Gategalleriet fyller 5 år - Jubileumsutstilling

Det er 5 år siden Gategalleriet åpnet dørene med utstillingen “Verneverdig vandalisme”. 21. august 2015 samlet vi sammen kunstverk fra lokale kunstnere og stilte dem ut med etablerte navn. Den gang var det ingen gallerier i Bergen som satset hovedsakelig på lokal gatekunst og utstillingen ble en kjempesuksess.

Vi har invitert kunstnere vi har samarbeidet med gjennom 5 år til å lage nye og utstillingen vokser daglig. Det hele blir samlet i en stor utstilling 22. august!

Vi kunne ikke fått en bedre ramme på feiringen. Sammen med eiendomsutviklingsselskapet Bonava ønsker vi å invitere dere til gamle Tine Meieriet på Minde (i Bergen) der rundt 60 gatekunstnere har dekorert de fraflyttede lokalene i sommer. I tillegg blir det mulighet til å kjøpe seg ekte gresk gyros fra foodtrucken til Taste of Greece. Vi jobber også med å få skjenkebevilgning i orden slik at du kan ta deg en forfriskning fra 7 Fjell Bryggeri. Det blir sprayrom der man få prøvd ut sin “can controll” på sjablonger og det blir musikalske innslag. Bonava vil også ha en stand hvor man kan få informasjon om boligprosjektet i området. Arrangementet er familievennlig.

Listen med deltakende kunstnere vokser dag for dag. Bekreftede kunstnere er:

  • AFK
  • Bliss
  • Bly
  • Bjørge Rødfjell
  • Coma Girl
  • Fru Bugge
  • HammER
  • Linjer
  • Phatso
  • Rip
  • Siri Røiseth
  • Vilde Takla
  • Øystein Dypedal

Da nye kunstverk vil fortløpende bli produsert vil det denne gangen ikke bli produsert en salgskatalog. Forespørsler kan sendes til post@gategalleriet.no

Timeplan:
Detaljer om timeplan kommer snart
(se facebook-event)

Transport / Parkering:
Nærmeste ByBanestopp er Wergeland. Herfra er det bare 1 minutts gange ned til Tine Meieriet. Det vil også være noe parkeringsmulighet på området.Kjør med en venn om mulig eller ta ByBanen.

COVID-19:
Vi oppfordrer alle til å følge myndighetenes gjeldende råd og føringer. Er du smittet eller i karantene må du holde deg hjemme. Desinfeksjonsmiddel vil være tilgjengelig. Ved stor pågang kan det bli aktuelt å vurdere påmelding for å komme inn på området. Navn og telefonnummer vil bli notert ved inngangen for å raskt å kunne bidra til smittesporing ved behov.

Vi ser fram til å se mange gatekunstglade mennesker lørdag 22. august 2020 på gamle Tine Meieriet på Minde.

40 Likes

Dette høres meget bra ut @azidops! For min del er jeg dessverre på feil side av fjellet, men skal spre ordet!

1 Like

Vel fortjent fin artikkel i BA Christer!! Du gjør mye bra for miljøet!

6 Likes

noen som har BA+? :innocent:

Kjøpte for en tiér nå, værsågod :slight_smile:

Gategalleriet fyller fem år: – Målet har alltid vært å hjelpe lokale kunstnere

Artikkeltags

Gategalleriets eier og daglige leder, Christer Holm, forteller begeistret at mange har ønsket å friske opp hus og hjem i koronatiden, og dermed kjøpt et bilde fra Gategalleriet.

– Jeg hadde et rimelig A4-liv før jeg begynte med kunst: skole og fotball, etterfulgt av militæret og utdanning innen IT. Så bestemte jeg meg for å jobbe med noe jeg virkelig trives med, og startet Gategalleriet, forteller Christer Holm.

– Jeg hadde et rimelig A4-liv før jeg begynte med kunst: skole og fotball, etterfulgt av militæret og utdanning innen IT. Så bestemte jeg meg for å jobbe med noe jeg virkelig trives med, og startet Gategalleriet, forteller Christer Holm. Foto: ANDERS KJØLEN

Av Erica Hvedding Kronheim

Publisert:06. august 2020, kl. 10:15

For fem år siden lot Christer Holm (39) samlemanien ta overhånd. Det ble starten på Gategalleriet.

DEL

– Jeg hadde et rimelig A4-liv: skole og fotball, som ble til militæret og utdanning med en jobb innen IT. Så tok samlemanien overhånd, sier Christer Holm lattermildt og understreker at det ble en positiv vending.

– For ti år siden ville jeg dekorere leiligheten med gatekunst. Det ble raskt en hobby, hvor jeg kjøpte og byttet bilder på nettet. Jeg gikk stort sett i null, men samlingen ble stadig større. Jeg husker godt begeistringen over min første DOLK, mimrer 39-åringen.

– Men tilgjengeligheten var dårlig i Bergen på den tiden. Det var ikke noe sted man kunne se bildene før man kjøpte dem, og skulle man ha tak i bilder måtte man helst kjenne kunstnerne. Jeg bestemte meg derfor for å opprette et galleri, eller butikk om du vil – som viste frem lokale kunstnere.

– Hvordan opplevde du overgangen fra IT til kunst ?

– Det er, som man leser av Ole Bull Scene, utfordrende å drive private kulturtilbud. Det er lite støtte å hente. Det er ingen 08–16 jobb, men en livsstil. Jeg hadde nok tjent bedre innen IT-bransjen, men da hadde jeg heller ikke jobbet med det jeg virkelig trives med, sier Holm og legger til:

– Koronakrisen har faktisk gitt Gategalleriet medvind. Siden februar har vi kun hatt måneder der vi går i overskudd.

- Et bilde her hos Gategalleriet starter på 1000 kroner, mens det dyreste som er solgt er et av AFK til 200.000 kroner, forteller gallerieier Christer Holm.

  • Et bilde her hos Gategalleriet starter på 1000 kroner, mens det dyreste som er solgt er et av AFK til 200.000 kroner, forteller gallerieier Christer Holm. Foto: ANDERS KJØLEN

Koronakunst

Entusiasmen er lett å spore når Holm får snakke om selve kunsten.

– Min teori på hvorfor koronakrisen har gitt gode salgstall, er at når man må tilbringe mer tid hjemme, vil man ofte gjøre det ekstra trivelig. Det er også, grunnet gode ordninger fra staten, ikke så mange som har fått merkbart svakere økonomi. De pengene man da i tillegg sparer på avlyste byturer og restaurantbesøk, bruker flere til nettopp til å dekorere hjemmekontor og hjemmet for øvrig, sier Holm og lyser opp.

– En betydningsfull faktor er også at gatekunst er flink til å kommentere samtiden. Kunstnerne som er tilknyttet Gategalleriet, er virkelig flinke til nettopp det – gjerne med litt humor, slik som eksempelvis Siri Røiseth og Joy gjør.

Holm peker deretter på bildet «Mai 2020» som viser en bunadskledd jente med munnbind på, laget av «up and coming» artisten Pyritt.

– Det ble først malt på Kronstad DPS, og ble fort spredt på nettet. En dag ringte New York Times meg og ville høre mer om det. Da Pyritt laget trykk til salgs via Gategalleriet, gikk de fort unna, forteller Holm.

– Det er spennende når man kan følge kunstnere helt fra starten og se prosessen der de finner sin fortellerstemme og visuelle uttrykk, til de blir mer sett og hørt, tilføyer gallerieieren.

Bildet oppe til høyre viser Pyritt sitt "Mai 2020", av en bunadsjente med munnbind. - En godt eksempel på koronakunst som har solgt godt, sier Christer Holm.

Bildet oppe til høyre viser Pyritt sitt “Mai 2020”, av en bunadsjente med munnbind. - En godt eksempel på koronakunst som har solgt godt, sier Christer Holm. Foto: ANDERS KJØLEN

- En fellesnevner for kunstnerne som er tilknyttet Gategalleriet, er at de er svært flinke til å kommentere samtiden, sier Holm.

  • En fellesnevner for kunstnerne som er tilknyttet Gategalleriet, er at de er svært flinke til å kommentere samtiden, sier Holm. Foto: ANDERS KJØLEN

Utstilling 22. august

På tampen av 2019 flyttet Gategalleriet inn i nye lokaler i Nøstegaten 42. Der har Holm laget plass til at kunst ikke bare kan selges, men også skapes.

– Jeg går litt i minus på det ekstra lokalet ovenfor galleriet, men det er verdt det. Kunstbransjen kan være ensom og kostbar. Ved å lage en kunsthub, blir det mer samhold og samarbeid. Kanskje det vil gjøre bransjen mer attraktiv; og at flere tør å satse? undrer Holm.

Gjennom Gategalleriets fem år, anslår Christer Holm å ha samarbeidet med rundt 60 kunstnere, og trekker frem navn som Dolk, Martin Whatson, Joy, Slava Nemes, Harem og AFK. Sistnevnte har det vært spesielt stor blest om de siste to årene.

– AFK sprengte alle rekorder da han i juni solgte ut et helt opplag på 230 grafiske blad, på bare tre minutter… Av dem som gjerne skulle hatt et av hans nye bilder, har de en ny sjanse på Gategalleriets 5 års-jubileumsutstilling 22. august, sier Holm og fortsetter begeistret:

– Utstillingen blir et samarbeid av flere artister, og blir holdt på Meieriet, hvor det i gatekunstens ånd blir både underholdning og foodtruck.

– Hva er planene videre for Gategalleriet?

– Gategalleriets visjon har alltid vært å hjelpe lokale kunstnere, og gjøre deres kunst mer tilgjengelig. Nå skal det jobbes med å nå ut til flere markeder.

- Bildene er laget av Harem, som jeg har vært så heldig å få samarbeide med siden han var nybegynner. Nå selger Harem bilder i helt opp i 60.000-kronersklassen, forteller Christer Holm.

  • Bildene er laget av Harem, som jeg har vært så heldig å få samarbeide med siden han var nybegynner. Nå selger Harem bilder i helt opp i 60.000-kronersklassen, forteller Christer Holm. Foto: ANDERS KJØLEN

Gategalleriets eier og daglige leder, Christer Holm, er spesielt opptatt av å fremheve lokale kunstnere, og/eller kunstnere som bruker Bergen i verkene sine.

Gategalleriets eier og daglige leder, Christer Holm, er spesielt opptatt av å fremheve lokale kunstnere, og/eller kunstnere som bruker Bergen i verkene sine. Foto: ANDERS KJØLEN

Artikkeltags

Les mer om:

Se kommentarer

Flere saker

Gå til forsiden

[

Fernando har malt hver dag i 50 år. Nå har han tatt kunsten til gatene.

](Nyheter, Gatekunst | Fernando har malt hver dag i 50 år. Nå har han tatt kunsten til gatene.)

[

Siri (29) sa opp jobben og flyttet i van for å følge drømmen

](Kultur, Siri Røiseth | Siri (29) sa opp jobben og flyttet i van for å følge drømmen)

[

Hyller bergensartister med stort gatekunstverk

](Pulsen, Gatekunst | Hyller bergensartister med stort gatekunstverk)

[

AFK hengte opp Israel-kritisk gatekunst: – Verden bør få vite

](Kultur, Bergen sentrum | AFK hengte opp Israel-kritisk gatekunst: – Verden bør få vite)

[

Politiet monterte stjålet gatekunst: – Det er sjelden vi går så langt

](Gatekunst, Nyheter | Politiet monterte stjålet gatekunst: – Det er sjelden vi går så langt)

14 Likes

Tusen takk! :pray::blush:
Bra jobba Christer, imponerende hva du får til

1 Like

Takk for det Ross :blush::pray:

Takk for det, M :blush::pray:

1 Like

Oppdatering på angående arrangementet.

Etter myndighetenes nye regler for arrangement vil utstillingen bli delt opp i 2 kohorter a 200 personer. Første kohort vil vare fra 17:00 - 19:20 mens kohort 2 vil vare fra 19:40 til 22:00. Det er ikke mulig å delta i begge kohorter grunnet smittevernsregler.

Det betyr at vi er nødt til å benytte påmelding. Det koster ingenting å melde seg på, men arrangementet kan bli fullt.

Det vil være 4 nye trykk som blir lansert den dagen; AFK, Bliss, Remark og Øystein Dypedal. Opplagene på trykkene vil bli fordelt likt mellom kohortene.

For å opprettholde godt smittevern og unngå trengsel vil muligheten for å kjøpe AFK trykket bli avgjort på loddtrekning. Man møter opp, melder sin interesse og blir kontaktet hvis man blir trukket ut. Dermed vil det ikke være behov for å være først til møllen. Trykkene blir likt fordelt mellom kohortene.

Vi har fått inn mye bra fra kunstnerne og det er blitt laget helt nye verk til denne utstillingen. Kunstnere inkluderer:

  • Pøbel
  • AFK
  • JOY
  • Barnslig
  • Bliss
  • Bly
  • Bjørge Rødfjell
  • Canevil
  • Dekor
  • Francisco Munoz
  • Fru Bugge
  • HammER
  • Jose Alejandro
  • Linjer
  • Lise
  • Phatso
  • Pyritt
  • Mr. Adolfito
  • Nimi
  • Remark
  • Siri Røiseth
  • Tom Bognø
  • Vilde Takla
  • Øystein Dypedal

Meld deg på her:

Hovedkilde for informasjon rundt utstillingen:

17 Likes

hadde lett dratt om jeg var litt nærmere Bergen!

1 Like

gleder meg til dette, blir rått!

2 Likes

Til de av dere som lurer på om dere skal ta turen. AFK slipper et eget trykk i anledning 5 års jubileumet.

Synes det virker veldig fint ut fra det jeg ser. :slight_smile: Får dessverre ikke dratt selv, men hadde ikke stusset om jeg bodde i nærheten.

7 Likes

Vet du pris og opplag?

1 Like

image

Gategalleriet skriver følgende;
Dette trykket vil først være tilgjengelig for deltakere under utstillingen. Evt. usolgte trykk vil selges på vanlig måte på nett/galleri. Vi kan dessverre ikke akseptere forhåndssalg denne gangen.

FLOAT baserer seg på en mural AFK gjorde i Hellas under festivalen Art in Progress 2019. Trykket kommer i to størrelser. For å opprettholde en fair og smittevern-vennlig avvikling av salget har vi valgt å gjøre den på denne måten: Alle som deltar på vår 5 års jubileum 22. august på Bergensmeieriet (gamle Tine Meieriet) kan melde sin interesse. Ved loddtrekning avgjøres det hvem som får kjøpe trykket. Opplagene blir delt likt mellom begge kohortene.*

4 Likes

edit: haha, jeg må lese heeele innlegget til gnagern! sorry! :smiley:

:star_struck::pray::pray::star_struck:

25 Likes

Shit, er det pris på de?

Fantastisk bra utstilling! Mange flotte verk utstilt og god stemning. Stedet var utrolig bra å ha utstilling på, gratulerer Christer!

5 Likes

Noen få bilder til… Veldig godt jobbet av alle involverte! :partying_face::raised_hands:

9 Likes

Noen bilder til. Utrolig bra gjennomført :+1:t2::+1:t2::grinning:

10 Likes