Gatekunst har nådd et toppunkt

Orginalt publisert på: http://web.kunstveggen.no/gatekunst-har-nadd-et-toppunkt/

http://web.kunstveggen.no/wp-content/uploads/2016/01/death-of-street-art-sever-mural-1.jpg
Sever – “Death of Street Art.” En kiste som blir båret av Twist, Os Gemeos, Shepard Fairey, Banksy, Futura, og Kaws.

Gatekunsten har nådd et toppunkt

av Silje Sigurdsen

Gatekunst – en kunstnerisk retning som var hovedsakelig ment til å kritisere det etablerte, og som bare ble utført av de tøffeste av de tøffeste kunstnerne; De som våget å uttrykke seg med bruk av spraybokser og offentlige vegger som deres lerret. Med andre ord, forbeholdt dem som våget å stå utenfor den etablerte kunstscenen, kunstmarkedet og kunstinstitusjonene; De som sprayet og spredde et budskap som regel så sterkt at de kommersielle kunstmarkedene ikke ønsket å satse på dem. Det ble gjerne ansett som for kritisk og for politisk. Det ville rett og slett ikke selge. Alt dette skulle med tiden forandre seg. Nå har det sett ut til at folk ikke får nok av dette kunstneriske uttrykket, i likhet med de kommersielle kunstgalleriene.

Gatekunst har lenge vært forbudt å realisere fordi det ble sett på som hærverk, og er det fremdeles i noen deler av verden. På den andre siden, så finnes det land hvor den samme regjeringen som alltid har forsøkt å kneble gatekunstnerne, nå bruker skattebetalernes penger på å leie inn gatekunstnere for å utsmykke offentlige eiendom. Alt fra rådhus til søppelbiler til sykehus. Men parallelt med denne utviklingen, har gatekunst også blitt det ultimate symbolet på grådighet innenfor det postmoderne kommersielle kunstmarkedet, oppmuntret av kapitalismen selv. Og hvordan har det seg at noe som tilhører gatene (derav navnet: gatekunst), med all dets historie og bakgrunn, kan fortsatt gå under navnet gatekunst når det blir solgt i bøtter og spann i kommersielle gallerier? Her har det også skjedd et skifte, hvor det har gått fra å bli fremstilt som gatekunst, til å bli fremstilt som Stensilkunst – produsert med bruk av sjablonger og spraybokser. Lik den originale retningen, men som med mye annet i disse dager, endt opp med å bli reprodusert, gjenbrukt og kopiert i så stor grad at det ender opp med å bli en smule banalt.

Men hva er egentlig problemet? Folk elsker stensilkunst, og det må da de få lov til. Samtidig så slår det meg at de som elsker det, er gjerne de menneskene som ikke vet så mye om annen kunst, kunstens historie, eller som generelt ikke er kunstinteressert. Kanskje det er akkurat derfor stensilkunst slår an hos dem som vet minst om kunst, fordi den inneholder en tydelighet og enkle budskap. Gjerne med noe som de fleste kan kjenne seg igjen i eller har kjennskap til, og ofte med referanser til populærkulturen. Med andre ord, stensilkunst er lett å forstå. Når det i tillegg blir solgt som trykk, da blir det også billigere og som fører til at den jevne mann i gaten kan unne seg litt kunst. Endelig kan kunst bli verdsatt (og kjøpt) av flere. Stensilkunst ender dermed opp med å være noe ’midt-i-mellom’ dem som har kulturell og/eller økonomisk kapital, og de som har absolutt ingenting.

Stensilkunst er, eller fungerer som, vår tids sterkeste kommersielle kunstneriske uttrykk. På den andre siden, så syntes dette uttrykket også å fungere som en pervers og grådig hånd som stikker dypt ned i andre menneskers lommer. Jeg er nok ikke den første som har tenkt denne tanken, og jeg er ikke den første som skriver om gatekunst som problematisk i kommersielle gallerier. Men det er dessverre behov for enda en slik artikkel, fordi det ser ikke ut til å ha en slutt på hvor mye stensilkunst kan gjenta seg selv. Det virker også for meg som om de kommersielle kunstgalleriene ikke er kritisk nok til verkene de selger og dets kvalitet. Det viktigste er derimot at det selges. Og det skal det gjøre, til enhver pris.

Hva som kommer til å bli igjen av gatekunst, i dets opprinnelige form, er vanskelig å si. Men jeg er sikker på at innen vi finner det ut, så er vi alle lei av uttrykket. Det syntes å ha nådd en topp, og da er det som regel kun en vei videre – nedover.

10 Likes

Herlige dommedagsprofetier, tar til etterretning at jeg er kunnskapsløs, fattig og dum :smiley:

2 Likes

Var et sekund jeg glemte at artikkelen var skrevet av og for Bergensere! :wink:
Fin stemningsrapport fra et generisk kunst perspektiv. :blush:

Amen.

1 Like

Haha. Morsom lesning dette.

Det er et ironisk innlegg, ikke sant?

“( stensilkunst er) en pervers og grådig hånd som stikker dypt ned i andre menneskers lommer”

-er nok mitt favorittsitat.

3 Likes

Jeg tror ikke det er ironisk og personlig er jeg veldig med henne.

3 Likes

Veldig enig med Silje. Tror det er lett å utvikle tunnelsyn når man kun ser på street art.

1 Like

Om det snakkes om Bergen, Norge og GP. Ser jeg noen poenger. Men utenfor dette lille kalde landet tror jeg dette blir litt tynt.

Ellers har jeg personlig byttet ut endel New York og abstrakte Bohus kreasjoner, sånne som folk uten penger og smak kjøper. Med det folk kaller Street Art. Ganske fett egentlig.
Om folk tjener penger på det eller ikke bryr jeg meg fint lite om. Jeg bruker 8 timer om dagen på å tjene penger selv faktisk.

I mitt neste liv skal jeg studere kunst og jobbe dugnad. Men en så lenge koser jeg meg med denne hobbyen.

6 Likes

Nå kan vel Streetart være mer enn stensiler, men hvorfor er dette så populært i rike Norge? Både hos Ola nordmann og i respekterte samlinger?

Syntes denne saken var rotete og ustrukturert, med mange rare setninger. Mistenkte google translate, men fant ut at forfatteren har skrevet den på engelsk på sin egen blogg. Da var den både enklere og bedre .
http://howartyoutoday.com/2016/01/18/street-art-has-reached-its-peak/

Det finnes jo masse flott gatekunst, både som er laget med stensiler og på andre måter. Mye av denne bra kunsten har også funnet sin vei inn i norske stuer og samlinger. Problemet er at siden det har blitt så populært har det dratt med seg mye søppel, det har simpelthen gått inflasjon i gatekunsten, spesielt stensildelen. Jeg håper iallefall at toppen er nådd slik at vi får se hvilke av disse kunstnerne som tåler tidens tann.

4 Likes

Formulering er viktig, og dette er jeg enig i. Synes opprinnelig tekst ble litt for ovenfra og ned.

1 Like

Helt enig @Gammel_Erik
Enkelt og greit

100% enig med Silje.

Gatekunst har ikke bare nådd et toppunkt; det nådde toppunktet for flere år siden. 99% av alt som produseres er rent søppel. Det spys ut av titalls online printershops, som alle forsøker å hype den neste Banksy. Det er dritt. Det er søppel - og ikke verdt papiret det er trykket på.

Jeg har gjort mange, mange feil selv, tidlig i min kunstsamler karriere. I dag grøsser og gremmes jeg over kjøp av “kunst” fra Eelus, Aelhra, Mau Mau, European Bob, Otto Schade (særlig!), Hama Woods, Mr. Brainwash, Uncle Strawberry, Broslo, La Staa, Stein, osv. Det er bare dritt. Alt er tamme, uoriginale mashuper av kunst som allerede er laget 10.000 ganger fra før. Hvor mange ganger skal noen stensilere en jente med en ballong? Hvor mange versjoner av en variant av Warhol’s tomatbokser trenger vi? Hvor originalt er det å lage et motiv av en figur (Napoleon, en tagger, Elmo, en gris, et neshorn, en sprayboks, etc.) - og så lage 15 versjoner av denne med forskjellige bakgrunnsfarger? (hvorav minst 2 av versjonene kun selges i “AP”, må vite)… Jeg lover: hvis jeg ser én til dollarseddel som har fått stensilert inn en spill- eller popkultur-silhuett over presidenten, så spyr jeg. Kaller du det kunst? Fuck meg i ræva. Det er ikke kunst - det er overprisede pastisjer! Et godt tips er å se hva Graffiti Prints eller en av de andre store printsjappene forsøker å hype til enhver tid - da kan du være 100% sikker på at det bare er drit.

Ekte, bra kunst selges ikke på billigsalg på nettet. Problemet er at du har folk som Banksy, KAWS, Murakami, Invader og andre mer “udiskutable” større kunstnere, som var relativt billige en gang i tiden de også. Da etablerer det seg et marked hvor alle forsøker å kjøpe “rett” kunstner, fremfor bare å kjøpe den kunsten de selv liker og føler resonnerer, uavhengig av pris. Dette er med å underbygge markedet for søppel. Og når jeg sier dette kritiserer jeg like mye meg selv - jeg har vært en (stor) del av problemet en gang i tiden selv. Men jeg har i det minste klart å komme meg videre; ut av den lille trange og kjipe boksen som er “streetart”.

Dette er streetart anno 2016; en haug uoriginale, uintelligente “gatekunstnere” som alle har kjøpt stensilformene sine fra Ebay, som lager versjon 101 av et motiv som 100 “gatekunstnere” har laget før de - og forsøker å hype det på nettet i 250 eksemplarer - fort, fort - det blir utsolgt på 5 minutter. Totalt blottet for edge, en egen stil, orginalitet, humor, kreativitet eller ofte til og med kunstnerisk håndverk (Ja, jeg ser på dere Broslo, hvis kunstneriske bidrag til verden består av å spy maling på et lerret - og så selge det til vestkant-Oslo).

Dette er street art anno 2016 - og det er jævlig mørkt.

11 Likes

Sterkt at noen endelig innrømmer dette. Har prøvd å si dette flere ganger her og på det gamle forumet.

Som jeg også har sagt tidligere; sinnsykt glad jeg oppdaget kunst før dette forumet så dagens lys ellers hadde jeg sikkert gått i samme fella. Det som er feilen for de fleste her inne er at betalingsviljen er 100 ganger større enn kunnskapen.

Enig i mye av det du skriver @Stormen . Det liker at du trekker frem konkrete eksempler og er kritisk. Jeg liker fortsatt min “say it with flowers” i IKEA ramme. Men jeg hater de 101 remakingene som kom etterpå.
Kan dere som er kritiske prøve å være litt mer konkrete når det gjelder “kunstnere” så kan dere gjerne hjelpe folk som er uerfarne. Da slipper muligens folk å bidra til at det lages flere suppebokser og barn med våpen. Oppfordrer til å legge inn kritiske svar under de typiske" hva syntes folk om…" trådene.

Jeg liker godt dritt-trykkene av Sandra og Whatson som henger på veggen min. Ja, kjøpte de faktisk på Graffiti Prints.

4 Likes

Hva med å drite i hva alle andre mener og heller kjøpe det man selv føler for.
Jeg har MW, SC, DOLK og Victor Ash hengende på veggen og er strålende fornøyd med det. :smiley:
Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva andre synes om det.
Ja, det lages mye som ikke er helt topp i mine øyne, men hvis noen har lyst å ha det på veggen hjemme hos seg selv, så må de få lov til det uten at andre skal komme å pisse på de og fortelle at det de har kjøpt er “søppel”.
Ha en god helg :smiley::facepunch:t2:

6 Likes

En rifle som skyter blomster istedet for kuler er vel like oppbrukt som et lerret med noe abstrakte ublugerier?
Kjøp det du selv liker. Men vær selvfølgelig kritisk til prisen på det. Ser jo selv at det er flere som prøver å utnytte at “street art” er populært nå.
Men en ting er sikkert her hjemme hos meg. Det er ikke abstrakte lerreter som får fram et lite smil når man rusher forbi på vei ut døren:-)

Blir litt rart å bruke Stein, la staa osv for å erklære gatekunstens død :slight_smile: kunst dreier seg om kvalitet, og det er fremdeles mye veldig bra street art rundt om kring. Street arten blir jo erklært død et par ganger i året , og slik har det vært hele street artens relativt korte liv :slight_smile: Føler meg sikker på at denne senen kommer til å bli mye større før det er “over”. At folk ikke kan se forskjell på Stein og banksy er jo temmelig artig da:)

1 Like