Jeg holder på å skrive en oppgave i webdesign, om det å vise frem kunst på nett.
I den forbindelse er jeg veldig interessert i å høre hva slags tanker andre kunstinteresserte har om nettgallerier og lignende.
Jeg håper derfor der er i orden at jeg poster her for å se om det kan være noen som er interessert i å svare.
Det jeg lurer på er:
Hva er viktig for deg når du kikker på kunst på en webside?
Her tenker jeg for eksempel på:
Hva slags design man foretrekker (for eksempel enkelt, stilisert, fargerikt, fargeløst, livlig, eller annet).
Hva slags fremvisning man foretrekker (bildegalleri, en oversikt over alle bildene, et og et bilde av gangen, eller annet).
Om det er noe i designet som gjør at du velger å avbryte kikkingen.
Du gjør det nok enklere ved å lage en spørreliste gjennom surveymonkey.com, gjerne hvor brukere kan vurdere dine utsagn fra eks. 1 - 7. På den måten sikrer du også beste validitet for dataene.
Personlig liker jeg minimalistiske nettsider med gode bilder. Det jeg liker best er dog at priser + frakt er oppgitt, så en evt. slipper å sende en mail, men kan kjøpe med en gang…
Tok akkurat en spørreundersøkelse om noe kunstrelatert via Typeform, det fungerte overraskende bra. Det er enkelt å lagge til spm der man kan skrive og det føltes ikke så tungt ut å svare.