Gatekunst har nådd et toppunkt

Det at noen ikke ser forskjell på Stein og Banksy betyr jo bare at Stein er flink til å kopiere. Og det finnes masse fine kopier rundt omkring. En Rolex kopi er også fin, men har ingen verdi utover det. Hvis det er motivene som lokker kan man jo like godt bruke en printer selv.

2 Likes

Kan det være at street art har blitt for populært og folkelig, slik at det ikke gir en kulturell kapital?

Det er dårlig smak å like street art (merkelig nok unntak for de dyreste kunstnerene som Banksy og Invader).Folk med mange vekttall i kunsthistorie, og ellers god smak må ta avstand.

4 Likes

Denne diskusjonen har vært oppe mange ganger før, jeg er enig med mesteparten av det som har blitt skrevet her, men jeg ønsker å legge til noen ting også:

Epoken/stilen
Gatekunst eller urban kunst ser jeg på som en kunststil som har utviklet seg fra aktiviteter utendørs og stilen består av mange ulike former for uttrykk, ikke bare sjablonger (selv om flertallet benytter seg av dette). Som i alle kunstretninger finnes det noen innenfor sjangeren som gjør ting bra, og det finnes kunstnere som kopierer og ikke er like dyktige som de første, og det finnes kunstnere som unnskyld uttrykket er “elendige”… På samme måte som at Norge hadde hundrevis av kunstnere som malte nasjonalromantiske bilder, så er det kun et “fåtall” som har overlevd tidens tann og fremstår som “epokens vinnere i dag” - dvs. henger på nasjonalgalleriet. På samme måte mener jeg at det er noen navn som vil “stå igjen” på sikt fra urban art, eks. Banksy og fra Norge kanskje Dolk/Pøbel.

Utvikling av kunstretningen
Noen kunstnere jobber kontinuerlig med å utforske nye uttrykk og retninger innenfor sjangeren, eller kombinerer sjangeren med andre stiler. Andre igjen utvikler seg videre og ut fra sjangeren (dvs. ikke kun bruker stenciler). Jeg mener at dette punktet på sikt vil skille mange av kunstnerne, som nevnt tidligere er det noen som kun kopierer og gjør det samme på nytt og på nytt, lite spennende for min del. Eks. synes jeg det Mehdi gjør er noe nytt og spennende med sin stil, og Dolk ved å eks. lage installasjoner. Banksy er helt overlegen her, er ikke vits å ramse opp en gang :wink:

Ting tar tid
Det vil ta tid å skille det bra fra “mellomsegmentet”, mye kan vi allerede si i dag ikke er “stor kunst”, men samtidig kan det hende at hotte navn i dag ikke er det i fremtiden. Når Warhol stilte ut sine Campbell’s Soup Cans første gangen var showet en katastrofe, kun 6 av 32 bilder ble solgt for 100 dollar stk… Dette tar meg videre til neste punkt.

Kjøp det du liker
Kjøp det du liker. Mesteparten av den dårlige gatekunsten i dag er billig, og det vil antakelig bidra til å trigge en kunstinteresse hos mange. Som @Stormen sier, så går man gjennom en læringsperiode og utvikler en bredere smak over tid. Jeg ser det derfor ikke som dumt at folk kjøper billigere “dårlig” kunst og utvikler smak over tid, ennat de går på Ikea og kjøper et stort bilde tilsvarende en million andre mennesker til 1000 kr.

Just my thoughts

13 Likes

Jeg er også enig i mye av det som blir sagt her. Jeg har 2 ting jeg bruker penger på, street art og klokker. Det siste året har jeg helt falt av lasset på Street art da jeg ikke greide å henge med på alskens slipp her og der. Nå koser jeg meg med de relativt billige trykkene mine fra Dot, dolk og pøbel. Jeg innser at ingen av dem er gode investeringer og bruker heller pengene mine på klokker. Jeg vet også at ingen av de er gode investeringer heller men de gir meg per nå mer glede. Og det er essensen! Glede:) så får alle andre jage hypen.

Mye svada og feil vinkling av “gatekunst” for min del. Er forskjell på kunstner og kvalitet, uavhengig av et galleri som setter priser og skaper hype… Er sterkt uenig med at “toppunktet er nådd” selv om 2015 ikke er et minnerikt år for norsk street art i norge… Blir spennende å følge med den nye statlig aksept av gatekunst og håper det skjer mer i norge enn Dolk/pøbel spayer i asia og Dot i usa… Jeg tror og håper norge har mer og spennende å by på enn Dolk :slight_smile:

1 Like

internett er en flopp.

2 Likes

Kom over denne tråden igjen under foreslåtte tråder. Legger ved bilde av dagsferskt gatekunst. Svaret får dere tolke selv.

9 Likes

Kan bare si; AFK <3

Får håpe SVV ikke maler over med det første :slight_smile:

1 Like

Personlig synest jeg AFK er i en klasse for seg i Norge. Kvalitet og mye detaljer i bildene, mye arbeid som ligger bak når han først kommer med en piece, dessverre få trykk release fra han/hun. Skal man tolke innlegget opp mot opprinnelig trådstarter, så vil jeg jo si det er andre kunstnere som «overproduserer» og har trykkene klar før malinga er tørka i gata, med ny release neste hver måned De tror jeg er med på og «kvele» streetart som kunst.

1 Like

Gatearbeidet kontra trykkene som AFK kommer, er dessverre langt fra hverandre ift kvalitet og “punch”. Men på “gatenivå” er AFK helt rå!

4 Likes

Ryktene skal ha det til at enkelte til og med produserer trykkene FØR reklamen/“piecen” er kommet på gaten,

Er det ett problem? @anon65466823

Hver sin smak om det @VoltaPalpalov
For meg så forteller det meg at kunstneren lager motivet for å selge trykk, ikke for å lage en piece på gaten…
Fullstendig turnoff for meg, men som sagt, hver sin smak om det.
Grunnen til at jeg nevnte det er at jeg føler den type adferd er med på å “kvele” street art som kunstform som oledunk nevnte.

3 Likes

Steet art (stencil) bevegelsen er kvelt å død allerede, hypen tok kverken på det. Men man må klare se forbi de som melker kua, og da spiller det liten trille hva som dukket opp først. En god street piece er en god street piece.

Edit: Vi snakker nok forbi hverandre. Enig i at som Oladunk nevnte er det turn off om street piecen kun fungerer som ett reklame stunt. Når det et sagt så fortjener noen motiver en street piece selv om trykket kom først. Litt på samme måte som at noen vegger fortjener ett trykk.

2 Likes

http://www.banksy.co.uk/img/snow3.jpg

Street art og stensil er død ja…

Dette er det beste jeg har sett i år.

18 Likes

Veldig bra bilde det der. For øvrig setter denne tråden ord på mange av de samme tankene jeg gjør meg vedr. stensilkunsten. Syntes for øvrig det legges ut alt for mange posts om banksy, dot, dolk, pøbel osv. Savner noe mer bredde, men den vurderingen får stå for egen regning :slight_smile: vet det er mange her inne som elsker kunstnerne jeg nevnte. Ser ikke bort ifra at jeg kjøper noe av de overnevnte, men da fordi motivet er imponerende, ikke fordi det er laget av noen av de overnevnte.

2 Likes

Da setter du sikkert pris på utviklingen nå :wink:

5 Likes

amen!