INGEN som lurer på NOE som HELST fra en av Norges beste graff-writere??? Denne muligheten kommer ikke ofte, for graffiti-miljøa både globalt og nasjonalt er ikke akkurat de mest hjelpsomme, for å si det mildt…
Hei. Mere en forespørsel fra min side. Skal lage et bilde til min nevø, til hans konfirmasjon. Bildet skal bl.a. inneholde ordene: Eat, sleep, RAMP, repeat. Noe inspo på hvordan man skriver det litt kult?
Vel, det tar mye tid og dedikasjon for å komme seg noe sted med graffiti, det er ikke gjort i en fei sånn sett. Jeg har skrevet en artikkel om hvordan man kan begynne med å lage graffiti da, og der står det ting som man kan tenke på som det med å gjenta stilelementer, det er viktig for å lære seg det, og en av de største toy-fellene er å lage avslutnings-bokstaver midt i ord. Det er bedre å lage like store bokstaver - det er viktig å ikke bli for grådig, siden det er begrensa hvor storarta de første bokstavene kan være, det er særlig den siste bokstaven man kan dra ekstra stort.
Jeg er ikke spesielt begeistra for den greia der med “repeat osv”, synes ikke noe om den rett og slett. Hvis det er “ramp” som i skating, synes jeg SK8 er mye kulere. “SK8 Life” for eksempel. Du kan jo be SuperGrok om å hjelpe deg. Gå til grok dott com og skriv prompten “Lag et bilde - jeg skal lage et bilde til min nevø til hans konfirmasjon, han digger skating og vil ha et bilde med skating og graffiti - lag et bilde av en skater som tar en grab med brettet mot seeren med “SK8” stående på himmelen bak i store graffiti-bokstaver, under brettet så er det typisk skateboard-grafikk med karakterer og graffiti”.
Hvis ikke så kan du lese artikkelen min selv og ta det videre derfra.

Onkel Morten inntar den norske scenen! ![]()
Strekene dine ser veldig bra ut da. Er dette kun hobby, eller har jeg gått glipp av noe?
Heldig nevø som skal få denne! Bra jobba!
Her bommer du fullstendig på konteksten.
Jeg synes det er ganske spesielt å tolke dette så bokstavelig. Dette er åpenbart en personlig og humoristisk gave til en konfirmant, ikke en faktisk oppfordring til hærverk, bråk eller dårlig oppførsel.
Du har selv startet en tråd der du forteller at du hjelper folk. Da fremstår det ganske voldsomt å bruke en forespørsel om en leken kunstgave som anledning til en moralpreken om rampestreker, bråk, juling og at en 15-åring må “oppføre seg før det smeller”.
Når dette i tillegg kommer fra en graffitiartist, blir det enda rarere å lese teksten som en moralsk instruksjon. Hele poenget er jo uttrykket, personligheten og humoren — ikke at voksne oppfordrer konfirmanter til å gjøre noe galt…
Uansett ser det ut til at vedkommende klarer seg helt utmerket uten hjelpen din.
Håper å se mer fra deg @Snorlax
Takk for tilbakemeldinger. Tegnet mye i min ungdom, og har startet litt opp med det igjen nå som man har barn som også liker å tegne. Men tid er fortsatt litt mangelvare, så noe sporadisk blir det inntil videre.
Jeg har et veldig godt og morsomt forhold til nevøen min, og vi tuller og tøyser masse.
Bildet er ment som en påminner om å ikke miste barnet i seg, selv om man blir eldre. Finnes nok av kjedelige voksne uten selvironi her i verden. Så det er den morsomme og humoristiske rampingen jeg refererer til.
Synes du treffer! Mottaker blir nok fornøyd :))
Vel, jeg er selv veldig lite fornøyd med rampestreker fra gutter målrettet mot meg akkurat i den alderen hvor de er så små at det er veldig kontroversielt og at jeg ikke står for det heller å gå hardt på det selv. Så særlig derfor catcher det meg i en dårlig tid. Bare fordi jeg sa spør om hva som helst, er ikke det lik - gjør hva som helst.
Også selvsagt - jeg tenkte på det at noen der ute ville tenkt den tankerekka der med at min posisjon som graffiti-artist definerer min karakter, når - eh - graffiti er en kunstform. Det å drive med det er ikke å ko-signere hva alle andre gjør - men mange er bare ute etter å finne en som har det minste tegn til omstendelighetsbevis for å stå for noe og så dumpe alt hatet sitt ovenfor hele gruppa - ikke at du går så langt her. Men det blir i samme sjangeren - når graffiti selv om det er ulovlig er også noe mye mer seriøst enn bare “rampestreker”.
Du er inne på noe med bokstava dine da - du har noe lettering på gang. Det er kanskje sant det er mindre seriøst ment, men som jeg sa til den andre personen også - så nå om dagen er jeg selv veldig lite fornøyd med rampestreker fra gutter i den alderen rettet mot meg hvor det akkurat er veldig kontroversielt og jeg heller ikke står for det selv å gå hardt, men de kan fortsatt være veldig plagsomme. Så det er dritt når ingen bryr seg eller tar grep. Så det er derfor jeg er spesielt lite interessert i å bistå med det nå.