Forsendelse til fra Norge til USA

Jeg skal sende er flatpakket verk på ca 40cmx40cm. Verdien er ca 6000,-

Noen inspill om hvem som evt kan gjøre forsendelsen ?

Takker :slight_smile:

Dhl express

Hadde bare pakket godt og sendt med posten. Såpass liten størrelse gjør det ganske lett

1 Like

Går det inn under Norgespakke eller noe, vet du ?

Dhl Express uten tvil… Posten kan fort bruke 2 uker på å levere, med DHL er pakken framme på 2-4 dager.

Ganske stor prisforskjell på DHL og Posten - ca 1500 vs 450 NOK. Så får du vurdere det opp mot verdien av forsendelsen. Hør også med kjøper hva han/hun ønsker du skal sette som verdi på sendingen. Kunst skal være avgiftsfritt inn i USA mener jeg, men da må du sette på riktig customs code.

Jeg ville sendt med Posten (du får sporing) og sørget for bombesikker pakking (e.g. Graffitiprints-tube).

Posten sin pakke til utlandet heter vel carryon cash. Dra til nærmeste post i butikk så får du hjelp og pakken er på vei i løpet av 10 minutter med skriving. Veldig greit og tar ikke så lang tid hvis det ikke skjer noe uventet (selv sendt til USA med de, og det gikk fint)

Takker for info alle sammen!. Sa har jeg sjekket litt.
i mitt tilfelle har jeg følgende scenarior:

Posten:

vanlig post(ingen forsikring og ingen sporing)

  • kr 85 sub 350 gram
  • kr 145 pluss 350 gram

Rekomandert:

  • kr 470 (max 400 kr i forsikring)

Express:

  • kr 1139 (sub 500 gram) - 4 dager + sporing men 400 kr forsikring

Carry on cash

  • kr 409 (opp til 1 kg) (400 kr forsikring)

+++++

DHL

som dokument

  • kr 713 (dekker opp til 3500 i forsikring)

som pakke:

  • kr 1027 (dekker full forsikring etc etc)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
konklusjon: jeg går for DHL Express og pakker til kr 1027
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ps! sant skal sies så er det mottaker som betaler :slight_smile:

4 Likes

Fornøyd med DHL-express? Er i samme situasjonen nå selv og tenkte å velge dem etter anbefalingen din :slight_smile:

1 Like

Ja, DHL likte jeg meget godt så langt som jeg kom. Men kjøperen i USA backtradet og dermed kokte det bort :-/ men for å hjelpe deg på veg. gå for DHL express. Jeg kommer 100% sikkert til å gjøre det neste gang muligheten dukker opp

Bruk FedEx

Backtradet? Han ba om pengene tilbake…? Ufint i tilfelle.

nei. vi var enige om pris+terms etc, jeg brukte x antall timer på å hente inn priser på vegne av ham for frakt, pakket verket inn. han ble vanskeligere og vanskeligere å få fatt i. Så måtte jeg dekke 1/4 av frakten, så ble det 1/2, så ble han bare borte… en gjøk med andre ord

1 Like

Såvidt meg bekjent fungerer fedex bare bra i Osloområdet. I Bergen er det kun bring, dhl og TNT som opererer direkte (meg bekjent)
FedEx leverer pakker med bring i Bergen feks.

1 Like

Er ikke så god på distriktet, men i Oslo er FedEx helt supre på sendinger utenlands. Der kan du også enkelt forsikre sendingen din for så mye du vil.

sant skal sies så droppet jeg egentlig å sjekke med Fedex pga de går via Bring. Jeg liker å bruke kurerer som jeg er direkte på. Min erfaring er at ved eventuelle problemer, så er det rett og slett lettere å rydde opp i om man snakker direkte med kilden.

Skal sende et lerret til USA (ca. 50x65).
Henvendte meg til DHL fine-art som anslo kostnaden til å være mellom 15-20k :face_with_monocle:.

Kan jeg sende det som vanlig gods med DHL/Fedex og forsikre det på annen måte?

Innspill/forslag mottas med takk!

jup, send med DHL express, der får du forsikret det, mener det koster 1 % av verdi ?

tipper dør/dør med DHL på verket ditt koster 3000kr inklusiv forsikring ?

Takk for tips. Kontaktet opprinnelig DHL-express, men de videresendte meg til fine-art. Forvirrende!

det kommer litt ann på hvem hos DHL som tar telefonen, samt hvor komplisert man forklarer det til dem vil jeg tro :slight_smile: - men kjempe enkelt med DHL express altså, tommel opp

1 Like