Gatekunstere og politi

Kom over en Facebookstatus fra en kunstner her om dagen hvor det kom frem hint om at kunstneren er motstander av politiet. Stilte et løst spørsmål som ikke er besvart. (statusen er nå slettet). Ingen biggie liksom, men jeg velger å la hver å bruke en ukeslønn på ett kunstverk som potensielt brødfør noen som motarbeider de som har fått i oppgave å passe på at Norges lover blir fulgt. Jeg skjønner at å spraye/male på en vegg kan være ulovlig, men på samme måte som når jeg kjører uten bilsele, så respekterer jeg at om politi ser meg så vanker det bot. Ble kanskje litt rotete skrevet dette her. Håper ihvertfall det ikke er en kollektiv greie blandt gatekunstere å være “acab’s” :sweat_smile:

1 Like

2 Likes

download

1 Like

banksy-1974-united-kingdom-untitled-fuck-the-police-4059566

1 Like

Fasinerende observasjon,
4 temaer som har gått igjen oppigjennom hos mange kunstnere:
Griser, ant-politi, rotter og pro-Palestina.

Det henger nok godt sammen med politiske standpunkt. Nå som streetart er blitt mere mainstream og har beveget seg fra venstre og mere mot høyre (nærmer seg midten?), så har vel rotter/griser og antipoliti konseptet visnet hen.
Dagens temaer er gjerne forsøkt mere dagsaktuelle, uavhengig av venstre/høyre. Tilgjengjeld er det estetiske mye viktigere enn før. Mange kjøper idag streetart som en del av interiøret, noe jeg selv avogtil gjør og ikke er redd for å inrømme :slight_smile:

1 Like

Mulig jeg tar feil, men kan en kunstner lage et motiv som de tror selger, som kan tolkes? Når du mer eller mindre skriver at du ikke liker politi, da har du tatt det et nivå høyere syns nå jeg.


Fuck the Police?

1 Like

Det går under kreativ markedsføring,
Det er jo lov :slight_smile:

1 Like