Forfalskning

Hei. Jeg selger kunst fra dødsboet til min mor. Det viser det seg at både jeg og en annen har 1/130 fra prøvetrykket Blå kant av Odd Nerdrum.

Da lurer jeg på om noen av dere ser hvilket som er ekte, og vet hvordan jeg går fram for å finne ut om det er jeg som har den ekte utgaven?

Hilsen en kunst-amatør


Du kan jo sende de en mail, info@nerdrum.com
Basert på min dialog og møte med dem tidligere, virker det som familien og de ansatte der har inngående kunnskap om bildene :slight_smile:

ps det øverste bilde ser ut til å ha en slags grå kant :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tror også du kan få best hjelp ved å oppsøke noen nær kilden. Enten gallerister som representerer Nerdrum eller apparatet rundt nerdrum via nerdrum.com

Litografiet er fra en periode hvor Nerdrum nummererte alle grafiske blad 1 av totalopplaget.
For eksempel i ditt tilfelle 1-130.
Nerdrum ble kritisert for dennne praksisen og overgikk til å nummerere sine grafiske blad bare med antall for eksempel 130 eks.

11 Likes

Svært vanskelig å si noe basert på bilder.

Du må ta verket ut av rammen og starte med å inspisere selve trykket (er papiret riktig, er trykket laget iht. til riktig teknikk og ikke bare en kopi fra en større printer etc.)

2 Likes

Jeg har samlet/håndtert Nerdrum i flere tiår, og har aldri sett eller hørt om forfalskninger av hans litografier. Fordi litografier en håndverk (i motsetning til print-industrien), vil ingen avtrykk være helt lite, blant annet på grunn av litt ulik fargemengde på valsene/stenen fra gang til gang. Det er heller ikke alltid pasningen på fargene treffer helt 100 prosent, når opplaget kjøres gjennom pressen på nytt for hver trykkfarge. Nummereringen er OK, som nevnt av andre på tråden

1 Like