For 10 000 kr

Hei. Nybegynner trenger tips. Jeg har så smått begynt å samle på kunst. Har et bilde av Per Kleiva (Bergtatt) , bilde + tegning av Erik Harry Johannessen, malerier av Berit Arnstad og Tom Charles, og noen litografier i prisklassen 3-5 000. Tenkte å legge 10’ i neste bilde. Noen tips til navn? Mye Per Kleiva til rundt 10’. Noen tips om motiv? PS. Vil kjøpe bilder som er l) pent å se på, men ikke noen ulempe med prisstigning!

3 Likes

Hva som er pent og se på er subjektive meninger. Jeg synes du burde finne noe som du personlig synes er pent og som du selv ønsker å ha på veggen.

Har selv fått mye inspirasjon av lanseringstråden som hyppig blir oppdatert.

1 Like

Vi har alle vært der. Du er i ferd med å entre en svært spennende verden.
Den slutter egentlig aldri, og det er ikke mulig å bli utlært, i hvert fall ikke som en glad amatør.
Et godt tips jeg kan gi, dersom du ser etter verker du forventer avkastning på, basert på egne erfaringer; Les om kunst(nere). Se på kunst. Besøk gallerier (på nett, i disse dager). De sikre investeringene er gjerne også de etablerte kunstnerne, og de er dyre. De blir bare dyrere, så se andre steder i starten. Bygg deg opp litt erfaringer, kapital og innsikt. Sjekk hva som selger og til hvilke priser. På den måten VET du når du kommer over et godt kjøp. Sitt litt på det og selg det videre, gjerne på auksjoner - da finner du et kjøpevillig publikum, for de rette objektene.
Dette er faktisk sinnsykt moro, også lærer du mye undervegs. Jeg har de siste årene hatt mye kult på veggene og kjøpt og solgt relativt hyppig. Jeg har funnet ut hva jeg digger og kommet over ting som er helt enestående, i tillegg har jeg tjent en god slant på salgene, som igjen har gått til ny kunst.
Ikke vær redd for å kjøpe noe folkelig. Erik Harry og Kleiva er gode objekter. Tenk videresalg.
Finn deg en god rammemaker også. Kvalitet i godt håndtverk teller når du skal selge noe videre. Det kan være gode kjøp i trykk og print uten ramme, og har du et godt rammeverksted å lene deg på, får du presentert kunsten godt for et potensielt salg, og selvsagt gjør det seg på veggen også, noe som er viktig.

PS! Du kommer garantert til å gjøre dårlige kjøp også. Ikke heng deg opp i det. Gå videre, du har lært noe verdifullt på veien.

Kos deg med kunsten, og lykke til med investeringer.

3 Likes

For 10k kjøp noe du liker.

9 Likes