Fremvisning av kunst på nett - spørsmål

Hei Kunstveggen!

Jeg holder på å skrive en oppgave i webdesign, om det å vise frem kunst på nett.
I den forbindelse er jeg veldig interessert i å høre hva slags tanker andre kunstinteresserte har om nettgallerier og lignende.
Jeg håper derfor der er i orden at jeg poster her for å se om det kan være noen som er interessert i å svare.

Det jeg lurer på er:

Hva er viktig for deg når du kikker på kunst på en webside?

Her tenker jeg for eksempel på:

• Hva slags design man foretrekker (for eksempel enkelt, stilisert, fargerikt, fargeløst, livlig, eller annet).
  • Hva slags fremvisning man foretrekker (bildegalleri, en oversikt over alle bildene, et og et bilde av gangen, eller annet).
  • Om det er noe i designet som gjør at du velger å avbryte kikkingen.
  • Andre kommentarer er veldig velkomne.

Føler du for å svare setter jeg stor pris på det!

Dude, ingen orker å svare på sånne spm. Skal du ha noe håp om å få samlet inn noen svar burde du kanksje vurdere å lage et skjema med avkrysningsspm?

Nå ville jeg aldri begynt en setning med “dude”, men Ronny har et poeng :smile: Et enkelt skjema som kan fylles ut på kort tid hadde vært fint.

Selv foretrekker jeg gamlemåten, å handle på fra galleri person til person. Og de beste tingene kommer sjelden på nett, de blir solgt lenge før.

Du gjør det nok enklere ved å lage en spørreliste gjennom surveymonkey.com, gjerne hvor brukere kan vurdere dine utsagn fra eks. 1 - 7. På den måten sikrer du også beste validitet for dataene.

Personlig liker jeg minimalistiske nettsider med gode bilder. Det jeg liker best er dog at priser + frakt er oppgitt, så en evt. slipper å sende en mail, men kan kjøpe med en gang…

Tok akkurat en spørreundersøkelse om noe kunstrelatert via Typeform, det fungerte overraskende bra. Det er enkelt å lagge til spm der man kan skrive og det føltes ikke så tungt ut å svare.