Fotoutstillingen "Tiny People" av Øystein Dypedal - Salgsutstilling

For første gang stiller fotograf Øystein Dypedal ut bilder fra serien Tiny People. Gjennom fotoserien bringer fotografen liv til små dagligdagse opplevelser på en ny, kreativ og humoristisk måte. Dypedal bruker små figurer for å skape sitt lille univers og gir med det innblikk i en verden få har sett før.

Utstillingen er åpen helgen 16. – 18. oktober i Gategalleriet. Det er trykket opp et begrenset antall med fotografier som vil selges under utstillingen. Meget vennlige priser.

Frem til 1. desember har Gategalleriet utstillingen “Verneverdig vandalisme” som viser gatekunst fra anerkjente kunstnere som Dolk, Pøbel, AFK, La Staa, Skurk, Joy og flere.
Utstillingen Tiny People vil vises i deler av galleriet, og flere av verkene til gatekunstnerne vil også være stilt ut.

Så er du interessert i spennende fotografier og gatekunst av ypperste klasse, så er dette utstillingen du ikke kan gå glipp av.

Vernissage fredag 16. okt kl. 19 - 21. Forvent det vanlige. Gratis øl, musikk, god vibe og kunstverk.

Ønsker du å vite mer, signer deg opp på Gategalleriets nyhetsbrev her:
www.Gategalleriet.no

Velkommen!

Verter for kvelden er:

Popup Bergen: www.popupbergen.no
Thomas Hill interiør: www.thomas-hill.no
Gategalleriet: www.gategalleriet.no

5 Likes

Prisliste for utstillingen er nå tilgjengelig her:

Print vil være tilgjengelig i Gategalleriet og på Gategalleriets nettbutikk:

Online-release kl. 11:00 lørdag 17. oktober.

Åpningen i går var godt besøkt og responsen var veldig god. Mange plukket opp et Tiny People trykk. Det er nå mulighet til å kjøpe Tiny People trykk fra vår nettbutikk:
http:/gategalleriet.bigcartel.com

Feil i linken

Øystein Dypedal og Gategalleriet vil takke alle som var innom Tiny People utstillingen. Det har gått over all forventning og tilbakemeldingene har vært veldig gode.

Det er fortsatt mulig å se bildene i Gategalleriet. De vil være utstilt helt fram til 1. desember sammen med utstillingen Verneverdig Vandalisme.

BSTV.no gjorde et intervju med Dypedal i forbindelse med utstillingen som du kan se her:

Noen godbiter for dere som enda ikke har sett hva Tiny People går ut på

Coffee Farming

Dead Fly

Money Laundering

Dette ser skikkelig spennende ut - har noen vært på denne? :slight_smile:

Får ganske Slinkachu vibber her. http://slinkachu.com/little-people

Tiny People konseptet er ikke nytt. Det finnes mange som holder på med slik fotografering. Akkurat som med stensiler. Så det blir som å si at man får Blek le Rat vibber når man ser Banksy. I tillegg må man mestre å bruke kamera.

Sammenligningen din er helt feil. Stensiler kan sammenlignes med å bruke en spesiell innstilling på kameraet eller bruke en spesifikk linse. Det her er bare ren kopiering av Slinkachus konsept.

Det er godt mulig det er mange som holder på med et slikt konsept, men jeg ser ikke helt hvorfor. Når en kunstner har hatt suksess med konseptet og gjort det til sitt eget, så burde det i så fall viderutvikles av andre. Eller gjøres bedre.

Øystein Dypedal tar gode bilder og de er fine å se på. Jeg er ikke ute etter å snakke ned kunstneren eller hans evner her. Jeg stiller spørsmål om konseptet kanskje kunne vært videreutviklet eller gjort noe med slik at det ble mer unikt.

Jeg er med på hva du mener og det kan det med fordel også gjøres. Alt som gjør at man skiller seg ut på en god måte er bra. Jeg er helt med på at dette sammenlignes med blant andre Slinkachu men jeg er ikke med på at det er en kunstnerisk no-go-zone fordi andre har gjort lignende ting. Det skal mer til enn å kjøpe miniatyr-figurer, kaste de på bakken og ta bilder.

Kreativiteten ligger i å se scenarioer i en annen kontekst enn det man vanligvis gjør. Der noen f.eks ser en smeltet is på bakken ser Dypedal en innsjø der folk ror og bader. I tillegg er Dypedal veldig flink med perspektiv og fokus som gir bildene noe ekstra. Jeg inviterer dere til å komme innom og se selv, bildene er (som vanlig) mye bedre live enn på en PC-skjerm.

Til @Ronny sin kommentar er jeg helt uenig. Stensil og figurer er valg av uttrykksform. Det er hva man gjør med dem som teller. Den kritikken du kommer med er akkurat den samme som stensilkunstnere har kjempet mot i alle år, men alle som har prøvd å lage stensiler vet at det skal ganske mye ferdighet til å lage noe skikkelig bra. Det er heller ikke rett å kalle det Slinkachus konsept da han ikke var først ute.

Dette er Dypedals første utstilling og er i tråd med visjonene bak Gategalleriet. Jeg har lyst til å gi talentfulle sjeler en sjanse til å møte publikum og tilbakemeldingene har vært veldig gode. Vi la oss på en veldig rimelig linje og opplagene er begrenset. Det gjorde vi for at vi ønsket at Dypedal skulle komme ut til folk og opp på veggen. Dette ble veldig godt mottatt og bildene kunne vært priset høyere basert på de tilbakemeldinger vi har fått fra gjester på utstillingen.

2 Likes

@azidops du blander konsept og teknikk. Stensil er en teknikk, små figurer er et konsept. Dårlige kunstnere kopierer gode kunstnere stjeler, altså gode kunstnere gjør det til sitt eget.

Øystein Dypedal kopierer konseptet til Slinkachu og bidrar ikke med noe. Kan godt være at Slink ikke var den første, men han har ihvertfall gjort det til sitt eget.

Macrofotografi er vel en teknikk du må beherske på lik linje med å kutte/spraye en stencil?

@Ronny, Hva er da stensiler med enkle, politiske, ironiske etc motiver? Hvor går det tydelige skillet mellom konsept og teknikk blant de ulike kunstnerne her? Hvis man skal følge dine rigide definisjoner, er det ikke mange forskjellige konsepter å skryte av blant (stensil)gatekunst, særlig her i Norge. Og det ville ikke vært mye rom for andre, hvis Banksy gjorde det til sitt eget, og ingen andres. Eller Above. Eller Dolk. Eller Blek le Rat. Eller andre som evt skulle hatt rettighetene til sine “konsepter”. De fleste utvikler/endrer seg like mye underveis, som i musikk-bransjen, og er ikke til å kjenne igjen på slutten av karrieren.
Glem å lage regler for kunsten! Og i hvert fall ikke argumenter ved å lage definisjoner…
Uansett hva man lager, kan man alltid finne lignende eller bortimot identiske verker av tidligere kunstnere. (kun et spm om hvor langt tilbake i tid)

1 Like

Det er jo hele poenget. Skjønner ikke at ingen her inne har sagt noe om det før. I Norge og da særlig i Bergen lages det samme dritet igjen og igjen. Det er en grunn til at Dolk har skiftet stil, det er ikke fordi at han ikke finner på flere ideer, men fordi at hvis han fortsetter med det vil det se helt likt ut som alt annet.

Følg med nå så skal jeg vise deg noe.
Kan du se forskjell på disse kunstnerene?
http://www.widewalls.ch/wp-content/uploads/09-Banksy.jpg
http://www.widewalls.ch/wp-content/uploads/07-Faile.jpg
http://www.widewalls.ch/wp-content/uploads/03-Mobstr.jpg

Det er ikke så veldig vanskelig. Alle bruker stensiler på sin måte. Så tar vi en titt på dette. Hvor er originaliteten? Makrofotografi er en teknikk som kan brukes til mer enn å ta bilde av små mennesker i komiske situsjoner.

2 Likes

Å sammenligne småfolk i forskjellige situasjoner med ‘stensil’ er jo en latterlig påstand… Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge… No offence, just my opinion…

Sønnene mine er veldig glad i småfolk… Favoritten er under, og et trykk over hadde vært supert til barnerommet… De elsker is :joy: og synes nok at trykkene over er veldig gøy.

Forstår jeg deg rett at du ikke kommer til å kjøpe et Tiny People trykk, @Ronny?

Uansett, jeg kan ikke si meg enig i den underliggende tonen din om at dette ikke har livets rett. Da jeg takket ja til å være kurator for dette var jeg klar over at dette ikke er unikt. Likevel synes jeg det var så spennende fordi han hadde så mange gode idèer, formidlingsevne i bildene og teknisk god fotograf. For mange er dette nytt og annerledes. Det er helt naturlig at det forekommer klisjeer som den du henviser til, men kunstnere har sluppet unna med verre ting enn det der.

Til syvende og sist må bildene tale for seg selv og stå på egne ben. Er de bildene uinteressante bryr ikke folk seg om dem. Tilbakemeldingene fra publikum har vært gode og ofte hører jeg folk le når de kommer inn i rommet der utstillingen henger. Det er også den enkeltkunstneren som har solgt mest hos meg, så noe rett må det ha blitt gjort.

For alt jeg vet, er vi kanskje ganske så enige…
Selv synes jeg personlig at det meste av stensil (enten vi snakker i Bergen eller Norge) er totalt intetsigende og utgått på dato, med få hederlige unntak. Det er vel derfor det her på forumet, i større grad diskuteres innramming framfor selve kunsten… Men det har ikke så mye med saken å gjøre hva jeg mener eller hva du mener. Synes heller ikke man skal legge føringer for hva som er bra/dårlig, rett/galt. Det pleier folket å klare helt på egenhånd, enten det er dansebandmusikk eller street art.
Denne tråden var startet for å rette fokus på en norsk kunstner/utstilling som er ny og spennende for de aller fleste, og som tilgjengeliggjøres gjennom en utstilling. Fortell meg om en kunstner som beviselig aldri har kopiert eller latt seg inspirere av historien? Jada, det meste av Dypedal er svært likt Slinkachu sitt konsept (som den eneste i verden, i så fall nå 2 stk toalt) - men det er jo f… meg mye likt innenfor stensil street art, black metal, møbelkunst osv (så hvorfor ikke bruke energi på å poengtere det også?)
Hvis kunst blir tatt godt imot hos folk flest, er det bra for kunsten. De beste kunstnerne lar seg ikke kopiere uansett, det er i mitt hode selve definisjonen på stor kunst. Historien kan vise til åpenbar kopiering som har vært vellykket, feks Mr.Brainwash som ikke engang la skjul på at det han produserte var Banksy-kopier.

Jeg skjønner eksemplene dine og poenget ditt, men samtidig ikke.
Tror du Mobstr er alene om plain’e tekster med sarkastiske budskap? Er Faile-gutta alene med sitt konsept rundt feks tegneseriestriper? Jeg aner ikke, og det er ikke så veldig viktig for meg å finne ut av det.

9 Likes

Dette har livets rett så lenge du ikke prøver å kalle det kunst. Dette er hjernedød kopiering av noe som har vært gjort før. Og det var det jeg prøvde å si i det siste innlegget også. Det er for mye hjernedød kopiering der ute så nå er det vel på tide at noen sier ifra.

Det å si at det som selger best og det som flest liker er bra kunst er ganske langt fra sannheten. Hvis du mener det burde du holde deg langt unna galleriverden. Hvis du ser på de to bildene under og foretar en spørreundersøkelse på gata om hva de helst vil ha på veggen, hva tror du blir utfallet? Jeg er ganske sikker på at jeg vet svaret, men er det da det beste verket?

De to bildene over er faktisk av 2 “store” amerikanske kunstnere, men kunstverden vil ikke ha noe å gjøre med Thomas Kinkade (Amerikas mestselgende kunstner), mens Andy Warhol er selve symbolet for Popkunsten. Dypedals foto havner i samme kategori som Kinkade, kun gjort fordi det er pent og man kan tjene penger på det.

@fitzox eksemplene er folk jeg mener det er lett å se forskjell på innenfor street art (og et verk av Mark Flood). De var kun ment som en kommentar til hvor forskjellig stencilkunst kan være.

Mobstr er tydelig inspirert av Lawrence Weiner (bildet under), Faile er inspirert av gamle tegnserier og reklamer og Banksy er inspirert av folk som Warhol. Alle disse er igjen inspirert av andre og sånn går det videre med tiden. Mange (alle) kunstnere låner ideer, men de mikser og matcher og gjør sin versjon og legger til sine ideer.

https://lisson.s3.amazonaws.com/uploads/attachment/image/body/3907/1013_di_300dpi_edit.jpg

Kan godt hende at man kan gjøre forskjellige ting med små mennekser også, men det er det ikke gjort noe forsøk på her. Dette er uinspirert foto som kunstner tror det er lett å tjene penger på og ifølge @azidops går dette som varmt hvetebrød, så da har han klart å få til det han var ute etter.