Håkon Bleken

Har en kompis som er på jakt etter noe fra Håkon Bleken.
Foreløpig ikke spesifisert noe om pris.

  1. Noen her inne som har enten maleri eller trykk til salgs?

  2. Noen som har en formening om prisklasse for hans malerier?

  3. Hvilke av hans trykk ansees som mest populære?

Hei

Håkon Bleken er vel en av de mest etablerte og anerkjente nålevende billedkunstnerne vi har (nærmer seg 90 år). Jeg vil tro at omsetningen av hans malerier foregår stort sett på godt etablerte gallerier og auksjonshus som Blomqvist og Grev Wedels plass. Jeg har dessverre ikke nok kunnskap om prisene, men en god pekepinn får du ved å søke på det som er omsatt på de to nevnte auksjonshus. Prisene er nok noe over det du kan oppnå ved salg direkte mellom privatpersoner. Hva som er hans mest populære trykk er jeg ikke sikker på - Bleken har mange flotte bilder. I likhet med Håkon Gullvåg har han gjort en rekke portretter av kjente personer, men han er også kjent for å bruke litterære verk som utgangspunkt for sine bilder. Fra et investeringsperspektiv tror jeg at hans malerier er en smart plassering - spesielt om du har råd til et større oljemaleri. Henie Onstad kunstsenter har i disse dager en utstilling med mange av hans bilder. Anbefales! Lykke til :slight_smile:

4 Likes

Takk for veldig gode tanker/informasjon @saber!
Jeg har søkt på både auksjonshus og Finn, men finner liksom ikke helt ut hva som er populært.

Kanskje en tur innom Hennie Onstad er lurt mtp det å få et dypere innblikk i hans malerier og hvilke som er hans best verk.

Tusen takk for tipset! Det skal viderebringes.

Bleken har mye flott og mye dritt spør du meg. Han har produsert utrolig mye, og snakket med en som kjenner han godt ganske nylig og fikk til svar at det alltid er fire-fem orginaler han jobber med i atelieret hans. Ville helt klart gått for en orginal om jeg skulle kjøpt Bleken, de er overkommelig priset

Her har du litt supplerende info - noe har du sikkert funnet frem til allerede.

Kunstverket i Oslo har en del trykk av Håkon Bleken.
Galleri Tonne i samarbeid med Kulturkonsept skal ha en større åpning av sitt nye galleri på Bryn 25.november med blant annet Håkon Bleken.
Sjekk Håkon Blekens hjemmeside www.hakonbleken.no for innblikk i hans arbeider i tillegg til nevnte utstilling på Henie Onstad.

Lykke til, håper du (eller kompisen) finner noe som faller i smak og innenfor budsjett :slight_smile:

Takk @Witchdoctor og @saber!

Ja må si meg enig at han har veldig mye iallfall. En gammeldags MW kanskje? haha.
Så lenge han har så utrolig mange ulike silketrykk og litografier så vil jeg tro at original er veien å gå. De fleste trykk virker å koste mellom 4 og 10.000,-. Det er jo ganske rimelig, men hvor ligger da originalene?

Har sjekket ut de fleste hjemmesider som dukker opp ved et søk, men lite malerier til salgs. Må evt se hos Galleri Tonne neste uke også…

Min kompis er gniten som F, men han skjønner at han må litt opp i pris for å få noe som kanskje vil ha en større verdi senere. Og ikke minst noe som er unikt. Klarer man å få noe for 30.000-40.000 av Håkon?

Det er ikke noe problem å få orginalarbeider av Håkon Bleken for 30-40 00. Det kommer an på størrelsen.

Av og til lurer jeg på hvorfor jeg handler streetart og ikke oljemalerier fra anerkjente udødelige kunstnere som Bleken. Som denne utrolig flotte “Mor 1” fra -89 på 140x89cm av bleken som gikk for 40 + hammerslag på christiania nå i høst. Klasse spør du meg, sterkt underpriset.

Men det har jo noe med hva man koser seg mest med på veggen😄

2 Likes

Takk begge.
Da skal jeg undersøke hva Brandstrup har av priser og tilgjengelige verk.

@Witchdoctor ja man kan begynne å tenke litt når man ser print «trykket ut fra en stor printer» i opplag på 200-300 stk til en «verdi» av det samme som et original maleri fra en stor annerkjent kunstner…

3 Likes

Kom over denne på fineart idag, ikke sett noe sånt fra Bleken før. Får litt urbanart/streetart feeling av det der, sprøtt om 89-åringen fortsatt fornyer seg.

2 Likes

Takk for tips!
Har sendt videre til kompisen min. Ja fikk litt urbanart feeling jeg også. Likte det nesten litt selv. hehe. Får se om det er til salgs et annet sted. Handler ikke på Fineart…

Galleri Ismene i Trondheim har det også, ser jeg
https://nettbutikk.ismene.no/categories/hkon-bleken/sort-by/1/?page=1

2 Likes

For et fantastisk verk!

Et godt eksempel på at det er verdt å bruke mer tid på de klassiske auksjonshusene (note to self).

Av Håkon Blekens grafikk er det de to seriene Hedda Gabler og Haugtussa som er mest populære (auksjonspriser 5000-8000) Se lito fra Haugtussa-mappen:

image

Blant maleriene regnes Madonna tar av seg glorien som et hovedverk. Utstilt på Henie Onstad kunstsenter nå. Se

3 Likes