Gode artister kopierer og store artister stjeler

Et ordtak jeg har lest her inne tidligere er ” Gode artister kopierer og store artister stjeler”.

I noen tråder har jeg lest: Hvordan er ikke dette kopi av x, eller er dette enda en enkel kopi av x.

Hvor vil dere si grensen går for inspirasjon og kopiering?

Prøv å hold en god tone :slight_smile:
(Ikke ment som en brannfakkel-tråd)

2 Likes

4 Likes

Eksempel fra en tidligere diskusjon, til glede for nye lesere. Genialt av MW.

3 Likes

Her går grensen for meg :sweat_smile: Det nærmeste en kopi man kan komme?

bilde

Hva synes du om dette @Blanked og dere andre? :slight_smile:

Blir dette kopi eller inspirert av Harland Miller?

The Connor Brothers:
image

Steve McQueen:


Og så har man for eks:
Jameson Robinson som lager disse på papp og bricks:

Kunstnere låner fra hverandre hele tiden. Sånn har det vært i alle århundre. Trender skapes og følges. Hvor grensen går blir opp til hver enkelt å vurdere. Kopieringen er fullkommen når kunstneren selv må sette tittel “etter…”. “Etter Munch”, “Etter Hockney”, “Etter Matisse”, osv.

Picasso samlet på afrikansk kunst. Han malte noen av sine afrikanske masker som ble starten på kubismen.

1 Like

Jeg syns det heller mer mot kopi enn inspirasjon, utenom pappbrikkene, hvor man slik jeg ser det har blitt inspirert og tatt det «et steg videre» i stedet for å lage en blåkopi.

1 Like

All god kunst (selvfølgelig med noen få unntak) slekter på annen god kunst. Og alle gode kunstnere vet hvor de hører hjemme i rekken av kunstnere som kopierer.

Jeg syntes @Newton har et ganske godt eksempel over. MW kopierer et motiv og legger til noe tagging. Lite nyskapning som skjer i den overgangen syntes jeg.

@anon57870405 har også et fint eksempel med Penguin Books. Alle er jo faktisk kopier av et design som noen hos Penguin Books har laget. Så igjen er vi inne på kopi av noe. Det flere av de kan beskyldes for er å kopiere Harland Miller når det kommer til ordspill, men humor og satire er vanskelig tilegne en person? Særlig i en tid der meme kulturen blir større og større.

@Hasso sitt eksempel med Picasso er for meg det eneste der det stjeles. Han har blitt inspirert av en kultur og bruker det han har lært til å utvikle noe nytt. Han utvikler faktisk en helt ny retning innen kunsten.

Kopi handler for meg om å lage noe som ligner, men når man stjeler tar man ideene og bygger videre på de.

2 Likes

Debbie Reda:


Inspirert av Edgar Plan og Javier Calleja eller blir det for likt?

Hva mener dere?

  • Inspirert - men egen ide og kult!
  • Nei - Blir for likt!

0 stemmegivere

OneMizer


  • Inspirert, helt innenfor!
  • Nei, dette er kopi!

0 stemmegivere

1 Like

Rolf Groven har gjort en del bra steals :wink:

Eks:

4 Likes