Gode KUNST NFT-prosjekter

Jeg ser utrolig mye mer god fysisk kunst enn det jeg ser gode NFT-prosjekter. Så kan noen vær så snill å peke meg i riktig retning? Ser at @jbroks sier at det er 95% dårlig NFT-kunst, så ser bare etter de 5% gode prosjektene (tror dette tallet er litt høyt helt personlig).

Bare så vi er på samme side her:

  1. Bored Ape Club er ikke et godt kunstprosjekt.
  2. NFT-er som tilsynelatende har solgt for masse penger er ikke automatisk god kunst.
6 Likes

Jeg kan begynne selv :raising_hand_man:

Liker veldig godt dette prosjektet til Urs Fischer!

5 Likes

Kan bare snakke for meg selv, men jeg mener det viktigste med en NFT ikke er selve kunsten. Det er alt som skjuler seg i NFT’en.( prisøkning, bruksområde, staking, gaming, samleobjekt m.m) I mine øyne så er det sjelden jeg finner en datafil som kan måle seg med fysisk kunst

Er det lov å poste egne NFT’er her? Jeg minter NFTer på Hicetnunc og Objkt (tezos, den grønnere kryptovarianten). Har oppdaget ekstremt mye god kunst gjennom NFT’er. :slight_smile:

Her er en link til NFTene jeg har laget:

Og her er en link til kunstverkene jeg selv har samlet:

Det lages utrolig mye spennende digital kunst om dagen, syns jeg. :slight_smile:

4 Likes

Skjønner forøvrig at mange er skeptiske til NFT’er, mange gode grunner til det - men jeg tror også det siste året har vist potensiale som ligger i digital kunst. Det kan være at alt er en boble som sprekker på et tidspunkt, men jeg tror denne formen for kunst er kommet for å bli omsatt/samlet i en eller annen form - så om ikke visse samlinger holder seg, så kommer mye av det til å gjøre det - så her er det bare å henge med. :slight_smile: Alt er ikke apekatter og pikselerte profilbilder (heldigvis).

Hva ligger du i begrepet “å minte”?
Hilsen noob

3 Likes

Det betyr å opprette / legge det til på blockchainen. Sammenlign det med å vise en jpg av et trykk og trykket blir mintet når du fysisk lager det. Det koster penger å minte (gas fees), så mange NFTer blir ikke mintet før de selges.

Men jeg er fortsatt interessert i gode prosjekter eller verk. Ingen som kan vise til noe bra?

5 Likes

Hva slags type kunst liker du, da? Kan være lettere å anbefale ting om jeg kan se hva du pleier å gå for. :slight_smile:

Vil forøvrig anbefale alle som syns NFT’er virker litt snodig og teit og ikke helt skjønner greia om å lese disse artiklene - syns de forklarer godt hvorfor NFT’er fungerer:

1 Like

Her har du et svært fint prosjekt, Gard!

Hehe, smidig invite

2 Likes

Hvorfor er Edgar Plans sine nft et bra prosjekt?

Her er en bedre link:

Prosjektet og roadmappet ser bra ut, med en langsiktig og fin plan! Hekta på å forstå NFT konseptet (generelt) og ut ifra hva de store kjente prosjektene har til nå (de som koster skjorta og er verdt hundrevis av milioner), så ser dette ut til å ha en god plan på veien videre.
Gleder meg til å lære mer her.

Roadmap:

Roadmap
We’re building the future, one step at a time
1
Mint of Lil’ Heroes NFT in January 2022
2
Exclusive Merch for Lil’ Heroes holders including brands collaboration
3
Unique NFT for charity with A top auction house
4
Tokenization of Edgar Plans’ Physical Painting, reserved to our community
5
Beginning of animation series production with Edgar Plans
6
Show premiere tickets airdrop for holders
7
Edgar Plans animation series available on one of the top global stream platforms
8
Lil’ Heroes by Edgar Plans enters the metaverse…

Hva betyr punkt 8 for oss som er utenfor loopen? Alt det før synes jeg bare virker som en circle jerk blant de som får kjøpt(?)

2 Likes

Var tidlig inne på discorden til Lil’ Heroes by Edgar Plans (blant de første 1k) for å lære mer om hva dette var. Synes i utgangspunktet ikke det så uinteressant ut at en kunstner som EP skal bevege som inn i NFT-sfæren.
Det endret seg da hypingen og spammingen gikk til et astronomisk nivå. Slitsomme greier.
Dette ser ut som et prosjekt som er drevet av en gruppe som kun er ute etter en “pumpe opp” prosjektet - slik at NFT’ene etter lansering kan dumpes til de som ikke tar seg bryet med å spamme rundt for å få innpass i sirkelen første omgang. Ikke ulikt mange andre NFT-prosjekter med andre ord…

På under to uker har antallet medlemmer på EP’s discord økt til 112k medlemmer - sterkt drevet av vervekampanjer (!) som gir noen av de som har postet lenker rundt omkring (ref lenke noen poster over) tilgang til whitelist for kjøp av de 7777 NFT’ene som lanseres/mintes. I tillegg deles et antall ut til venner. Svært mange fra discorden kommer da naturligvis ikke inn fra starten - inkludert meg som har raskt mistet interessen.
Håper dog at noen av dere her inne som ønsker å ta del av dette får innpass fra starten :slight_smile:

6 Likes

@Shagga_Son_of_Dolf dette er sikkert et morsomt og kult NFT prosjekt (har meldt meg inn i Discorden og skal late som jeg følger med til jeg blir sliten av all hypen ref @Petts), men det har da ingenting med et godt kunstprosjekt å gjøre?

Misforstå meg rett, jeg digger at det lages sånne type prosjekter og jeg håper at det kan skapes communities som kan være med å bygge kunstnere over tid, men har nok dessverre lite tro på det. Vet om mange kunstnere som jobber med lignende type prosjekter og noen er nok bedre enn andre, men til syvende og sist er det ikke stor forskjell på prosjektene. Jeg syntes det hadde vært kjempe gøy og eid en typ avatar av en kunstner jeg digger, men tror de fleste av de 7777 menneskene som ender opp med en NFT ikke vet hvem Edgar Plans er en gang.

Tenk dere hvor kaos det blir når Kaws kommer med et lignende prosjekt!

6 Likes

112k medlemmer på discorden, og han har 45k følgere på instagram. Say no more.

4 Likes

Kaws kommer nok med et nftprosjekt i samarbeid med Fortnite og Reese’s for å maksimere hypen :sweat_smile:

1 Like

Har kommet over dette prosjektet til Katja Novitskova, som jeg liker. Hun ble invitert til å gjøre et NFT residency hos Voice (karbon nøytral NFT platform) av sjefen for Renaissance Society in Chicago. De seks NFTene ble vist frem under Art Basel Miami i desember.

1 Like

Etter at mitt forrige forslag på gode NFTer kun fikk en like prøver jeg meg på et noe mer folkelig.

Tom Sachs har laget en collectible serie med raketter. For de som ikke kjenner til kunstnerskapet hans vil jeg anbefale å høre litt podcaster og lese om han. Personlig blir jeg mer og mer fascinert av det universet han bygger. LACMA har en Frankenrocket i sin samling (forskjellige brands i de tre delene), som mulignes er den første NFTen i en viktig museumssamling.

Intervju med Tom Sachs om prosjektet
https://unframed.lacma.org/2021/11/09/nfts-and-museum-tom-sachs-rocket-launch

Podcast om prosjektet

Og et Budweiser stunt som mulignes ikke gikk så bra :joy:

5 Likes