Henrik Uldalen - New Sketches

Det har i ulike settinger vært snakket om norske Henrik Uldalen. Nå har han lagt ut for salg en del av sine siste småprosjekt. Etter min mening er jo dette ville priser mtp størrelsen og hvilke arbeid som ligger bak disse verkene. Han har hatt en greie på instagram han kaller daily sketches hvor han laget bl.a disse;

Nå selges de for nesten 50.000 kr stk… hadde en gang en liten drøm om å kjøpe en original fra dette norske talentet. Tror det blir med drømmen :slight_smile:

1 Like

Hehe, kan få et trykk fra Warhol til samme prisen…

1 Like

Jeg kjøpte 2 “sketches” av Henrik, ca 7 år siden. Jeg vurderte også noen malerier, men jeg slo ikke til. Da var prisen ca 50000 for 2 store oljemalerier, direkte fra kunstneren sin hjemmeside. En av grunnene til at jeg ikke gikk for dem var hans bakgrunnen, ikke formell kunstutdanning og selvfølgelig egen økonomi… Jeg angrer ikke, siden jeg gikk for 2 mindre verk😬

Uansett så er det fascinerende å følge med han på sosiale medier, er det instagram som selger han, eller er det hans kunst? Uansett så digger jeg mye av det han gjør og hva han har fått til​:tada::100:. Er det noen som kjenner til galleriet som representerer han, virker som de sikter på high end markedet i kunstverden!?

1 Like

OTenker utdanning har lite å si på hvorvidt kunst har et potensiale. Liker du det, og pris er riktig for deg. Kjøp. Med mindre du anser det som investeringer du tenker å tjene på for videresalg på sikt. Da forstår jeg at en kan være skeptisk til en ungdom som sitter på sosiale media og eksponerer verket sitt. For min del er alle kjøp med kun en tanke om å få det på veggen.

@Thuglife Det kan virke som at du har gjort en meget god investering om de to er originaler. Oppfattet det slik på det du skrev. At det ikke er trykk. Og enig med at galleriet virker til å satse på de med store lommebøker og gjerne noe kjendisfaktor.

@Gulosten Ja, jeg synes de prisene er hinsides. Her mener jeg galleriet hauser opp kunstneren. Risky kanskje? Plutselig forsvinner interessen blandt «grasroten». Denne fyren har jo gjort seg poppis blandt insta-følgere. De er neppe i det prissjiktet.

1 Like

Jeg har heller aldri helt skjønt hvorfor kunstutdanning skal ha så mye å si? Men jeg registrerer jo at det er flere som nevner det.

Hvis man ser bort ifra subjektive meninger og kun er økonomisk motivert, er det da noen opplagte fordeler at en up and comming kunstner har riktig utdanning? Isåfall hvilke fordeler er det snakk om?

1 Like