Fra rull til ramme

Har lest at om man ruller et print for stramt og lar det stå lenge i rull, så vil det skade fiberene i printet. Det er også uheldig å lagre et trykk i rull når det bikker over et år (Ref. Laz, dog noen eksperter sier over 4 uker)… Men det jeg lurer på, hvorfor er folk så ivrig med å få trykket på veggen at printet ikke får rettet seg ut? Ser stadig innrammet trykk med meget synlige bølger… Vil trykket bli “skadet” over tid og bør man være skeptisk til å kjøpe noe som har vært sånn over lengre tid?

Det går raskt å rette ut trykk med det rette utstyret, men det hender at det kommer bølger i trykket etter en stund på innrammede trykk pga. at papiret reagerer på luftfuktighet. Det er ikke verre enn å gå til rammemaker for å få det rettet opp.

For min del har jeg alltid klart å rette ut alle trykk som har ligget i tube over lang tid. En må bare være tålmodig og legge på tunge bøker etc. over lang tid.

Jeg tror dog en del leverer trykk i tube til rammemakere, og rammemakeren lar ikke trykket ligge til “flating” lenge nok før det rammes og dermed blir det rammet inn med “bølger”.

Det kan derfor være smart å gi beskjed til rammemakere hvis du leverer trykket direkte i tube om at de må passe på at det blir ordenlig rettet ut før de rammer det inn!

Rammemakere bruker en deroller, slik som her, for å rulle ut printene og det går ganske kjapt. Hemmeligheten er å rulle trykkene motsatt vei av det den er rullet.

Har et trykk som jeg nettopp har kjøpt brukt som har ligget i tube siden han mottok det for 1,5 år siden.
Nå tenker jeg å gjøre et forsøk på å få det rett selv.
Prosessen trenger ikke gå kjapt bare den gir godt resultat, så vil gjerne høre om noen tips og triks fra dere med erfaring på dette!
På forhånd, takk :+1:

La trykket puste en god stund før du begynner å flate det ut, altså ta det ut av røret, eventuelt fjerne teip som holder det rullet, og bare la det ligge i friluft og åpne seg på egenhånd. Ville gitt det et par dager i alle fall, for så å benytte bøker eller liknende for å flate ut. Ha helst silkepapir eller noe mellom trykk og bok og ta tiden til hjelp.

2 Likes

Hvis du har liten plass til å ha det liggende på gulvet, så kan du legge trykket i en plastmappe. Eller du kan legge trykket mellom to kapaplater og tape de igjen, med silkepapir over motivet. De kan da stå oppreist.

1 Like

Hva er årsaken til at man ruller trykk i så stor grad i det hele tatt, når det skader trykket så ofte med den metoden. Det koster ikke så mye mer å sende flatt etter hva jeg har fått oppgitt.

Trykket blir ikke skadet av rulling, men kan ta skade av å bli oppbevart i rullen. Det er en transport rull, ikke for lagring.
Ellers er det høyere kost ved å sende flatt, både porto, emballasje og tid.
I tillegg er det en trygg måte å sende på i forhold til mengde emballasje som brukes ved å sende flatt (miljø aspekt) :slight_smile:

Ganske overraskende å se kunstnere som fremmer miljø bruker store mengder plast/skum og treverk på forsendelse av trykk for at de på død og liv skal sendes flatt :face_with_head_bandage:

4 Likes

Rammemaker hevder at det er over 9 av 10 som tar skade av rulling, men at det sjelden vises godt nok. Jeg vil mye heller ha det sendt flatt og betaler heløer 200 nok mer for det. Kanskje jeg skal betaøe klimakvoter også;)

Jeg er ingen ekspert her og hører bare hva dere mer lærde kommuniserer. Samtidig liker jeg jo også godt når trykk rammes inn flytende, og dersom de har vært i rull da så skal det ikke mange dagene til før du ikke blir kvitt rulleformen. Ekstra dumt er det også når bilder rulles sidelengs.

Hei. Jeg har et trykk som jeg fikk fint i rull. Har lagret det i mappe en god stund , men det har kommet en bølge i det mens det har ligget i mappen. Klarer liksom ikke rette det ut. Er det bare å smelle noen bøker på eller det rammamaker materialet? Setter pris på tips.