan kikke litt inn under det.

Andre bilder jeg har som er rammet inn flytende vikrer å være festet i alle hjørnene. Det er ser i alle fall ut som bildet ikke bare er festet oppe.

Dette festet gjør også at kantene i hjørnet treffer glasset så vidt nederst. Selve trykket buer litt ut.

Er dette en normal måte å ramme inn flytende på? Med bare fester oppe?

1 Like

Det er et mål i seg selv å bruke så lite festemidler på et verk som mulig. Det er for å redusere sjansen for at innrammingen beskadiger verket.
Det er litt ulik praksis på hvordan man rammer inn og flytende er litt vanskeligere å få pent av flere årsaker. Det at det bare festes i toppen er ikke feil i seg selv, men man må se det litt an. I dette tilfellet kunne det kanskje vært en idé å feste det i alle hjørner hvis bildet har vært rullet og ikke lengre er helt flatt

3 Likes


Er ikke snakk om store buen. Trykket var sendt flatt og har aldri vært rulla tror jeg.

Jeg synes selve innrammingen ser veldig pen ut, var bare om det kunne bli problemer med kun feste oppe. Og at det toucher glasset helt i kantene nede.

Vet ikke om dette bildet illustrerer det godt nok.

Men trenger ikke være bekymret for at kanten toucher glasset?

Neinei, papiret lever så det endrer seg med tid og stund (og fuktighet)

7 Likes

Det beste er å kun feste i overkant - fester du i alle hjørnene blir fibrene i papiret skadet over tid. Papiret er et organisk materiale som vil trekke seg sammen eller utvide seg av luftfuktigheten.
Jeg har mange bilder som er flytende innrammet - et år kan det bule opp på den ene siden, neste år på den andre eller være helt flatt.
Rammemakeren din har gjort det som er best for bildet.

4 Likes

Takk for svar! Godt å høre.

1 Like

Har utelukkende flytende innramming på mine verk @Heim.
(Vel, fra tidlig samlefase er det kanskje ett og annet med passepartout, men disse utskuddene vil nok med tiden bli flytende :wink:).

Har erfart - som deg - at rammemaker velger å gi arket feste i alle hjørner.
Hensyntatt at trykket ikke alltid er helt flatt (er det noen gang det…?), så blir det rom for en liten markering i også de nedre hjørner.

Er samtidig veldig enig med @Julia, om at man bør ta høyde for (og anerkjenne) at arket er et levende materiale, og derfor alltid vil ha naturlig bevegelse.
Hvilket bare er sjarmerende.

Med flytende innramming får man godt frem arkets naturlige form, hvilket er et estetisk poeng i seg selv. Tross alt svir man av noen lapper på innrammingen, og da er det svært så tilfredsstillende med en komplett visuell opplevelse av verket.

Jeg velger å supplere med ca 0,5/1 cm avstandsplate bak arket (feks cappa), som på den måten gir en fin dybde- og skyggeeffekt. Supplerer man så med riktig belysning, kommer verket virkelig til sin rett, både ift selve motivet som arkets form og struktur.

Utover det rent estetiske, gir flytende innramming også den hyggelige effekt at man kan se hele trykket/arket
Passepartout “spiser” jo dessverre noe av arket. Vi vet jo også at på mangt et trykk fyller motivet hele arkflaten - eller et par av sidene av arket. Jeg liker dårlig tanken om at passepartout da skal dekke deler av det.
Har trykket i tillegg deckled edges (revne kanter) kommer jo flytende innramming virkelig til sin rett.

Flytende innramming dokumenterer jo også hele trykkets tilstand til enhver tid (…sånn ifall du en dag skulle falle for fristelsen å sende det videre til annen eier). Vi kjenner jo alle til den noe negative effekt passepartout kan ha på arket, ved at det kan gi kjedelige nyanser av fargeforskjell.

Erfaringene (og preferansene) er selvsagt ulike når det kommer til innramming.

Erfaring har dog lært meg at velger man flytende innramming, så vær sikker på at rammemaker har oppfattet bestillingen før du overlater verket ditt.

PS!
Fin innramming du har fått på bildet ditt. Helt innafor med den finishen i nedre ende av arket. :+1:

6 Likes

Takk for solid og godt svar!

1 Like

Kunne du legge ut noen av verkene? :blush:

1 Like

Det kan jeg gjøre.
Skal ta et knippe utvalgte og legge ut så snart jeg er i posisjon til det. Pt på reise, men plutselig tilbake. :+1: :slightly_smiling_face:

3 Likes

Joda, det kan jeg.:+1:t3:
Da får det bli et lite assortert utvalg i denne omgang.

Felles for samtlige er at de er likt innrammet - flytende med en bakplate på ca 1 cm. For den pent visuelle dybdeeffekt. Samme listverk.

Og som sagt; - holder meg til denne metoden, da jeg liker å se hele trykket/arket.
Passepartout`en spiser dessverre litt for mye av både ark og motiv.
Etter min smak.

61 Likes

Ikke værst dette til å være et ‘lite’ utvalg :smile: :+1:

6 Likes

Mye snadder :ok_hand:t4:

3 Likes

Thanks!
Har noen andre kandidater som kunne vært med, men dette får duge som eksempel.
Uansett fint å ha nødvendig veggplass, så de alle får den oppmerksomhet de fortjener. :wink:

3 Likes

Flott å se så mange eksempler! Angrer på at jeg ikke har rammet inn noen svevende enda, men satser på det framover antagelig. Vurderer å ramme om noen også. Og kult å se at du har rammet inn ALLE typer trykk slik, ikke bare de med revet kant :+1::innocent:

1 Like

Ja, på mange måter blir det jo et stilvalg, om man vil ha flytende/svevende eller passepartout.
Innrammingen er for meg finishen som topper den visuelle opplevelsen og helhetsinntrykket, og da har jeg tatt landing på denne metoden.

Har også en del verk med passepartout som skal rammes om. Dessverre. :sweat_smile::moneybag:
Upside´n er jo derimot at man får et helt nytt bilde tilbake på veggen… :wink:

3 Likes

Har nettopp fått tilbake et trykk som er flytende innrammet. Har ingen erfaringer med det fra tidligere, men er det vanlig at galleri kun leverer med hengelser i hjørnene for oppheng? Altså at det ikke er vaier/snor oppheng?

1 Like

Jeg syns det er en uting, men skjer dessverre innimellom

Du bør spesifisere hva du ønsker.
På dyre verk har rammemakeren min valgt hengsler i hjørne. Erfaring har vist at det kan være lurt da jeg har hatt et par bilder som har falt ned etter tid da wire har røket