———————
Grear Patterson
———————
Duck Test
11th April – 17th May
Ellis King Gallery
———————
“If It Looks Like A Duck,
Swims Like A Duck,
And Quacks Like A Duck,
Then It Probably Is A Duck.”
Ser du poster diverse tråder @Gard med mye moderne kunst o.l her på kunstveggen, er bare en ting og det er at jeg forstår det ikke alltid, sånn som mange av bildene i denne tråden, jeg bare lurer, er det for folk flest som f.eks vil besøke ustillingen og å handle mye av det som er avbildet på bildene i tråden her eller er det en utstillingen med fokus på kunstneren og arbeidet hans? Dette innlegget er overhode ikke negativt men men jeg bare lurer om dette er for veldig viderekommende kunstinteresserte eller om det er ´´ lik det eller ikke lik det du ser´ jeg forstår liksom ikke et firkantet bilde med grå bakgrunn og noen streker vist du skjønner litt hva jeg mener. Kunst kan være veldig avansert, derfor kan det være svært utfordrende å vite hva som er bra og mindre i mine øyner.
Denne siden er for meg først og fremst et sted for folk som er interessert i kunst og ikke en markedsplass. Jeg prøver å utvide horisonten til de som bruker siden ved å legge ut kunstnere jeg syntes er interessante. Hver post er som oftest en utstilling som her; Duck Test på Ellis King og Swinging Forever på Bill Brady. Folk flest har ikke muligheten til å reise verden rundt for å se på kunst så da kan de heller komme inn her og se noe av det som foregår rundt i verden. Om du syntes det du ser er bra kan du begynne å google navnet og du oppdager en ny verden av kunst som du kanskje ikke viste om.
Ingenting av dette er særlig avansert, men det er annerledes enn hva de fleste her inne henger på sine vegger. Det bildet du referer til er et swing painting og er egentlig avtrykket av en huske. Hele utstillingen kan da ses på som en nostalgisk lekeplass for voksne. Samtidig som det er et minimalistisk abstrakt maleri, minner det deg om barndommen din.
Eneste måten å skjønne hva som er bra og dårlig kunst er å se mye kunst. Så da er disse trådene et godt sted å begynne, men de gir på ingen måte et godt bilde av hvordan det faktisk ser ut. Helst bør du dra ut å se med egne øyne. To tips om dagen er å se Kagge sin utstilling på Astrup Fearnley og Tiril Hasselknippe og Bjarne Bare på OSL Contemporary. Man trenger ikke like alt, men ikke lukk det ute fordi det ikke ligner på noe du har fra før.
Takk for svar @Gard ! Skjønner litt mer etter å ha lest hva du skriver, kult når en vet hva som ligger bak arbeidene til kunstneren og hva han prøver å referere til!
Jeg synes det er bra at Gard legger ut slike tråder fordi det er en fin måte å oppdage nye ting på selv om jeg ikke nødvendigvis finner alt like interessant. Nå er Gard også grunnlegger av Kunstveggen og da er det også hans “oppgave” å bidra litt utenom det vanlige.
Synd å se at de fleste av bildene fra trådene over er borte, men da får dere heller komme og se utstillingen hans som åpner hos oss i morgen! Åpent fra 15 - 20 i morgen og 12 - 18 på lørdag. Kom innom og slå av en prat eller møt andre kunstinteresserte!
Grear Patterson
Flotsam and Jetsam
28.08.20 - 20.09.20
We are proud to present a new exhibition by gallery artist Grear Patterson . The exhibition continues his work with Hawaii paintings first started in 2014. The works are based on the Hawaiian shirts he inherited after his grandfather, that he wore his first years living in Manhatten from the age of 17. In retrospect, Patterson remembers these times as moments of peace in a turbulent time. The shirts protected him from his surroundings and he started painting landscapes found within the patterns of the shirts. The reduction of nature in the shirts somehow amplified its allure and essence.
Flotsam and jetsam is a legal term Patterson learned from his father. Flotsam is wreckage or cargo that remains afloat after a ship has sunk, and jetsam is cargo or equipment thrown overboard from a ship in distress. He likes the terms as it describes objects that are washed ashore and are up for grabs, open territory like a treasure.