Jeg legger merke til at mange på Kunstveggen følger med på nye “up and coming” kunstnere, så tenkte å starte en tråd for “glemte helter”, både internasjonalt, men spesielt innenfor norsk kunsthistorie.
Det finnes utallige kunstnere som av ulike årsaker har vært glemt eller oversett i sin egen samtid og tiden etterpå, for så plutselig bli oppdaget og rettmessig trukket frem. Har du tips til noen “skjulte” kunstnere som du mener fortjener anerkjennelse eller å bli trukket frem, så post gjerne i denne tråden. @Julia her tenker jeg kanskje du har noen spennende forslag?
Plukket nylig selv opp dette verket av Ole Fadum til en billig penge og fikk satt lerretet inn i en moderne ramme. Akryl på lerret ca. 90 x 65 cm med flotte detaljer. Fadum (1938 - 2010) er representert i offentlige samlinger, blant annet Nasjonalmuseet, og omtalt i Norsk Kunstnerleksikon.
Her er to av verkene til Fadum fra samlingen til Nasjonalmuseet:
Tenkte jeg skulle nevne et par eksempler på kunstnere som jeg mener alt for sent ble trukket frem og fikk rettmessige status - noen senere enn andre.
Bendik Riis er en fantastisk kunstner med en spennende historie.
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
16 år gammel opplevde Riis at familien på grunn av økonomiske problemer ble kastet ut fra hjemmet. Denne hendelsen satte dype spor, og han vendte stadig tilbake til den i sin kunst. Særlig ser man det i et av hans hovedverk, Utkastelsen fra 1954, hvor truende og overmektige politimenn tvinger den lille og hjelpeløse familien ut av hjemmet. På baksiden av Mitt Hem fra 1947 beskrev han hendelsen og rettet anklager mot dem han mente svindlet familien. I sin helhet utgjør Riis’ verk en selvbiografisk fortelling.
Gunnar S. Gundersen, Sort sol, 1967. Foto: Astrup Fearnley Museet © Gunnar S. / BONO 2020 / O. Væring Eftf AS
Gunnar S. Gundersen er jo ikonisk og en var en pioner innen nonfigurativ norsk kunst, men det er jo ikke mange årene siden hans grafiske verk ble solgt “for en slikk og ingenting”. I dag er han superhot og det er krevende å finne grafiske verk i god stand.
Jobkill. Malerifrisen: Apokalypse, 1990. Blekk og akryl på papir på møbelplate. 170 x 250 cm
Pushwagner er jo et klassisk eksempel som ikke trenger en nærmere introduksjon, men tenk at det var først mot slutten av 2000-tallet han endelig fikk sitt gjennombrudd.
Hvilke andre kunstnere har enda ikke blitt oppdaget? Hvem tror du vil få sin rettmessige samlerstatus i fremtiden? Er det eks. noen norske kvinner som er oversett?