Grandegate på Listhaugvegg

Utførelsen er noen hakk under AFK her, budskapet likeså etter min mening.
Men hva tenker dere? Og hvem står bak, noen som vet?

https://www.instagram.com/trobbel_artworks/

Dette er nok noe for Tore på sporet og gategalleriet! :joy::kissing_heart::zipper_mouth_face:

2 Likes

Fra 5 følgere til nærmere 300 på et par timer? PR får vedkommende i allfall. Skulle tro han studerte markedsføring :thinking:

Godt jobbet å få plass til å male Trine på den lille veggen…:roll_eyes::nerd_face:

1 Like

Det der rableriet der gir ingen mening,har heller ingen budskap. Er vel heller en uthengelse av en som har gjort en tabbe. Så det der håper jeg virkelig noen maler over.

3 Likes

Enig med @henkeob at både budskap og utførelse er en del hakk under AFK. Men at det hverken gir mening eller inneholder budskap er vel å ta litt i @Onkeljohn ?

Jeg mener ikke at dette er nødvendigvis noe bra verk altså. :slight_smile:

Hvilket budskap er det i bildet som fortjener offentlig fremvisning og skal skape hvilken debatt?
Mine 5 cent, det at Trine gikk på en snurr på fest og havnet i gresset hører ikke hjemme i det offentlige rom.
Oppsummerer dette som en real skivebom, samtidig som jeg forbeholder meg retten til å endre mening om det kommer frem noen gode poeng som jeg har misset.

1 Like

Det handler vel om #Metoo?

Tror du eks. Trond Giske hadde sluppet like lett unna hvis han var 38 år og hadde sex med en beruset 17 år gammel jente i en åker under et bryllup hvor flere fra AP deltok? I tillegg hvis Giske hadde befølt en rekke jenter og kvinner i skrittet i forkant av hendelsen i åkeren, og den 17 år gamle jenta blir observert gråtende etter hendelsen. I etterkant blir også den 17 år gamle jenta hengt ut i media som ustabil av rådgivere fra partiet.

Kan legge til uttalelser fra 17 åringen også:

"Gutten reagerer på Grandes aktive fremstilling av saken. Hun snur det altså plutselig til at det er jeg som er en overgriper og at det er jeg som burde ha skyldfølelse, sier han.

Jeg mistenker at dette er den versjonen hun også har gitt til statsministeren. Jeg har vært komfortabel med at vi ikke skal kommentere saken, men jeg er redd for at det er en annen sannhet som nå sprer seg, sier den nå 26 år gamle mannen til VG."

Jeg tror i alle fall ting situasjonen hadde sett annerledes ut dersom kjønnsrollene var snudd…

7 Likes

Det eneste jeg mener du bommer på her er makt og misbruk av posisjon/maktforhold.
Trine hadde ingen makt eller var i maktposisjon ovenfor denne gutten. Ei heller var turen i åkeren i forbindelse med partiarrangement, men på en privat tilstelning.
Det samme kan man ikke si om situasjonene til Trond.
Han var tross alt statsråd og nestleder, tidvis på tjenestereiser, på tidspunktene hvor #metoo situasjonene oppstod som bidro til at Jonas mistet tilliten til ham.
Av den grunn er det to sakene helt forskjellige.
Trond-sakene er helt klart #metoo.
Trines tur i gresset, #heltprivat.

Jeg er ingen moralens vokter, ei heller liker jeg å kaste stein i glasshus. Derfor mener jeg ingenting om handlingen.

Jeg er ikke enig med deg, du svarte heller ikke på spørsmålet mitt om du tror det hadde vært samme utfall dersom kjønnsrollene var snudd?

Det trenger ikke dreie seg om politikk eller jobbhierarki for å være en ubalanse i et maktforhold. En 38 åring mener jeg er i en helt annen maktposisjon enn en 17 åring som faktisk ikke er myndig eller har lov til å drikke alkohol.

Politikere mener jeg i prinsippet bør følge en viss kodeks uavhengig om de er på jobb eller ikke. Hvis en gjeng politikere drar på fylla og gjør dumme ting utenom et partiarrangement, er det helt fritt frem da? Jeg hadde ikke synes dette hadde vært OK dersom 17 åringen var mitt barn…

3 Likes

Virker som alle skal prøve å «stjele» gatekunst etter studentene i Bergen tjente noen kroner…

Svaret på spørsmålet ditt: Ja, med trykk på at jeg håper virkelig det.
Videre er jeg uenig med deg og mener de to situasjonene er helt forskjellige. Den ene er og forblir privat og ikke maktmisbruk i min verden, den andre ikke og en viss grad av posisjonsmisbruk.
Konklusjonen på vår diskusjon @Gulosten er at vi ikke blir enige her.

Jeg mener alle i samfunnet i prinsippet bør følge en viss kodeks, uavhengig om man er på jobb eller ikke.
Hadde trolig ikke syntes det hadde vært ok om min sønn/datter på 17år hadde hatt en tur i åkeren med en 20år eldre person.

Man kan vel mene ditt og datt om kvaliteten på dette. Jeg synes naturligvis det er vulgært, men samtidig er det en inspirert plassering som gjør det gatekunst skal gjøre - utfordre makten.
Som gulosten er min analyse at Skei Grande har kommet billig unna i en sak som ikke er pen, så en piece som dette har en funksjon sånn jeg ser det, men jeg tror motivet kunne blitt enda sprekere om trøbbelmakeren hadde inkludert olje- og energiministeren i en kompromitterende posisjon i motivet!

For å gjøre det klinkende klart, så er jeg enig i at saken ikke er pen.

Du sier at en 17 åring ikke har lov å drikke alkohol.

Fakta er:

Etter alkoholloven § 1-5 er det forbudt å selge alkoholdig drikk til personer under 18 år. For alkoholholdig drikk med en alkoholprosent på 22 eller mer, er aldersgrensen 20 år.

Derimot er det ikke forbudt for personer under 18 år å drikke alkohol, og man kan derfor ikke straffes for dette.

Foreldre kan imidlertid, i kraft av foreldreansvaret, nekte barna sine å drikke før de er 18 år.

Interessant, men føler det mangler noen paragrafer her. Er det ikke noe som sier at det ikke er lov til å kjøpe alkohol til mindreårige?

Må si jeg holder en knapp på AFK. Ble ikke så kjempe imponert av kvaliteten her (bassert på bilder i pressen), og får etter min mening kun oppmerksomhet på grunn Making a Martyr.

Ja, du har rett i at Alkoholloven § 8-8 sier at det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikke med 22 volumprosent alkohol eller mer for personer under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

Elsker hvordan noen av disse diskusjonene bare sporer helt fullstendig av. :joy:

5 Likes