Hama Woods Leopard - skal "CoA" følge med?

Kjøpte trykket “Leopard” fra Hama Woods av et norsk galleri denne uken, men fikk ikke med “CoA”. Kun kvittering på kjøp. Forøvrig et nydelig trykk!

Er dette noe jeg bør spørre galleriet om eller skal jeg være happy med kritteringen? Hva tenker folket?

De burde vel ha tilgang på dette? Imponerende å rote det bort så raskt i så fall😅

CoA følger stort sett ALDRI med ved kjøp av kunstverk i ett galleri. Har i hvert fall ikke opplevd det i min livstid. Du får en kvittering for kjøpet og verket er signert.

Har også nevnt det tidligere, men ett CoA betyr nada… hvorfor ønsker folk så veldig gjerne at det skal følge med ett CoA?

Om noen skulle tatt seg bryet til å forfalske ett silketrykk, er jo jobben med å lage ett CoA den enkle biten av jobben.

7 Likes

Har fått hørt med galleriet og det følger aldri med når man kjøper fra dem. Her er Tommy spot on!
Har selvsagt kvittering fra kjøpet, så det bør være godt nok dersom det en gang i fremtiden skal bytte stue :slight_smile:

Spørsmålet mitt blir videre hva det har å si for verdien? En kvittering fra et norsk galleri bør vel være mer enn godt nok som ekthetsbevis?

Meg bekjent så har ingen norske kunstnere sertifikater av en kvalitet som er vanskelig å kopiere… (om man først klarer å lage en god kopi av selve verket)… så jeg mener sertifikatene som bytter hender oftest her inne er verdiløse…
Når det gjelder kvittering fra galleri så spørs det litt hvor anerkjent galleriet er…

Tror du kan ta det helt med ro, HamaWoods står nok ikke først i køen hos kriminelle som skal forfalske trykk :slight_smile:

3 Likes

Hva skal du med CoA? Kvitteringen vil alltid ha større juridisk verdi, for eksempel knyttet til forsikring.

Er veldig enig i at kvitteringen har større juridisk verdi. Har bare observert at bilder med CoA ofte er de som går først på for eksempel Finn, og derfor er var jeg nysgjerrig på forumets mening.

Det var på ingen måte surmuling over at jeg ikke fikk. Det er også er grunnen til at jeg aldri har nevnt hvilket galleri det er snakk om, da jeg ikke har noen intensjon om å sette noen i dårlig lys.

Jeg kjøpte en skulptur av Hama Woods fra Collective 34. Der følgte det med COA. Muligens det følgte med da skulpturen verken var nummerert eller signert. Det var COAen

1 Like

Forstår det godt - hvis jeg stod ovenfor to like trykk ville jo valgt å kjøpe den med CoA dersom alt annet er like med kvittering etc. Er enig med andre at CoA ikke betyr all verden men hvis man i utgangspunktet skulle fått det så er det jo kjipt å ikke få det

1 Like

Pratet med C34 i Oslo ifb. med kjøp av verk av Hama. COA medfølgte ikke, men de informerte at de kunne lage på forespørsel. Kvittering viktigste form for dokumentasjon ved kjøp for min del.

1 Like