Fotoutstillingen "Tiny People" av Øystein Dypedal - Salgsutstilling

Spennende debatt, men enig, er ikke nødvendig å kalle kunst en selv ikke liker for ‘hjernedød’.

Synes det høres bra ut Gategalleriet prøver å løfte frem unge kunstnere. Skal ta turn innom der snart.

Jeg prøver (klarer det ikke alltid) å respektere at andre liker kunst jeg ikke liker selv. Min bror har feks. Vebjørn Sand på veggen hjemme hos seg.

Når ble du Gud innenfor kunstverden? Skal du virkelig begi deg ut på å definere for alle oss andre hva kunst er?
Det er stor humor når folk gjør seg selv eksklusiv/opphøyer egen person gjennom å definere hva som er “ekte kunst”, og samtidig benytte sjansen til å rakke ned på de dumme & uvitende…men mest av alt er det ganske stusselig.

Når du skriver “hjernedød”, går jeg ut ifra du mener “maskinell”, “autopilot” el.l. ?

Hvem har sagt dette? Og sitter du på sannheten?

Belærende arroganse er en stor underdrivelse for å beskrive din måte å argumentere på. Du virker å være svært, svææært opptatt av referanser og hvem som ligner på eller kopierer hvem, framfor å egentlig svare på noe av det vi diskuterer her.

Eksemplene dine faller på sin egen urimelighet. Ja de 4 eksemplene er forskjellige fra hverandre, men det er jo null stress å (hver for seg) finne tilsvarende kunstnere før dem som har verk til forveksling eller på grensen til identiske konseptuelt. Du nevner jo feks Mobstr vs Lawrence Weiner, men velger tilfeldigvis å kalle det “inspirert av” og ikke kopiering. Godt du vet nøyaktig når man skal bruke riktig benevnelse da :smile:

Dette er bare så søkt, at jeg gir meg der…før du evt gyver løs på Sigøynerpiken vs Skrik? :wink:

Du har utvilsomt god peiling på mye, og jeg skal ikke sette dette for mye på spissen - jeg ser enkelte poeng - men et velment tips: Ettersom skriftlig form er lett å misforstå (ironi, sarkasme osv), kan det være lurt på slike forum, å innimellom uttrykke seg i litt mykere ordelag (feks “min mening er at…”), og SAMTIDIG få fram poengene sine.

5 Likes

Enig, ganske frekt å kalle et hobbyprosjekt for hjernedødt. ‘’Gate-galleriet’’ skal først og fremst tjene penger framfor å promotere dyktig og erfarne kunstnere. Men må si at jeg setter stor pris på ytringene til Ronny som ikke blir framstilt som en rosa enhjørning. Fin vinkling og skulle gjerne likt å ha sett kunstveggen din for den beste kunsten :blush:

1 Like

Endelig en diskusjon her inne som sparker litt. Beklager @fitzox, men jeg kommer nok ikke til å legge til meg en mykere ordbruk før det er høyere takhøyde her inne for diskusjon og uenigheter. Nå har jeg nok sikkert vært litt vel krass i noen utsagn her, men til gjengjeld har det skapt den eneste debatten her inne.

Dette forumet, etter hva jeg har skjønt, skal være et kunstforum og ikke et interiørforum. Da må man kunne påpeke at alt ikke nødvendigvis er kunst. Det er mye som rett og slett bare er pent, søtt, hyggelig (sett inn ditt possitive ord for dagen) og havner på veggen kun på grunn av det. IKEA har gjort det til sin spesialitet å lage slike bilder og mye av det som lages innenfor street art, særlig i Norge, ligger på akkurat samme nivå. Det finnes bra street art, men det er vanskelig å finne da det drukner i for mye dritt.

2 Likes

Og ja, når jeg skrev hjernedød mente jeg at det ikke er noe tankearbeid bak, autopilot.

Her er noen forslag til neste serie:

1. Noen som bygger et lite hus på en stor byggeplass
  2. En topptur ekspedisjon som klatrer opp på en skulptur eller lekestativ
  3. En billedhugger som har startet på å lage en kopi av Monolitten i plastelina (her ser du Monolitten difust i bakgrunnen)
  4. Gå på skøyter i en frosset sølpytt
  5. Et åsted for mord der det ligger store hylser rundt
  6. To stk som prøver å åpne et innpakket sukkertøy, gjerne med halloween stemning
1 Like

Bare å fyre på @Ronny!
Endelig litt diskusjon og liv her inne.
Begynner å bil lei av superlativer om rammer;-)

… jeg kommer nok ikke til å legge til meg en mykere ordbruk før det er høyere takhøyde her inne for diskusjon og uenigheter

Paradoksalt nok er det du som prøver å senke takhøyden ved å påberope deg definisjonsrett på hva som er kunst eller ei. Du kan ikke få takhøyde når du arrogant avviser andres synspunkter. Ydmykende blir det for deg når du siden blir avkledd både i kunnskap og i argumentasjon.

Jeg lever fint med at det ikke er noe for deg, det er du i din fulle rett til å mene.

Dette er uinspirert foto som kunstner tror det er lett å tjene penger på og ifølge @azidops går dette som varmt hvetebrød, så da har han klart å få til det han var ute etter.

Spar meg. Jeg regner med at du ikke jobber gratis på din arbeidsplass. Så lenge jeg betaler moms, skatt og avgifter, tar sjansen på helt ukjente artister og bruker penger på dem uten å motta en krone i offentlig støtte tar jeg meg den frihet til å vurdere det økonomiske potensiale. Det Dypedal fikk, uten å betale en krone for det, var et sted å stille ut sine ting, et salgsapparat som tar seg av alt av mottak av betaling, forsendelse, nettbutikk, annonsering, lagerføring, arbeidsstimer, kundebehandling etc.

Meanwhile, midt i hjertet av Bergen ved Torgallmenningen, med byens dyreste leiepriser, holder et offentlig støttet galleri på å pusse opp i over 2 måneder uten å noen inntekter bortsett fra søknadsmidler. Ved åpning er 1 kunstner representert med 1 bilde, 1 liten installasjon på gulvet og 1 liten hengende på veggen. Dette har det offentlige betalt for. I Gategalleriet har til nå 75 verk av 24 kunstnere blitt eksponert der 17 har fått formidlet sine verk igjennom galleriet. For min regning og risiko.

Likevel er det folk som mener at kommersielle gallerier har lavere status enn offentlig støttede gallerier.

5 Likes

Hehe…joda fint at det sparker litt… Vi får bidra mer i framtiden også :wink: Er forresten enig at det stort sett er hvilepuls her inne.

Du trenger ikke beklage noe for meg. Jeg er en hardhudet kverulant, og for min del må du kjøre på så mye du vil.
Enig i at det skal diskuteres på et diskusjonsforum, ikke bare samtykkes. Men å skyte fra hoften, bare for å skyte fra hoften blir jeg heller ikke særlig imponert av. Er det noen som har hindret deg i å diskutere forresten? (siden du etterlyser takhøyde?) - Å være nedlatende besserwisser som motvekt på lav takhøyde er jo et ambisiøst prosjekt.

Hadde du faktisk besvart noe av det jeg prøver å diskutere med deg, så kunne vi jo holdt på mye lenger! :open_mouth:
Kort oppsummert er mitt poeng er at jeg ikke kjøper det at du skal fortelle meg hva kunst er. Å definere om noe er kunst eller ikke, har vært forsøkt en milliard ganger tidligere, uten at verden har blitt enig. Ser du ikke den?
Du må jo gjerne komme med flere eksempler på hva du aksepterer eller mener er innafor eller ei, men jeg synes ikke det er så spennende lenger…

Men du kan jo kanskje kontakte følgende fotografer, og si at de ubrukelige copy cats alle sammen: (eller er de det? - du får sjekke opp at de debuterte etter Slinkachu, så er du helt sikker på at det er crap)

Kurt Moses
Allan Teger
Vincent Bousserez
Christopher Boffoli
William Kass

Hvorfor har ingen nevnt Roys People som hadde utstilling på Galleri Geo for ikke lenge siden?

Jeg velger å holde meg utenfor diskusjonen, men jeg må si meg nysgjerrig på hva @Ronny har på veggen… Kansje han kan dele så vi med mindre korrekt smak kan få et innblikk i hva vi må like i fremtiden? :wink:

2 Likes

Okey, når det etterlyses svar skal dere få det.

Er nok ikke gud, men jeg mener at det skal vær mulig å deffinere hva kunst er og ikke. Klikk deg inn på Behance og se deg litt rundt. Det meste der inne er design (ofte typ grafisk) og de prøver ikke påberope seg tittelen som kunstner. SAMTIDIG som mye av det kunne blitt gitt ut av graffiti prints og ingen ville reagert.

Diskusjonen her går på om Dypedal har kopiert Slinkatchu. Noen av motargumentene jeg fikk var at hvis ikke han skulle få ta makrofoto av småfigurer så skulle ikke andre street art kunstnere få lov til å bruke stencil, for det falt under det samme. Eksemplene er utelukkende ment som eksempler på hvor forskjellig stencil bruk kan være (ser at du selv kommer med en liste lenger ned over hvor forskjellig småfolk kan være), om de igjen ligner på noen andre har ingenting med saken å gjøre, her sammenlignes kun de 4.

Setter du 10 Mobstr (som forresten er en utrolig kjedelig kunstner) verk ved siden av 10 Lawrence Wiener så ser du med engang hva som er hva. Det gjør du ikke med en Dypedahl og en Slinkatchu. Det finnes masse andre kunstnere som fortjener å få samme kritikken, men nå snakker vi om Dypedal.

Kinkade er USAs mest solgte kunstner, det er solgt MYE av det. Det andre bildet av Warhol er en mann som tar selvmord. Hvis du syntes at det blir for søkt siden Warhol er litt for lett gjenkjennelig prøv med en Franz Kline isteden, da tror jeg enda flere går for Kinkade. Poenget er at det at mange liker noe ikke nødvendigvis er et tegn på kvalitet.

Hvilket galleri er det her? Det høres jo interessant ut.

Ingen forventer at du skal jobbe gratis @azidops, men hadde jo vært fint om du istedenfor å pushe det vi alle har sett før prøvde å utfordre oss litt?

1 Like

Mye gøy;
https://instagram.com/tanaka_tatsuya/

KONKURRANSE!!

Hvem har laget hva?!?

Riktig svar sender du til:
Norge Rundt
NRK Hordaland
5020 Bergen

http://www.royspeople.com/communities/3/004/012/269/773//images/4623447623_728x453.jpg

5 Likes

Disse bildene skremmer meg, hater å finne småfolk i meieriproduktene mine…

3 Likes

Kom på åpning nå kl. 19

2 Likes

Takk for sammenligningen Ronny. Her viser du jo ganske klart at Dypedal kan konkurrere og til og med gjøre det bedre enn de andre i samme sjanger!

Du får leve med troa!

Så nå at galleriet du siktet til tidligere, Entree, har blitt skrevet om i Kunstforum :slight_smile:

Det er et galleri som gir kunstnere reelle mulighter til å bli sett og verdsatt verden over. Ser fra artikkelen at hun har fått støtte fra OCA som igjen gjør at de sender kurratorer fra hele verden hennes vei. Hun viser kunstnerene i utlandet, senest på NADA messen i New York. Kult at du har skikkelig mange kunstnere, men ingen kunst ser bra ut når det presenteres som et lappeteppe av diverse (hinthint alle gruppeutstillinger jeg har sett av street art). Entree gir kunstnerene mulighet til å bli sett slik de selv helst ønsker som da oftest er en solo utstilling, uten forstyrrende elementer rundt (som et lappeteppe av div andre kunstnere).

Her Ronny tar du nok dessverre rimelig feil. Dette er feil galleri. :smile:

Åja?!?

Entrée er nyåpnet rett ved Torgalmenningen og åpnet sin første utstilling med 1 kunstner representert med 1 bilde, 1 liten installasjon på gulvet og 1 liten hengende på veggen som @azidops forklarte. Har Bergen fått to nye gallerier like ved Torgalmenningnen støttet av offentlige midler som har nesten like åpningsutstillinger??

http://kunstforum.as/wordpress/wp-content/uploads/2015/11/kf_Photo-by-Bent-René-Synnevåg_installation-view_1.jpg
Installation view of Linn Pedersen at Entrée, 2015. Photo Bent René Synnevåg Courtsey Entrée

Edit: Beklager, så at det var 2 verk til i utstillingen når jeg så den fra en annen vinkel. Hva heter det andre nye galleriet?

1 Like

Er det galleriet jeg snakker om ja.

Du har ganske sterke meninger om hvordan ting bør og skal være. I mine øyne er du veldig elitisk i framtoning. Heldigvis når det kommer til street art så er det mange som er uenig med deg. Synes du i det minste bør stikke innom galleriet før du feller en dom over det.

Akkurat nå er det en utstilling med 2 kunstnere som har fått dekorere slik de selv vil, så det er ikke noe “lappeteppe” nå.

1 Like