Frakt fra England

Er det noen som har tips til frakt av kunst fra England til Norge?

Jeg har sett litt på britiske auksjonshus, men jeg synes de tar seg veldig godt betalt for frakten (1000kr for en liten vase, 4000kr + for et lite bilde). Det er også vanskelig å få oversikt over priser og vilkår fra eksterne fraktselskap.

tja,
det kommer jo litt an på verdien av kunstverket og hvilken type kunst det er
kan du fortelle litt mer?

https://www.flightlg.com/ Er vel kjent for å være beste men sannsynligvis ikke billigste. Kan også være verdt turen for å hente kunsten selv om det lar seg ta med på flyet, så slår man to fluer i en smekk (gjort dette selv)

3 Likes

Det er de samme prisene som er her i landet. Du kan få fraktet et innrammet verk i Posten for 3-400 kr, men da må du enten bruke mye penger på innpakning eller krysse fingrene for at ting ikke blir ødelagt.

For kunstverk må man ofte ty til skreddersydde løsninger og koster fort 2-3000 å lage en trekasse til et bilde som igjen øker vekten som igjen øker fraktprisen.

Det koster fort en tusenlapp å sende en tube til utlandet.

Synes ikke de prisene var avskrekkende.

5 Likes

De prisene var overhodet ikke spesielt dyre for frakt mellom England og Norden - har jobbet i ett auksjonshus - selv om det ligger ca ti år tilbake i tid - å pakke, ordne riktig og solid emballasje + ikke minst tiden man bruker på pakking koster det må også inn i frakt beregningen før selve porto/fraktkostnaden kommer inn. Å pakke spesielt vaser som henvises til er krevende, vil egentlig si små porselen/keramikk ting er forholdsvis dyre å få sendt i forhold til ett maleri om man kun ser på volumet. En annen ting er også om auksjonshuset bruker intern pakking eller overlater pakkingen til eksterne, men i hovedsak bruker frakten å ligge på ca det samme ved begge varianter. Ett maleri på 1x1 meter koster raskt 20000 å få sendt. Personlig bruker jeg om det er verk av litt kost å heller ta det som en liten weekendtur og få med meg noen utstillinger på turen.

2 Likes

Da er det nok bare jeg som ikke har så mye erfaring med å få sendt kunst fra utlandet. Med et raskt overslag ser jeg at det blir samme pris med fly og to netter på hotell enn å betale for frakten. Så da gjør jeg kanskje heller det. Er alltid gøy å besøke gallerier selv! :blush:

4 Likes